החטופים המחולצים: כיבוד הפרטיות והחזרת השליטה - הצעד הראשון לקראת השיקום

שורדי השבי זקוקים למרחב בטוח כדי לעבד את חוויותיהם, הרחק מעיני התקשורת ומעורבות פוליטית. בריאותם הגופנית חייבת להיות מנוטרת בקפידה והם חייבים לקבל תמיכה פסיכולוגית מתאימה כדי לסייע בהחלמתם

אנדריי חוזר הביתה. צילום: גדעון מרקוביץ'

ההתרגשות והשמחה העצומה המלווה את חילוצם של נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ושלומי זיו מהשבי בעזה משותפת לכולנו.

אנו מברכים את כוחות הביטחון, צה"ל השב"כ והימ"מ על מבצע החילוץ הזה שלא היה מתאפשר ללא גבורתם ומסירותם יוצאות הדופן של הלוחמים. אנו שולחים את תנחומינו למשפחתו של לוחם הימ"מ, פקד ארנון זמורה, שנהרג במהלך פעולת החילוץ.

עם זאת, בתוך השמחה של שחרורם והשבתם ארצה, חובה עלינו להבטיח כי פרטיותם וצרכיהם מקבלים עדיפות עליונה. בריאותם, הן הפיזית והן הנפשית, חייבת להיות במקום הראשון, ויש לאפשר להם להתאחד עם משפחותיהם ללא אינטרסים חיצוניים ואג'נדות זרות הפוגעות ברגע אישי זה.

ברגעים ובימים הראשונים לשחרורם, החטופים המשוחררים נמצאים במצב פגיע ביותר, הן נפשית והן פיזית. הם עשויים להיות מבולבלים ולא מודעים למלוא ההיקף של מה שקורה סביבם, לעתים קרובות חווים תחושת אופוריה של הקלה. שלב עדין זה מחייב גישה זהירה ומכבדת, המבטיחה את פרטיותם ומגינה עליהם מפני כל פעולה הנעשית למען רווח פוליטי או כל מטרה אחרת שאינה רווחתם ובריאותם.

נועה ארגמני עם אביה בבית החולים לאחר שחולצה, צילום: דובר צה''ל

ההתמקדות שלנו כעת צריכה להיות בטיפול המקיף בחטופים המשוחררים. טיפול זה כרוך לא רק בבדיקות רפואיות מיידיות אלא גם בתמיכה מתמשכת כדי לטפל בטראומה העמוקה שהם עברו. הם זקוקים למרחב בטוח כדי לעבד את חוויותיהם, הרחק מעיני התקשורת ומעורבות פוליטית. בריאותם הגופנית חייבת להיות מנוטרת בקפידה, והם חייבים לקבל תמיכה פסיכולוגית מתאימה כדי לסייע בהחלמתם.

בימים ובשבועות הקרובים, חיוני להגן על אנשים אלה מפני מתקפת תשומת הלב. עלינו לזכור כי שחרור החטופים הוא אירוע אישי עמוק. הטראומה שעברו והדרך להחלמה ארוכה ומורכבת. על ידי הגנה על פרטיותם ומתן עדיפות לבריאותם ולרווחתם, אנו מכבדים לא רק את חוסנם אלא גם את האנושיות המשותפת שלנו. בואו נחגוג את חזרתם בשקט ובכבוד, ונאפשר להם את המרחב והתמיכה שהם זקוקים להם כדי לרפא ולבנות מחדש את חייהם.

חיוני לאפשר להם להחזיר לעצמם את השליטה על חייהם. כל פעולה או התערבות המפרות אוטונומיה זו עלולות לעכב את תהליך הריפוי שלהם ולהחריף תחושות של חוסר אונים ופגיעות. כיבוד הפרטיות והעצמאות שלהם פירושו מתן תמיכה וסיוע באופן המכבד את הצרכים וההעדפות האישיים שלהם. על ידי מתן עדיפות לאוטונומיה ולהעצמה שלהם, אנו יכולים לעזור לניצולי השבי לתבוע מחדש את תחושת הכבוד והשליטה שלהם, ולהניח את היסודות למסעם לעבר ריפוי וחוסן.

זה הזמן של שורדי השבי ובני משפחותיהם להתחיל בתהליך השיקום וההשתלבות מחדש. על הרשויות לסייע ולתמוך בכל דרך אפשרית לטווח ארוך על פני שנים רבות. גם למשפחותיהם זה רגע משמח אבל אתגר שיקום מורכב. גם הם זקוקים לתמיכה. חובה עלינו לכבד את מחויבותנו להחזיר את כל החטופים המוחזקים בעזה ולהבטיח שהם יקבלו את הטיפול והתמיכה הדרושים להם כדי לבנות מחדש את חייהם.

ודווקא עכשיו, בתוך כל השמחה, אסור לנו לשכוח את 120 החטופים שעדיין מוחזקים בשבי בעזה. הסובלים סבל יום יומי, נתונים להתעללות פיזית, נפשית ומינית, היעדר סיוע רפואי ותרופות, הרעבה, והיעדר אוויר נקי במנהרות שבהן הם כלואים. על ממשלת ישראל לפעול כדי להשיב את כולם ולקדם את אישור "עסקת נתניהו" כבר השבוע.

פרופ' חגי לוין - רופא מטה משפחות החטופים. ראש איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל. אפידמיולוג, האוניברסיטה העברית והדסה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר