קפטן קרל אדולף שליץ כבר לא היה מסוגל להתאפק. זה קרה ב־14 באפריל 1945, לקראת סוף המלחמה. קפטן שליץ, מפקד צוללת U-1206 ב"קריגסמרינה", חיל הים של הוורמאכט, נכנס לשירותים. עכשיו, אתם צריכים להבין שהשירותים בצוללת והדחתם היו עניין רציני מאוד ומורכב טכנית, בשל הצורך החיוני והמובן למנוע כניסת מים לכלי השיט. לשם כך, כל צוות צוללת גרמני היה עובר אימון מיוחד בהדחת השירותים, שבסיומו הוסמכו לתפעל את העסק.
מה קרה שם? הדעות, כמובן, חלוקות. קפטן שליץ טען בתוקף שהשירותים היו מקולקלים, אך על פי עדויות אנשי צוות ששרדו, שליץ פרק עצירות של שבוע שסתמה את השירותים. ומכיוון שהתבייש להתייעץ עם פקודיו - שכאמור היו אמונים על הדחת המים - שטף את הניאגרה בניגוד לנהלים.
כתוצאה מכך, התמלאה הצוללת במי ביוב ובמי ים. המים דלפו לחדר הסוללות, ובמגע עם החומצה שבתוך הסוללות התקבלה ריאקציה כימית שתוצאתה ענן גז רעיל. שליץ פקד להעלות את הצוללת אל פני המים כדי לנשום אוויר. ואז, כשהצוללת חשופה, תקף אותה מטוס של חיל האוויר המלכותי הבריטי ושלח אותה למצולות כשהיא מלאה בחרא. וכך נרשמה בהיסטוריה המפוארת של הימייה צוללת שטבעה בגלל עצירות.
גם תיק הצוללות מגרמניה טבע בחרא - סלחו לי על הצרפתית, אבל זה המצב של התיק. לקראת "משפט זוטא" על קבילות ההודאות שנגבו ממיקי גנור, בבקשה שהוגשה מטעמו לבית המשפט המחוזי טוענים פרקליטיו: "חקירת תיק הצוללות היתה חלק ממאמץ להפליל את ראש הממשלה. הנאשם היה כלי משחק במטרה פסולה זו". כמה הדהד המסר על צוללות מתנפחות בכנסיית השנאה בבלפור. מהנדסי התודעה בתקשורת העלו והורידו את נתניהו מצוללות, והקמפיין הנבזי של כחול־לבן בבחירות 2019, עלילת דם ממש, התנוסס בראש חוצות.
אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, נשא בהפגנה נאום שבו כינה את מי שכתב את המכתב שאישר לגרמנים למכור צוללות למצרים "בוגד". שרגא שואל את הקהל מי כתב את המכתב, והקהל שאג בתגובה "ביבי! ביבי!" כמה פעמים.
"צוללות גרעיניות", אמר אז עו"ד שרגא. האשמות קשות - אבל פייק. למצרים אין יכולת גרעינית, והצוללות שלהן אינן גרעיניות. אבל מעבר לזה, הראשון שאישר לגרמנים למכור צוללות למצרים היה יצחק רבין ז"ל, או ליתר דיוק - פרס ושמיר לאמריקנים. בואו נעשה סדר.
מכירת הצוללות הגרמניות למצרים אינה אירוע של העשור האחרון באחריות נתניהו בלבד, כמו שניסו מיטב מהנדסי התודעה והלשעברים השקרנים למכור, אלא סוף של תהליך בן 28 שנה, שבו מאשרות לפחות שלוש ממשלות ישראליות שדרוג או רכש של צוללות מצריות בארה"ב או בגרמניה.
בהתחלה, כשמצרים חייתה בחסות הסובייטים, היו לה צוללות רוסיות, ואז רפליקות סיניות מסוג "רומיאו". אבל ב־1979 נחתם הסכם השלום בין ישראל למצרים, ובתמורה להסכם שנחתם, האמריקנים התחייבו להעניק למצרים סיוע כלכלי וצבאי. ובין היתר ביקשו המצרים שדרוג לצוללות המזדקנות שלהם.
באפריל 1988, בישראל יש ממשלת אחדות בראשות שמיר ופרס. במקביל לעסקה שבה רוכשת ישראל 75 מטוסי F-16, האמריקנים מאשרים תוכנית לשדרוג הצוללות המצריות. אבל לצוללות, כידוע, יש תאריך תפוגה, והמצרים רצו צוללות חדשות, ולקנות אותן בארה"ב בכספי הסיוע האמריקני.
בשלהי ממשל בוש האב, הסנאטור טרנט לוט סייע למצרים לקדם עסקה סיבובית. האמריקנים יבנו ארבע צוללות מדגם 209 במספנה במיסיסיפי, תחת רישיון גרמני ובסיוע הדולר האמריקני.
ב־92' רבין עולה לשלטון, ובארה"ב קלינטון מחליף את בוש. ב־16 בנובמבר 93' מפרסם דניאל וויליאמס ב"וושינגטון פוסט" שבפגישה שנערכה יום קודם בין מזכיר ההגנה לס אספין לרבין, ארה"ב הציעה למכור לישראל מטוסי F-15I, ובתמורה ישראל תסכים למכירת צוללות מדגם 209 למצרים.
ממשלת רבין מאשרת. למרות אישור מחלקת המדינה האמריקנית, חיל הים האמריקני מתנגד לבניית צוללות לא־גרעיניות על אדמת ארה"ב כי הוא לא מוכן שיבנו על אדמת ארה"ב צוללות דיזל, ולכן המצרים פונים לגרמנים.
באותה התקופה מתנהלים בין ישראל לגרמניה דיונים ברכישת הצוללת השלישית, והגרמנים מתנים את רכישתה בהסכמת ממשלת ישראל לרכש של ארבע צוללות מסוג 209 בידי המצרים. כן, כן.
ההחלטה מגיעה שוב לקבינט של רבין, שגם הפעם מאשר. ב־30 באפריל 1995 כותבת ב"הארץ" הכתבת יהודית וינקלר ז"ל: "שר החוץ הגרמני קלאוס קינקל אישר כי גרמניה תבנה עבור חיל הים המצרי עוד ארבע צוללות. עד כה לא נמסר כיצד תמומן בנייתן של צוללות אלה, אך ברור שההסכמה העקרונית לכך ניתנה על ידי ממשלת גרמניה בעקבות עסקת הצוללות עם ישראל".
העסקה הגרמנית־מצרית ב־95' נופלת בשלב המו"מ הפרטני על המחיר, אבל השיחות בין הצדדים מתחדשות כעשר שנים לאחר מכן, ומסתיימות בשנת 2010, בהסכם נוסף לרכש של ארבע צוללות 209/1400 בעסקת אופציה. מבינים?
זה היה תהליך שנמשך על פני 28 שנה, שבו לפחות שלוש ממשלות ישראליות אישרו שדרוג של צוללות מצריות או רכש שלהן בארה"ב או בגרמניה בתמורה להתעצמות ישראלית, הן במטוסים והן בצוללות. זה היה הדיל. ההסכמה הישראלית ניתנת תמיד מול הקפדה על שמירת היתרון האיכותי הישראלי. וגם בעסקת הצוללות שקידמה ממשלת נתניהו העיקרון הזה נשמר.
כשהעסקה מאושרת בקבינט בשנת 2010, בחתימת בוגי וברק, ישראל כבר עוסקת באפיון הצוללות מסוג דקר. הכי מתקדמות.
בניגוד לשקרים שהאכילו אתכם, היתרון הטכנולוגי הישראלי נשמר תמיד. הצוללות המצריות מסוג 209/1400, על כל חליפת הלחימה המותקנת בהן, מפגרות ביותר מדור אחרי הצוללות הישראליות מסוג דולפין, שנמצאות אצלנו בשירות כבר יותר מדור. וכשיגיעו צוללות הדקר הפער אף יגדל. כשישראל מסכימה לאפשר את העסקה המצרית (בסביבות ספטמבר 2014, לטענת יעלון) אחרי הורדת מורסי, מדובר באותה הצוללת שאושרה למצרים ב־2010.
ואצלנו - שתי צוללות הדולפין AIP כבר נמצאות בישראל, ויש צפי לתחילת בניית צוללות הדקר בהתאם למתווה העסקה שהשיג נתניהו. עסקה שנחתמה בסופו של דבר רק בזמן ממשלת בנט, בעלות של כמיליארד וחצי יורו נוספים - ותודה לתקשורת, למשטרה ולפרקליטות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו