החלטה היסטורית: אסון צור הראשון הוכר רשמית כפיגוע טרור

לאחר חקירה מקיפה, וניתוח ממצאים מתוך הזירה, צה"ל ושב"כ קיבלו את ההחלטה • צוות מומחים גילה ראיות חדשות המצביעות על מעורבות חיזבאללה ואיראן • באסון נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון ו-15 עצירים לבנונים

אסון צור. צילום: ללא

11 בנובמבר 1982 ייזכר כיום שבו אירע אחד האסונות הכבדים ביותר בתולדות צה"ל והשב"כ בלבנון. אך היום (רביעי), אסון צור הראשון, שבו נהרגו 76 אנשי צה"ל, שב"כ ומג"ב ו-15 עצירים לבנונים הוכר רשמית כפיגוע טרור.

אלוף אמיר אבולעפיה וש', ראשת אגף ההדרכה בשב"כ, שמונו לחקור מחדש את האירוע, קיימו שיחה עם כתבים צבאיים וחשפו את המסקנות הדרמטיות של החקירה.

ב-11 בנובמבר 1982, בניין הממשל בצור קרס עקב פיצוץ אדיר. באותו הזמן, הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן, מינה ועדת חקירה שקבעה כי מדובר בפיצוץ גז. אך כעת, בעקבות ממצאים חדשים, החליט ראש השב"כ, רונן בר, לפתוח מחדש את החקירה.

פתח את החקירה, ראש השב"כ רונן בר, צילום: קוקו

ש' מבהירה: "פעלנו חמישה חודשים עם חוקרי השב"כ, צה"ל ותעשיות ביטחוניות. לחקור פיגוע מלפני 40 שנה זו משימה מסובכת ומורכבת. בדקנו את האפשרות שמדובר בפיגוע ולא בדליפת גז, וקבענו בסבירות גבוהה מאוד שמדובר בפיגוע טרור".

צוות החקירה, שהוקם בדצמבר 2022, פעל בחרדת קודש ובחן את כל הראיות. מומחי חבלה, מודיעין ומומחי פורנזיקה היו מעורבים בתהליך החקירה. בין הממצאים, נמצאו סימני ריסוק של חומר נפץ מרסק על הגופות ושרידי מכונית תופת בזירה. כמו כן, אותרו שרידי גופה שאינם של החללים הישראלים או העצורים הלבנונים.

הרמטכ"ל רפאל איתן ומפקד פיקוד צפון אמיר דרורי בלבנון, צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

כבר ב-1985, חיזבאללה הגדיר את האירוע כפיגוע של השאהיד הראשון. הממצאים מראים כי מדובר במכונית תופת עם מטען של 50 ק"ג חומר נפץ, שנהוגה בידי מתאבד שיעי. המטען היה מחובר לבלוני גז, שגרמו לפיצוץ המחריד.

אלוף אבולעפיה מוסיף: "חקרנו את זירת הפיצוץ דרך חקירת מצ"ח, יחידת איתן והמכון הפתולוגי באבו כביר. מכונית התופת נכנסה מכביש צור-צידון, חצתה את השער הראשי והתפוצצה בתוך המבנה, וכתוצאה מכך התמוטט הבניין. האנליזות המתקדמות שביצענו הראו שפיצוץ חומר הנפץ במרכז הבניין גרם לקריסתו".

הפז'ו עמוסת חומרי הנפץ הגיעה עד לפיר המעלית

כאמור, על פי הפרטים שעלו בחקירה החדשה. נהג המחבל המתאבד במכונית תופת מסוג פז'ו 504 בכביש מול בניין הממשל, לכיוון דרום. עם הגעת המכונית אל מול פתח הבניין, פנתה המכונית לכיוון הבניין ונכנסה לתוכו דרך פתח הכניסה הראשי, עד להגעה סמוך לפיר המעלית שבקומת הקרקע – שם התפוצצה.

כתוצאה מהפיצוץ נתלש מנוע מכונית הפז'ו ורוסקו ונהדפו חלקי המכונית, ורוסקה גופת המחבל. כמו כן, כתוצאה מהפיצוץ נפגעו לפחות ארבעה עמודים בקומת הקרקע, באופן שהוביל להתמוטטות בשרשרת של המבנה כולו.

חיזבאללה, שהיה אז בראשית דרכו, מעורב בפיגוע זה. למרות שהשאלה מי ביצע את הפיגוע נותרה שנויה במחלוקת בין אמל לחיזבאללה, הכוונה האיראנית הייתה ברורה. האיראנים אף קראו רחוב על שמו של המחבל המתאבד. כל שנה ב-11 בנובמבר, חיזבאללה מציין את יום השאהיד לזכרו של השאהיד הראשון מאסון צור.

על חקירת ועדת זורע אמרו בצה"ל כי, אין במסקנות הוועדה בכדי להטיל דופי בבדיקות קודמות שבוצעו. בתוך כך, הוועדה ציינה כי לרשות הועדה הנוכחית עמד מידע חדש רב ומשמעותי שנצבר לאחר תום עבודת ועדת זורע, וכן כלים מקצועיים חדשים שלא עמדו לרשות ועדת זורע. כמו כן, ועדת זורע נדרשה לפעול בתוך פרק זמן קצר בלבד. בנוסף, בעת עבודת ועדת זורע לא הייתה היכרות עם איום 'המחבל המתאבד' והפלגים השיעים בלבנון לא נתפסו כאיום משמעותי.

אבולעפיה מסכם: "לוועדת זורע ב-1982 לא היו את הכלים שיש לנו היום. יש לנו חוב מוסרי לנופלים, וכעת אנו יכולים לומר בוודאות כי מדובר בפיגוע טרור ולא בתאונה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר