‏האונס והתלונה: מעתוק חושפת הכל

זוכת "האח הגדול", יובל מעתוק, מדברת עם ערן סויסה לראשונה על התקיפה המינית וההתמודדות הקשה שלה מאז הזכייה בתוכנית. צפו בראיון!

יובל מעתוק עם ערן סויסה

יובל מעתוק, הזוכה הגדולה של העונה הקודמת של "האח הגדול", חשפה בשבוע שעבר בסטורי אמיץ באינסטגרם, שהיא התלוננה על אונס מצד גבר שגם הפיץ תמונת עירום שלה. בראיון לפודקאסט "סויסה + 1" היא מספרת על הדרך המטלטלת שעברה מאז.

בואי נחזור אחורה, מתי כל זה קרה?

"‏כל זה קרה לפני 'האח הגדול', ב'אח הגדול' חשפתי שעברתי התעללויות מגברים, וגם עליו שהפיץ תמונת עירום שלי. האונס על ידו קרה שלושה חודשים לפני הכניסה ל'אח הגדול'.

בלילות ב'אח הגדול' נזכרתי לא פעם במקרה, דיברתי על זה גם עם הפסיכולוגית בזמן התוכנית".

‏מה קרה באותו הערב?

"היינו כמה אנשים, אני הוא ועוד חבר שלו. החבר הזה היה גם חלק מהמקרה, לא פיזית, אבל היה נוכח בסיטואציה, הוא לא ניסה לעצור את זה".

למה לא אמרת את האמת עד הסוף?

"רציתי לסיים עם התוכנית, לצאת ולספר למשפחה שלי את האמת, ‏ואז כשניצחתי ויצאתי זה היה שבוע מטורף ואמא שלי הייתה מאושפזת, לא יכלתי להפיל עליהם את המילה אונס".

הרבה פעמים נשים מתביישות להתלונן, איך זה עבר עלייך?

"נכון, הרבה פעמים נשים וגברים שעברו אונס הופכים את עצמם לקורבן. אתמול הבנתי כמה אני לא הקורבן. הוא צריך להיענש על מה שהוא עשה, אסור לשתוק. ישבה מולי חוקרת, פשוט סיפרתי את האמת לפרטי פרטים, את כל מה שהדחקתי עד עכשיו. לא פשוט להיות בקטגוריה 'נאנסת'".

‏אחרי שהאונס מסתיים, את נשארת לבד?

"‏כן, אני נשארת לבד ואני בוכה ולא מאמינה שזה קרה לי. נגעלתי מעצמי, הייתי רק עם מגבת. לא יכולתי לגעת בעצמי. לא התקשרתי לאף אחד, ואני בדרך כלל מתקשרת על כל שטות. אפילו לא התקלחתי, נרדמתי על הספה. רק אחרי שבועיים התחלתי לספר לחברים הקרובים שלי".

יובל מעתוק מספרת על האונס שעברה, צילום: מתוך אינסטגרם

הדחיפה להתלונן

מעתוק לא הסתירה את ההתלבטויות שלה לגבי הגשת תלונה, וסיפרה שבתחילה לא הייתה לה ההוכחה שהוא הפיץ את תמונתה ללא רשות. רק אחרי שחברים שראו את התמונה שלחו לה צילום מסך, היא אזרה את האומץ לגשת למשטרה. "צריך מלא אומץ כדי לעשות את הצעד הזה של התלונה", היא אומרת, "הלכתי עם הסוכנת שלי להתלונן, קשה ללכת לבד. במשך שלוש שעות סיפרתי שם את כל מה שקרה".

את מטופלת?

"לא,  אני מרגישה שעצם זה שהתלוננתי זה כבר טיפול, איזשהו ניצחון שלי. כל עוד שאני מדברת על זה, זה עוזר לעבד את הטראומה".

פגשת אותו מאז האירוע?

"כן, פגשתי אותו באיזה השקה לפני חודשיים. הוא בעל מקצוע, אבל לא ארחיב מעבר לזה.

"אני קפאתי במקום וכל האנשים שהיו שם באו להצטלם איתי, ‏ואני מסתכלת עליו מרחוק וחושבת לעצמי, הוא, זה שהתבייש בי והפך אותי לחפץ, מסתכל עליי עכשיו ורואה אנשים שרוצים להצטלם איתי. האהבה הזאת הייתה עוד ניצחון קטן עבורי. הוא כמובן ברח משם אחרי כמה דקות והשאיר את העובדים שלו".

היו אנשים שניסו להוריד אותך מהגשת התלונה?

"‏כן, היו כמה שאמרו לי 'עזבי אותך, הוא בידיים של בורא עולם'. זה לא נתן לי את השקט הנפשי. אני בן אדם מאמין מאוד, אבל הוא צריך להיענש על מה שעשה, שלא יעשה את זה לאחרות".

יובל מעתוק, צילום: אורן בן חקון

הזכייה שבלבלה

לכאורה, הזכייה ב"אח הגדול" היתה אמורה להיות ריפוי עבור מעתוק – אבל התברר שהיא הייתה רק פלסטר, כמו שהיא אומרת. "‏חד משמעית, אני הבנתי אחרי האח הגדול שאני חזקה. זאת חוויה קשה מאוד, למרות שניצחתי. כמו שהעליתי את המודעות בנוגע לאוטיסטים בתוכנית, ‏עכשיו ניתנה לי הזכות להעלות את המודעות לגבי המקרה הזה".

איזה תגובות קיבלת מאז פרסום הפוסט שלך?

"אתמול בערב בכיתי המון. אני בדרך כלל לא קוראת תגובות בפוסטים, אבל אתמול קראתי וקיבלתי חיבוק ענק, לא ראיתי תגובות רעות. הדיירקט שלי מתפוצץ עם סיפורים של גברים ונשים שעברו דברים דומים. לא יכולתי לפתוח שנה חדשה בלי לסגור את הסיפור הזה".

לפני המקרה יכולת להיות עם גברים?

"כן בטח, אני לא מריה הקדושה, הייתי עם גברים. לא יצאתי להרבה דייטים, אבל הייתי בסיטואציות. אנשים לא מאמינים לי שמאז המקרה אפילו לא הייתה לי נשיקה על השפתיים".

אם עכשיו גבר מתחיל איתך?

"‏עדיין לא קרה לי. מאמינה שאם אני אפגש איתו זה יהיה במקום ציבורי. אין לי בטחון להיות עם מישהו בבית סגור בארבע עיניים. אני יודעת שאני חייבת להעיף את המחסום הזה. בינתיים, הוא חי את חייו ואני חיה כמו קורבן, עדיין חיה את אותו הלילה".

‏שמעת ממנו משהו מאז המקרה?

"‏יום אחרי הזכייה באח הגדול הוא שלח לי הודעת אסמס, כי שם לא הצלחתי לחסום אותו. הוא כתב, 'אני גאה בך, הראית לכל המדינה מה זה טוב לב אמיתי'. כמה ימים אחרי הוא המשיך לשלוח לי הודעות באמצע הלילה. 'למה את לא עונה?', 'אני עדיין מחכה לתשובה ממך'. כמובן שלא עניתי".

‏הייתם באיזשהו קשר רומנטי?

"‏אני חשבתי שהוא לוקח אותי ברצינות, הוא אמר הרבה מילים יפות, והוא אף פעם לא היה רציני, והיה מתעלל בי המון נפשית. היתה סיטואציה שהוא התארגן לטיסה, קניתי לו דברים ועברתי בבית של ההורים שלו לאסוף לו דברים, סידרתי לו מצעים, ארזתי לו מזוודות ולאחר מכן ישבנו יחד לשתות משהו, ב2:00 בלילה הוא פתאום אמר לי 'יאללה, לכי הביתה אני רוצה לישון לבד'. ‏באותה תקופה בכלל גרתי במגדל העמק וזאת חתיכת נסיעה מתל אביב, במיוחד אחרי ששתיתי אלכוהול. לא היה לי מה לעשות, ירדתי לשבת בספסל מתחת לבית שלו, בכיתי וחיכיתי שההשפעה של האלכוהול תחלוף, ואז פתאום ראיתי בחורה שעולה אליו הביתה. זאת לגמרי היתה התעללות מבחינתי".

עוד סויסה + 1