נאלצה לחתום על הלוואות. צילום: דודו גרינשפן (אילוסטרציה)

בית המשפט מחק חובות בסך 3 מיליון שקלים לאישה שסבלה מאלימות כלכלית מצד בעלה

אישה שהיתה נתונה לאלימות פיזית וכלכלית, מצד בעלה לשעבר, הסתבכה בחובות של מיליוני שקלים שהשית עליה בן זוגה לשעבר ללא ידיעתה • כעת לאחר עדותה בה ציינה בין השאר: "הייתי כמו בובה, והוא משך בחוטים", בית המשפט מחק את חובותיה בסך 3 מיליון שקלים

[object Object]

אישה שהיתה נתונה לאלימות פיזית וכלכלית מצד בעלה לשעבר, הסתבכה בחובות של מיליוני שקלים שהשית עליה בן זוגה לשעבר ללא ידיעתה. לאחר עדותה, שבה ציינה, בין השאר, "הייתי כמו בובה, והוא משך בחוטים", בית המשפט מחק את חובותיה בסך 3 מיליון שקלים.

מעגל של הלוואות, צילום: אילוסטרציה: GettyImages

מדובר בבני זוג, שתוך כדי הליך חדלות פירעון החלו בהליכי גירושים, לאחר שנים ארוכות שבהן האישה היתה נתונה לאלימות פיזית, נפשית וכלכלית מצד בעלה. בין היתר, הוא אילץ אותה לחתום על משכנתא לבית ורשם על שמה בית עסק, החתים אותה על מאות המחאות שחילק בלי שכלל ידעה למה הן מיועדות, וכל זאת כשהיא נתונה לאיומים מפורשים ולשליטתו המלאה.

בתחילת ההליך, כשבני הזוג עדיין היו ביחד, חששה האישה לדבר ולא ידעה  שהיא נמצאת בסיטואציה של אלימות כלכלית. גם בית המשפט התרשם כך, הסוגיה של אלימות כלכלית כלל לא עלתה ונקבע שהחובות נוצרו בחוסר תום לב בהליך מאוחד. החובות שלהם יחד עמדו על כ־29 מיליון שקלים, 3 מיליון שקלים מתוכם שלה. זאת נוסף חובות בגובה 80 אלף שקלים שנוצרו רק כתוצאה מקנס מנהלי שהוטל עליה ממשרד הכלכלה, לאחר שלכאורה לא שילמה פנסיות לעובדים בעסק שלה - עסק שהיא כלל לא היתה מודעת לקיומו.

בשלב הזה הגיעה החייבת לסיוע המשפטי במשרד המשפטים במחוז חיפה. עו"ד סאלי חליפה זיהתה את הסיטואציה שבה היתה האישה נתונה ועשתה מאמצים כבירים להוכיח לממונה על חדלות פירעון, לנאמנת על תיק חדלות הפירעון ולבסוף גם לבית המשפט שהחובות נוצרו אך ורק בגלל הכפייה של בעלה לשעבר והאיומים כלפיה שתשתף פעולה עם התנהלותו הנכלולית. בפגישה עם עו"ד חליפה, לאחר שהאישה כבר היתה מודעת למצבה, היא אמרה, כאמור, "הייתי כמו בובה, והוא משך בחוטים".

היא פירטה את הסיפור הקשה של חייה בבית המשפט בחיפה שדן בתיק חדלות הפירעון, ולאחר שהממונה על חדלות פירעון והנאמנת הסכימו לבקשת השופטת להותיר לה את ההחלטה, החליטה השופטת על מתן צו שיקום כלכלי. במסגרתו ניתן לאישה צו הפטר לאלתר מחובותיה על רקע המציאות הקשה שבה היתה נתונה לאלימות כלכלית ונפשית, והשופטת הורתה לה להשתתף בתוכנית להכשרה כלכלית.

בסיוע המשפטי ציינו שהמקרה הנוכחי אינו נדיר, אלא מתאר מציאות רווחת אצל לא מעט נשים בעלות חובות. לדבריהם, היקף המקרים הולך וגדל ככל שהמודעות לתחום זה מעמיקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו