חיסון נגד פוליו. צילום: דודו גרינשפן

עלול לגרום לנכויות ומידבק מאוד: מה הוא הפוליו ואיך נתגונן מפניו? שאלנו את המומחה

הנגיף הגורם לשיתוק חלקים בגוף עלה בימים האחרונים לכותרות בעקבות הימצאותו במי הביוב של עזה • פרופ' אמנון להד מקופ"ח כללית משיב לשאלות אודות הנגיף ש"לא מתרשם מגבולות של מדינות" • החדשות הטובות: יש חיסון

[object Object]

הדיווחים אודות איתור פוליו במי ביוב ברצועת עזה בשלושת הימים האחרונים החזירו שוב אל התודעה את העיסוק בנגיף ואת החשש מהידבקות בו. פרופסור אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת המשפחה של כללית במחוז ירושלים משיב לשאלות הבוערות: מה בדיוק הסכנה? ומה ניתן לעשות כדי שלא נידבק?

מה הוא הפוליו?

"מדובר בנגיף שמגיע דרך מערכת העיכול ושעובר על ידי הפרשות. הנגיף יכול לגרום לשיתוק נויירולוגי לאדם שלא התחסן נגדו. הוא מתגלה בקרב הציבור לרוב באופן מחזורי מדי כמה שנים ומתפשט מאוד". 

הרס ברצועת עזה. הפוליו לא מבדיל בין פלשתינים לישראלים , צילום: אי.אף.פי

אילו נכויות עלול לגרום הנגיף?

"פוליו יכול לגרום לשורה של שיתוקים: החל מפגיעה ברגל ועד שיתוק של מערכת הנשימה. אחד החולים המפורסמים בפוליו היה נשיא ארצות הברית רוזוולט, שנדבק מילדיו בעת שהיה מושל ניו יורק ומאז אפילו התקשה מאוד לעמוד".

כמה הנגיף מדבק?

"מדובר בנגיף מאוד מדבק שעובר במהירות ממקום למקום. לכן ברגע שהנגיף נמצא במי הביוב של עזה הוא יעבור במהירות לישראל, שכן נגיף אינו מתרשם מגבולות של מדינות".

איך נדבקים?

"הדבקה היא אך ורק דרך הפה. אלא שמספיקה כמות קטנה ביותר כדי להדביק. לכן אפילו אם לא שטפנו ידיים ושמרנו על הגיינה אפילו פעם אחת אז אנחנו יכולים להעביר את הנגיף לכלי אוכל או לכל חומר שיעבור לפה של בן משפחה וכך להדביק אותו".

,"לשמור על הגיינה". פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

האם יש הבדל בגיל הנדבקים?

"כן. אצל פעוט התגובה של הגוף תהיה בעיקר שילשולים, לעומת זאת מבוגרים כולל ילדים אפילו בגיל 10 עלולים להינזק ולהיפגע על ידי שיתוק".

האם יש דרך לרפא את האדם שנדבק ונפגע?

"לצערי לא, אין לנו ברפואה תרופה שתטפל באדם שכבר נדבק".

האם יש חיסון למחלה?

"כן יש שני חיסונים, אחד של נגיף מומת ואחד של נגיף חלש. קבלת שתי המנות האלו הופכת את האדם למחוסן בצורה מיטבית כנגד הנגיף. אלא שבשנים האחרונות בארץ נתנו בעיקר את הנגיף המומת ולכן יש רמת חיסוניות טובה אבל לא מושלמת. צריך להוסיף לכך לצערי את פלח האוכלוסייה הקטן שלא מתחסן ושעשוי להפיץ את הנגיף".

מי קבוצת הסיכון הכי גדולה כרגע?

"כרגע מי שבסיכון הכי גדול אלו הלוחמים בתוך רצועת עזה, בלחימה ובשדות בשדה קרב אין תנאים סניטריים טובים ולכן ברור שההפצה בין החיילים תהיה גדולה והם יחזרו הביתה ויעבירו כך את הנגיף הלאה".

מה ניתן לעשות?

"הדרך להתמודד היא על ידי הקטנת החשיפה לנגיף. זו הסיבה בגינה חיילים יקבלו את הנגיף המוחלש, על מנת לייצר חיסוניות. כמובן גם יש לשמור על הגיינה אבל כיוון שמדובר בנגיף מאוד מדבק אז כמעט שלא ניתן לא להדביק אחרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו