ספר התורה לזכר קורבנות 7 באוקטובר נכנס לכותל. צילום: גיא חמוי

במעמד מרגש: ספר התורה לזכר נרצחי 7 באוקטובר וחרבות ברזל נכנס לכותל המערבי

משפחות חטופים, משפחות נרצחים, פצועי צה"ל וניצולים ממסיבת הנובה חתמו וכתבו בו לאורך השנה • הטקס התקיים במעמד הרב הראשי לישראל • הרב רבינוביץ: "כל אחד מהנופלים הוא אות בספר התורה, ובלעדיו הספר לא שלם"

[object Object]

ספר התורה לזכר נרצחי השבת השחורה ונופלי חרבות ברזל נכנס אמש (שני) לכותל המערבי.

במהלך הערב נכתבו האותיות האחרונות בספר המיוחד ע"י יעקב ארגמני, אביה של נועה שחולצה משבי חמאס במבצע ארנון.

נועה ארגמני מתאחדת עם אביה, צילום: דובר צה"ל

עוד כתבו בספר המיוחד: המשפחות נרצחי 7.10, פצועי צה"ל מחרבות ברזל בשיתוף ארגון נכי צה"ל, ניצולי מסיבת הנובה ונוספים. הזמר והיוצר ישי ריבו השתתף ושר ברחבת הכותל המערבי בזמן ההקפות של כניסת ספר התורה לזכרם של נרצחי 7.10 וחללי חרבות ברזל.

ישי ריבו באירוע של מטה משפחות החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

בנוסף, נערכו הקפות מיוחדות עם ספר התורה המיוחד שנכתב ביוזמת חיים טייב נשיא ומייסד קרן מנומדין, בהשתתפות: תמיר עידאן בשם ישובי עוטף עזה, משפחתו של סגן עומר נאוטרה חטוף בעזה, יחיאל לייטר אביו של משה ידידיה לייטר ז"ל שנפל בלחימה בעזה, ישראל בן שטרית פצוע צה"ל שנפצע במהלך הלחימה בעזה ונוספים.

רס"ן (במיל') משה ידידיה לייטר ז"ל, צילום: ללא קרדיט

ספר התורה המיוחד הוכנס אמש, 7.10 במעמד סליחות המוני שנכתב במהלך השנה האחרונה לזכרם של נרצחי הטבח והנופלים במלחמת חרבות ברזל ביוזמת חיים טייב, נשיא ומייסד קרן מנומדין.

עומר נאוטרה, צילום: באדיבות המשפחה

כתיבת ספר התורה החלה ימים בודדים לאחר אירועי הזוועות בשבעה באוקטובר והוא מוקדש לזכר הנופלים והנרצחים. הספר עבר מסע מרגש במשך השנה, יחד סופר סת"ם הרב משה ויינשטיין, במוקדי האסון בעוטף בהם התרחש הטבח: מתחם המסיבה בנובה, ישובי עוטף עזה, אופקים, נתיבות, שדרות ואף לקח חלק במצעד החיים 2024 כחלק ממשלחת העוטף ובמחנה ההשמדה אושוויץ ובצעדת המוות כדי להזכיר ולהנציח שלא עוד לרצח יהודים. על הספר חתמו וכתבו אותיות אלפי אנשים ביניהם נשיא המדינה ורעייתו, חטופים שחזרו מהשבי, משפחות חטופים, משפחות שכולות, חיילים פצועים, ניצולי הנובה והציבור הישראלי.

חיים טייב, נשיא ומייסד קרן מנומדין: "מאז אותה שבת ארורה, הייתי בעשרות ביקורים בדרום ובצפון, ופגשתי את עם ישראל במלוא תפארתו. ראיתי איך מתוך ההרס צומח חוסן. איך אזרחים פשוטים הופכים לגיבורים, כשבזמן שהכל קרס סביבם, הם מוצאים את הכוח לחבק את תושבי העוטף, ולהעניק אור ותקווה למפונים. הוכחנו במהלך השנה האחרונה כחברה, שכשמאחדים כוחות ופועלים מתוך תחושת ערבות הדדית, אין משימה שלא ניתנת לביצוע. ובדיוק מתוך הרוח הזו, מתוך תחושת השליחות והאחריות ההדדית, נולד הרעיון לכתוב את ספר התורה הזה. ספר תורה הוא לא רק מסמך דתי; הוא סמל לאחדות, לערכים משותפים שמלווים את עם ישראל מדור לדור. אחד המשפטים המוכרים ביותר מתוך טקס ההקפות בהכנסת ספר תורה הוא: 'תורה ציווה לנו משה, מורשה קהילת יעקב'. פסוק זה מבטא את העובדה שהתורה נמסרה לכל עם ישראל כקהילה אחת מאוחדת, ושהמורשת היהודית משותפת לכולנו. בהתאם לרוח זו, ספר התורה הזה נכתב כדי להעביר ולהעצים את מסר האחדות של עם ישראל".

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

הרב שמואל רבינוביץ רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים: ״ספר תורה שמנציח את הנשמות של בנינו ובנותינו הקדושים שנפלו במלחמה הנוראה שאנחנו מצויים בה. כל אחד מהם הוא עולם ומלואו. כל אחד מהם הוא אות בספר התורה שבלעדיו הספר לא שלם״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו