מת הצעיר בן ה-26 שנדבק באמבה "אוכלת המוח" בכנרת

לאחר מאבק של שבוע על חיי המטופל, נאלצו הרופאים לקבוע היום את מותו • הצוותים הרפואיים ניסו טיפול תרופתי והתערבויות כירורגיות במטרה להצילו, אך מצבו הוסיף להידרדר

האמבה הנדירה . צילום: Getty Images

סוף עצוב להידבקות הקטלנית והנדירה באמבה "אוכלת המוח" בכנרת: לאחר מאבק מתמשך של הצוות הרפואי בבית החולים בילינסון על חייו של המטופל בן ה-26 שנדבק באמבה "נגלריה פאולרי", נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. התמותה מהאמבה מגיעה לכמעט 100% מהמקרים.

מרגע האשפוז, השתמשו הצוותים הרפואיים בכל העומד לרשותם, כולל טיפול תרופתי והתערבויות כירורגיות במטרה להציל את חייו של המטופל, אך מצבו הוסיף להידרדר. 

ה"אמבה אוכלת המוח" היא טפיל חד-תאי נדיר אך קטלני הנמצא במקורות מים מתוקים חמים. 

ד"ר היבא אבו זיאד, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז רפואי צפון (פוריה), הסבירה ל"ישראל היום" את מהות האמבה המסוכנת: "ניגלריה פאולרי היא אמבה שחיה בסביבה מימית והופכת למדבקת כשטמפרטורות המים גבוהות. ההדבקה נעשית בשאיפה דרך האף, והאמבה מגיעה ישירות למוח".

בית החולים בילינסון, צילום: יהושע יוסף

ההדבקה מתרחשת רק כאשר מים נגועים נשאפים דרך האף, ולא דרך בליעה או מגע עם העור. לאור זאת, מומחים ממליצים להיזהר ברחצה במקורות מים חמים, במיוחד בתקופות של טמפרטורות גבוהות. 

ד"ר עיינה דביר, מומחית בנוירוכירורגיה מבלינסון שטיפלה בצעיר סיפרה: "מדובר בבחור צעיר ובריא בן 25 שהגיע ביום שני לחדר המיון בגלל תלונה על חום וכאבי ראש בהכרה מלאה ובמצב יציב. הוא עבר שם בירור ראשוני ועלה חשד לדלקת קרום המוח ויראלית, אך לא משהו שהיה חד-משמעי.

"הוא אושפז במחלקה פנימית בבית חולים השרון וקיבל כיסוי אנטיביוטי רחב. ד"ר תמר גוטסמן, מומחית למחלות זיהומיות מבית חולים השרון שלחה בירור נרחב של בדיקות מעבדה וקיבלנו המון תשובות, שהיו שליליות. לאור סיפור שתיאר לה של חשיפה למקורות מים בכינרת ובעין בוקק העלתה חשד לזיהום מחיידק נגלריה, שזו אבחנה נדירה ביותר - 400 מקרים תוארו בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר