לאחר הפיגוע בסמוך לקדומים: האם יש להעסיק פועלים פלשתינים ביישובים ובאזורי התעשייה ביו"ש?

הפיגוע מעלה מחדש את סוגיית הפועלים הפלשתינים שנדחקה לקרן זווית בחודשים האחרונים • לא מעט אנשים ביהודה ושומרון סוברים כי אין להעסיק פועלים כאלו, ובפרט בתקופת מלחמה, מכיוון שמדובר באויב • אך בעלי עסקים אומרים שהם חייבים את הפועלים הללו על מנת להמשיך להתקיים

גדעון פרי הנרצח בפיגוע ליד קדומים. צילום: TPS

הפיגוע היום (ראשון) באזור התעשיה בראון בקדומים מעלה מחדש את סוגיית הפועלים הפלשתינים שנדחקה לקרן זווית בחודשים האחרונים.

מאז תחילת המלחמה נאסרה כניסת פועלים פלשתינים לתוך תחומי הקו הירוק, אך ביהודה ושומרון אושרה כניסה של פועלים שכאלו לאזורי תעשייה חודשים ספורים לאחר השבעה באוקטובר, תחת נהלים מחמירים. כיום נכנסים פועלים בעלי תעודת זהות ירוקה גם לחלק מהיישובים ביו"ש.

עם זאת, ההפרש העצום בין התקנים שמוקצים לכניסת פועלים פלשתינים ליישובים ולאזורי התעשייה לבין הפועלים המועסקים בפועל מלמד על הרגישות והבעייתיות שכרוכה בהעסקתם. 11 אלף פועלים עובדים אצל ישראלים ביו"ש כרגע, לעומת 24 אלף תקנים שניתן למלא.

מקום הפיגוע באזור קדומים, צילום: ללא קרדיט

במערכת הביטחון רואים את הפיגוע ככישלון משמעותי, מכיוון שהמחבל היה אדם שעבר את אישורי שב"כ. אך מנגד, הם אומרים שלא ניתן היה לנחש שמדובר במחבל, שכן הוא השתמש בכלי דו שימושי – פטיש – על מנת לבצע את הפיגוע. לא מן הנמנע שהחליט ברגע אחד לבצע את הפיגוע בלי תכנון מוקדם.

וכך אנו חוזרים לשאלה האם יש להעסיק פועלים פלשתינים ביישובים ובאזורי התעשייה ביו"ש. מחד, לא מעט אנשים ביהודה ושומרון סוברים כי אין להעסיק פועלים כאלו, ובפרט בתקופת מלחמה, מכיוון שמדובר באויב. מנגד, אומרים אחרים, בעיקר בעלי עסקים, שהם חייבים את הפועלים הללו על מנת להמשיך להתקיים.

במערת הביטחון סבורים כי הפועלים הללו תורמים ליציבות בשטח. ישנם בכל יהודה ושומרון לא מעט צעירים מובטלים כרגע, ומחבלים שמציעים סכומי כסף משמעותיים להם בתמורה לביצוע פיגועים. כל אדם שמועסק בעבודה הוא כזה שלא יוצא לביצוע פיגוע תמורת כסף. עם זאת, זוהי גישה מעט בעייתית, מכיוון שכפי שראינו היום – פועל עלול להפוך למחבל בתוך שניה.

כרגע כל האחראים לאבטחת היישובים ולהכנסת הפועלים מנסים להסיר מעליהם את האחריות ככל שניתן. בעקבות הפיגוע יצאו בהתיישבות בדרישה להשוות את תנאי הכניסה של פועלים ביו"ש לאלו שבתוך הקו הירוק – כלומר שכל עוד אין פועלים בתוך הקו הירוק – לא יהיו גם ביו"ש. הסיבה לדרישה הזו היא שאם יהיה איסור מוחלט על כניסת פועלים, ראשי המועצות לא יצטרכו לקבל את ההחלטה הקשה בעצמם.

במערכת הביטחון, מנגד, מטילים את האחריות בחזרה לראשי המועצות, ואומרים כי עם כל הכבוד להנחיות שהם מספקים, כלומר מאבטח על כל עשרה פועלים, אין שום חובה להיצמד למינימום ואם במועצות מרגישים שיש צורך ביותר מאבטחים – הם מוזמנים להגביר את האבטחה.

ל"ישראל היום" נודע כי בעקבות הפיגוע בוחנים בפיקוד מרכז האם להחמיר את מדיניות הכנסת הפועלים. ייתכן שדבר זה יקרה בימים הקרובים, אך יחד עם זאת סביר כי בתוך זמן קצר יחסית ההנחיות יחזרו למה שהיו, בדיוק כפי שקרה בפיגועים קודמים. יש צורך לקבל החלטות חותכות ורחבות יותר, גם בנוגע ליהודה ושומרון וגם בנוגע לקו הירוק, ושלהם יהיה אבא ואימא, על מנת שהם יימשכו לאורך זמן.

ומהמאקרו למיקרו – הדבר החשוב ביותר כרגע הינו תפיסה של המחבל. מדובר במחבל שגנב נשק, ושסביר מאוד להניח שאינו מתכנן לצאת חי מהאירוע. כרגע מסתובב בשטח מחבל חמוש, שלו אמצעי, כוונה ויכולת – ורצון עז לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי, גם במחיר חייו שלו. את האיום הזה חייבים להסיר – ומהר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר