סיום הלחימה בעזה? צריך להגיע גם לבכירי חמאס בחו"ל

המחבלים שיושבים במדינות השונות נהנים מחסינות לא מוסברת ומעודדים טרור - על ישראל לטפל בהם • כל עוד לא הושגו מטרות המלחמה ולא גובשה עסקה לשחרור החטופים בפרמטרים שהוגדרו, אין סיבה להפחית את הלחץ על חמאס

קרא לנקוט יוזמה. משעל. צילום: GettyImages

בשעה שבישראל גובר השיח על סיומו הקרב של שלב הלחימה העצימה ועל המעבר לשלב ג' של המלחמה, שוגרו מחאן יונס כ־20 רקטות לעבר יישובי חבל אשכול, וברפיח התנהל קרב קשה נוסף.

השמדת אתרי שיגור רקטות במרחב רפיח // דובר צה"ל

רחוק משם, באזור טולכרם, שוב הופעל מטען חבלה נגד כוחות צה"ל שפעלו במחנה הפליטים נור א‏־שמס. "אנו פועלים כעת כדי להגביר ולפתח את ההתנגדות בגדה", הסביר חוסאם בדראן השבוע, כשהתייחס לאסטרטגיית חמאס בעקבות המלחמה בעזה. הוא קרא לכל מי שמחזיק בידיו נשק לנקוט יוזמה.

בראיון אחר הבהיר חאלד משעל כי ההתקפה ב־7 באוקטובר יצרה לפלשתינים הזדמנות לחזור אל החלום הישן: מדינה פלשתינית אחת מהים ועד הנהר.

בכיר חמאס חאלד משעל בקטאר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לא ברור מהו הצורך שאותו נועד לשרת השיח על סיומה הקרוב של הלחימה העצימה. הסיכונים ממנו ברורים: הוא מייצר תקווה לאויבינו, ולהבדיל - עלול להרפות את המתח המבצעי אצל כוחותינו.

המכה שישראל הנחיתה על חמאס עד כה היא כואבת, אך לחלוטין לא אנושה ולא בלתי הפיכה. לרשות חמאס נותרו סד"כ לא קטן של לוחמים, אמצעי לחימה רבים, עשרות (ואולי מאות) קילומטרים של מנהרות, הנהגה מגובשת בחו"ל שכמעט לא נפגעה ומנהיגות כשירה גם בתוך השטח.

ההרס בנוסיראת לאחר פעילות כוחות הביטחון לשחרור החטופים, צילום: רויטרס

חמאס עדיין שולט בכל מוקדי הכוח באזורים שבהם צה"ל לא נמצא ברצועה. עמדתו העיקשת במשא ומתן על עסקת שחרור חטופים מעידה לא רק על יכולתו לתאם את עמדותיו למרות התנאים הקשים של המלחמה, אלא גם על ביטחונו העצמי ותחושתו כי הזמן לא פועל לרעתו.

כל עוד לא הושגו מטרות המלחמה ולא גובשה עסקה לשחרור החטופים בפרמטרים שהוגדרו על ידי הדרג המדיני, אין כל סיבה להפחית את הלחץ על חמאס. ההפך הוא הנכון. כוחותינו בשטח הוכיחו שהם יודעים להשיג את יעדיהם. צריך לתת להם כל מה שנחוץ לשם כך, לרבות הרשאות להפעיל אש עצימה ככל שנדרש כדי להפחית סיכונים ולשמור על ביטחונם. נכון להימנע ממסרים שמייצרים הססנות או בלבול.

פעילות כוחות מגלן ואגוז במרחב שכונת תל-סולטאן ברפיח \\ דובר צה"ל

הגיע הזמן לפעול לסיכולם של בכירי חמאס בחו"ל הנהנים מתחושת חסינות לא מוסברת. ישראל חייבת להשאיר בידיה כמנופי לחץ על חמאס וכאמצעים להכבדה על מאמצי התאוששותו את המרכיבים הבאים:

  • שליטה בסיוע ההומניטרי ובחלוקתו בתוך השטח
  • מניעת חזרתם של תושבי עזה וצפון הרצועה לבתיהם
  • שליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח
  • ביתור הרצועה
  • פרימטר ביטחוני רחב עם משטר מיוחד בתחום הפעלת האש
  • טיפול בסוגיית העצורים הפלשתינים (בשום אופן אין להסכים למצב של שחרור עזתים בגלל מחסור במקומות כליאה או מסיבות טכניות ומנהלתיות אחרות).

את סימני השאלה הרבים במדיניות הנוכחית יש להחליף בסימני קריאה, הן בסוגיות ההומניטריות המעיקות והן ביחס לפגיעה במאמצי המשילות של חמאס. עיקרון הפשטות נכון גם ביחס לכך.

הצלחתנו ברצועת עזה חיונית כדי למנוע מחמאס לממש את שאיפותיו גם ביו"ש וכדי שהטיפול בצפון בבוא העת ייעשה מתוך עמדת עוצמה.

הכותב מכהן כראש מכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר