יותר ממאה אלף מחבלים וחימושים מדויקים: לקראת האפשרות של מלחמה כוללת - זהו סדר הכוחות והארסנל הרקטי של חיזבאללה

נסראללה אמר בנאומו בשבוע שעבר כי סדר הכוחות של הארגון עומד על כ-100 אלף איש, אך ההערכות מדברות על מספרים גדולים הרבה יותר • במכון המחקר "עלמא" מעריכים כי ארגון הטרור מחזיק בארסנל של עשרות אלפי רקטות וטילים קצרי טווח • "ישראל היום" עושה סדר

מחבלי חיזבאללה (ארכיון). צילום: איי.פי

בעוד שבשבועות האחרונים גוברת ההסלמה מול חיזבאללה, רבים מדברים על האפשרות של מלחמה כוללת מול ארגון הטרור הפרו-איראני, או על מתקפה נרחבת יותר נגד יעדים אסטרטגיים בלבנון. אבל מהו בעצם סדר הכוחות של נסראללה והארסנל הרקטי? "ישראל היום" עושה סדר.

 

מספר מחבלים: מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר בנאומו בשבוע שעבר כי סדר הכוחות של הארגון עומד על כ-100 אלף איש. עם זאת, ההערכות מדברות על מספרים גדולים הרבה יותר, שכוללים גם כוח מילואים לא קטן. כך שלמרות דיווחים ערביים על סירוב של כמה מאות לבנונים להתייצב לזימוני הארגון, מדובר במספר זניח. בסוף מדובר בצבא של ממש.

נסראללה, צילום: רויטרס

המערך הרקטי: במכון המחקר "עלמא" המתמחה בזירה הצפונית, העריכו לאחרונה כי חיזבאללה מחזיק בארסנל של עשרות אלפי רקטות וטילים קצרי טווח. לדברי ראש מחלקת המחקר במכון, טל בארי, "פוטנציאל הדיוק מהר מאוד עבר לגראדים וטילי פלאק. מה שמטריד במיוחד זו הסוגייה של טווח קצר – שמהווה 65 אלף רקטות וטילים". בהקשר זה, יש לציין כי בצה"ל זיהו כי רבים מהשיגורים לעבר ישראל נפלו בסופו של דבר בשטח לבנון.

חימושים מדויקים: בסך הכל, כשכוללים גם את הטילים והרקטות לטווח ארוך, חיזבאללה מחזיק במספר מוערך של 250 אלף חימושים. במאי האחרון פרסמנו לראשונה ב"ישראל היום", כי לפי הערכה של מומחים, חיזבאללה צבר אלפי חימושים מדויקים. במכון עלמא העריכו כי טילי פתאח 110, הם בעלי טווח של 330 קילומטרים, ויש להם רדיוס פגיעה של עד 10 מטר, בעקבות פרויקט הדיוק.

מחבלים בחיזבאללה בקורס צבאי, צילום: אי.פי

יחידת העילית: מספר המחבלים בכוח רדואן עומד על כ-2,500 איש. בישראל העריכו לאחרונה כי בזכות תקיפות צה"ל בדרום לבנון, אנשיו התרחקו כ-8 קילומטרים מהגבול. בנאומו האחרון טען נסראללה כי הכוח עדיין מסוגל לכאורה לבצע פלישה לגליל. עם זאת, יש לציין כי חיזבאללה איבד את מרכיב ההפתעה ב-7 באוקטובר. דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, הצהיר בשבוע שעבר כי ישראל ערוכה לכל התרחישים.

עתודות לוחמים: מקורות מסרו לעיתון "אל־אחבאר" המקורב לחיזבאללה כי במקרה של מלחמה בלבנון ובכפוף לאישורו של נסראללה - גדודי חיזבאללה בעיראק ותנועת א־נוג'בה - מוכנות לשלוח לוחמים נגד ישראל. על פי הדיווח שתי המיליציות הפרו־איראניות הבהירו עמדה זו בפגישה אחרונה שקיימו נציגיהן עם שר החוץ האיראני שביקר בבגדד עלי באכרי כני.

מתגמלים את האוכלוסייה השיעית, חיזבאללה, צילום: אי.פי

המערך האזרחי: סוד הכוח של חיזבאללה הוא מערכת רווחה נפרדת מהמדינה שמתגמלת את האוכלוסייה השיעית. בין ההטבות אפשר למנות תלושי מזון דרך כרטיס מיוחד (בעלות של מאות מיליונים) וכן פעילויות ספורט, חינוך וחינוך בלתי פורמלים (תנועת צופים, למשל).

התשתיות האזרחיות הללו נמצאות תחת פיקוחה של מועצת השורא. הגורמים המרכזיים שחברים בה הם נסראללה, סגנו נעים קאסם, ראש המועצה המבצעת הישאם סאפי א-דין, הנציג בפרלמנט מוחמד רעד ונציגים צבאיים ומודיעיניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר