חשש לתקלה אפשרית בעטי אינסולין: "צריך שמטופלים יגלו עירנות"

חולי סכרת המשתמשים באינסולין מסוג נובורפיד מדווחים על ערכי סוכר לא מאוזנים • מחברת נובו נורדיסק נמסר: "חוסר יעילות יכול לנבוע ממספר גורמים, אנו עורכים בדיקות קפדניות ומחמירות" • משרד הבריאות: "בשלב זה לא נמצאה עדות לבעייה באיכות התכשיר"

נרשמו מספר דיווחים על תקלה בעט האינסולין. צילום: GettyImages

חולי סוכרת מדווחים על חשש כי מזרק אינסולין שבו הם מתשמשים מסוג נובורפיד אינו תקין וערכי הסוכר שלהם לא מתאזנים כפי שצריך. במשרד הבריאות בדקו את התלונות ולדבריהם, בשלב זה אין ממצא חריג. בחברת נובו נורדיסק, יצרנית המזרק, ציינו במכתב ללקוחות שהתכשירים מאותה אצווה נבדקו הן בארץ והן במפעל בחו"ל ונמצאו תקינים.

התכשיר עליו מדובר הוא מזרק דמוי עט להזרקה עצמית של אינסולין שמיועד למבוגרים, למתבגרים ולילדים. נציין כי רמות הסוכר בגוף יכולות להיות תלויות בעוד גורמים כמו פעילות גופנית, סטרס, מחלה ויראלית, ואפילו שינויים הורמונליים לצד גורמים שקשורים לתנאי איחסון ואופן מתן הזריקה.

"מכעיס ויכול להיות מסוכן"

"זו תרופה של חיים ומוות לאנשים שלא יכולים להסתמך על האינסולין בגופם. זה לא אקמול," אומרת מיכל הדס (50) שמשתשמת בעט האינסולין כבר כשלוש וחצי שנים ולאחרונה נתקלה בקושי להתאזן. "אני מאד מקפידה עם הסוכרת ומאוזנת ב-100 אחוזים. לפני כשלושה שבועות התחילו לקרות דברים מוזרים עם האינסולין. פתאום זינק לי הסוכר ולמחרת זה קרה שוב. במקרה אחר ראיתי שבמקום שזה ישפיע תוך 40 דקות עברו 3 שעות והסוכר לא ירד בכלל מה שהיה מאד מפתיע. לאור זאת, הפסקתי לאכול פחמימות כדי שלא אצטרך להסתמך על האינסולין ואז הסוכר היה מאוזן".

מטה חברת נובו נורדיסק בקופנהגן,

כשראתה הדס באחת מקבוצות הפייסבוק הודעה של מטופלים עם סיפורים דומים על תקלות, הבינה שככל הנראה מדובר בבעיה בעטים. לדבריה, כאשר שאלה את רופאת המשפחה שלה על חשש לתקלה באצווה היא ענתה שהגיעו אליה עוד מקרים.

"היום כשקניתי בבית מרקחת מאצווה חדשה שוב שאלתי ואמרו לי שגם אצלם יש דיווחים על בעיה אבל אין הודעה מהחברה ואין הודעת ריקול," הוסיפה הדס. "מי שפונה בפרטי מחליפים לו. זה מכעיס אותי כי זה מאד מסוכן. איך יכול להיות שמורידים מוצרי מזון ממדפים על ריח רע וכאן יש סכנה ממשית ואף אחד לא יודע מזה? צריך להודיע למטופלים שיגלו עירנות".

יכול לנבוע ממספר גורמים

"נתקלתי במקרים מאוד ספורים, זכור לי אחד עד שניים," מרגיע מומחה סוכרת ממכון הסוכרת במכבי, ד"ר מיכאל ויינפאס. "הנושא דווח לחברה היצרנית שהחליטה לנהוג בחומרה ובדקה יעילות ובטיחות של האינסולין, שנמצא תקין. חשוב לזכור שישנם עוד מצבים שעלולים להוציא אדם מאיזון כמו מחלה ויראלית, תנאי אחסון לא נאותים ושינויים תזונתיים. ולכן נכון להיום לא ידועה שום בעיה עם נובורפיד ואני ממשיך לרשום אותו".

מכתב מהחברה למטופלים אודות התלונות, צילום: ללא קרדיט

בקבוצה של חולי סוכרת נעורים פורסמה הודעת חברת נובו נורדיסק. מנהלת רפואית בחברה, ד"ר לוטמית בורבין כותבת: "בשבועות האחרונים התקבלו תלונות ממטופלים שעולה מהם חשש לגבי יעילות התכשיר. חשוב לנו ליידע אתכם שנקטנו בצעדים מידיים לבירור הנושא", כותבת ד"ר לוטמית בורבין, מנהלת רפואית בחברה.

לדברי בורבין התכשירים נאספו מבתי המטופלים ונשלחו ל"בדיקות קפדניות ומחמירות, על מנת לבדוק את יעילות ובטיחות החומר הפעיל. בין היתר נערכה אנליזה כימית לבדיקת יעילות התכשיר שאינה מבוצעת בשגרה. כל התכשירים שנבדקו נמצאו תקינים".

צעדים נוספים שבהם נקטו בחברה היה בדיקה של דוגמאות השמורות בחברה מאותה סדרת ייצור. כמו כן נבדק תהליך הייצור והשינוע של התכשיר ללא ליקויים או ממצאים חריגים. בחברה מציינים כי "חוסר יעילות בעת הזרקת האינסולין יכול לנבוע ממספר גורמים בהם מצבו הרפואי של המטופל, צורת מתן לא נכונה ותנאי איכסון לא מיטביים בבית המטופל".

משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

"שמים את בריאות המטופל בעדיפות עליונה"

ממשרד הבריאות נמסר: "במשרד הבריאות התקבלו מספר תלונות בנוגע לרמות יעילות נמוכות לכאורה של אצוות מסוימות של תכשיר נובורפיד. המשרד בדק מול החברה ובשלב זה לא נמצאה עדות לבעיית איכות בתכשיר או באחת מאצוותיו. משרד הבריאות עומד בקשר מול החברה ופועל לבדיקת האצוות הרלוונטיות. כל האצוות הנדונות משווקות במדינות נוספות בעולם ללא תלונות דומות".

מחברת נובו נורדיסק נמסר: "החברה שמה את בריאות המטופל בעדיפות עליונה ואנו לוקחים במלוא הרצינות כל פניה המגיעה אלינו. מייד עם קבלת מספר פניות בנוגע לתכשיר, ננקטו צעדים מיידיים לבירור הנושא וזאת בהתאם לנהלי החברה ולנהלי משרד הבריאות. התכשירים עליהם התקבלו התלונות נשלחו לבדיקות קפדניות ומחמירות. בין היתר נערכה אנליזה כימית לבדיקת יעילות התכשיר, שאינה מבוצעת בשגרה. בדיקות אלה הראו כי כל התכשירים שנאספו ונבדקו נמצאו תקינים. נובו נורדיסק ממשיכה לפעול בשקיפות מלאה מול משרד הבריאות והגורמים הרלוונטיים".

חברת נובו נורדיסק מזמינה מטופלים לפנות אל מוקד החברה למידע ושאלות, בטלפון 1-700-50-41-22

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר