כרוניקה של התמוטטות: איפה עומד ארגון הטרור חמאס לקראת השלב השלישי במלחמה

בכירים רבים חוסלו, ורבים עדיין על הכוונת של צה"ל • לעומת הלשכה בעזה, הלשכה המדינית בחו"ל כמעט ולא נפגעה במהלך המלחמה • בינתיים הביקורת נגד חמאס הולכת וגוברת ברצועה • והאוכלוסייה בעזה - מתפצלת בין תומכי חמאס המושבעים לבין אלה שמאסו בשלטונו • מה נשאר מחמאס בעזה

תקיפת צה"ל בעזה (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

ארגון הטרור מסיים תשעה חודשים כשמרבית מחבליו חוסלו, נעצרו או נפצעו על ידי לוחמי צה"ל. כמו כן, מחצית ממפקדי חמאס הבכירים חוסלו במבצעים של ישראל. הנתונים האלה נמצאים בפתח השלב השלישי במלחמה נגד חמאס בעזה.

 

בימים האחרונים התגברו ההערכות שגם מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית בחמאס, נהרג בתקיפה ביום שבת. דף הוא לא היחיד שכנראה מת, ואליו יש לצרף מפקד בכיר אחר בארגון, ראאד סעד.

 

מעבר לכך, ניתן למנות שלושה בכירים בלשכה המדינית של חמאס בעזה: סמאח סראג', עיסאם דעליס וסמאח סראג'. שלושתם הותקפו במהלך המלחמה, אך לא נמסר לגביהם מידע ודאי.

כוחות אוגדה 99 לוחמים בעיר עזה, צילום: דובר צה"ל

נוסף על כך, ממקורות פלשתיניים עולה כי לפחות שישה מחברי הלשכה הזאת נמצאים בגלות. ככל הנראה הם עזבו לפני פרוץ המלחמה. כך, למשל, סוהיל אל-הינדי נצפה לאחרונה בביקור בעיראק. בכירים אחרים כמו ח'ליל אל-חיה ורזי חמד מעורבים במשא ומתן לעסקת חטופים, ונעים על הקו שבין קטאר, מצרים ולבנון.

השלטון ברצועה, צילום: רשתות ערביות

אתמול צה"ל הציג שני בכירים נוספים בזרוע הצבאית של חמאס, שנמצאים כנראה על הכוונת. הראשון הוא ראש המודיעין בארגון מוחמד עודה. השני הוא עמאד עקל ראש מטה העורף.

 

שתי דמויות נוספות שנמצאות כנראה ברשימות החיסולים הם תאופיק אבו נעים, ראש מנגנון ביטחון הפנים בחמאס - מקורבו של יחיא סינוואר, וגם "מפכ"ל המשטרה" של הארגון, מחמוד סלאח.

הנהגת הזרוע הצבאית, צילום: רויטרס

לעומת הלשכה בעזה, הלשכה המדינית בחו"ל כמעט ולא נפגעה במהלך המלחמה. הבכיר היחיד שחוסל הוא סלאח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה ומי שהיה אחראי על פעילות הטרור ביהודה ושומרון. לפי פרסומים זרים, ישראל חיסלה אותו בלב ביירות. מי שהחליף אותו בתפקיד הוא זאהר ג'בארין.

הלווית סלאח אל-עארורי בביירות (ארכיון), צילום: איי.פי

בינתיים הביקורת נגד חמאס הולכת וגוברת ברצועת עזה. הנתונים הבאים יכולים להסביר זאת. על פי האו"ם יותר מ-80% מהאוכלוסייה חיה ללא קורת גג. במשרד הבריאות בעזה, שנמצא בשליטת ארגון הטרור, מפרסמים את נתוני ההרוגים והפצועים – יותר מ-38 אלף ויותר מ-89 אלף בהתאמה.

הזרוע הצבאית של חמאס, צילום: אי.אף.פי

גם אם המספרים נתונים למניפולציות (אין למשל חלוקה בין מחבלים לאזרחים), יש בהם כדי להסביר את המצב של האוכלוסייה, שמתפצלת בין תומכי חמאס המושבעים לבין אלה שמאסו בשלטונו.

מצב האוכלוסייה בעזה, צילום: אי.פי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר