נדמה כי אפילו פרנסי יקבי כרמל ומנהליו לא שיערו לעצמם את עוצמת מותג הברנדי שלהם, "777 דה לוקס", בקרב הצרכנים. אחרי שזוקק ברציפות מאז סוף שנות ה־60 של המאה הקודמת, הפסיקו לזקק בכרמל לפני יותר מ־15 שנה את הברנדי הכל כך מזוהה איתם, ובעצם המזקקה נמכרה. אבל כוחות השוק, כך מתברר, חזקים יותר.
ראשית זיקוק הברנדי ביקבי כרמל נעוצה כבר בסוף המאה ה־19, והוא נעשה אז בטכניקה ששילבה זיקוק דודי ב"פוט סטיל" מנחושת, יחד עם זיקוק רציף כמותי במזקקה גרמנית שנקלטה ביקב בשנות ה־30 של המאה הקודמת. לצד ה־777 זוקקו בראשון גם ברנדי "אקסטרה פיין" ולפניו "ברנדי מדיצינל" העממיים, כשבראש הפירמידה היו גם מותגי ברנדי יוקרתי ומשובח דוגמת "כרמל 100", "כרמל 120" ועוד מהדורות מתיישנות ומוגבלות ששווקו לרגל אירועים היסטוריים שונים, חלקן אף זכו במדליות בינלאומיות בתחרויות חשובות.
בשל הירידה בצריכת ברנדי בישראל, כמו בעולם כולו, המשיך מלאי הברנדי הישן להימכר עד לפני כחמש או שש שנים ברשתות, אך בסוף גם הוא נגמר ומאז הפך הברנדי הזה למוצר בעל ערך אספני, לא פחות.

הביקוש גבוה
"אנשים שואלים אותי כל הזמן מה עם הברנדי ולמה אנחנו לא מחזירים אותו", מספר יוסי אדרי, סמנכ"ל המכירות והשיווק של היקב. "קרה לא אחת שביקרתי באירועים של לקוחות שלנו, שלכבוד המאורע שלפו בקבוק 777 מאיזה "סליק", מזגו ממנו "לחיים" ביראת קודש שלא היתה מביישת סינגל-מאלט נדיר, והסכימו לתת גם לי לגימה רק בתנאי שאחזיר להם את הבקבוק".
במהלך החלפות ההנהלה התכופות שסבל מהן היקב (מאז עברו כרמל לידיים פרטיות ועד לכניסתו של המנכ"ל הנוכחי, נדב ארנס, לפני כמעט שלוש שנים, סבל היקב מאי יציבות ניהולית; ר"פ), זיהו שם המנהלים את הצורך בהחזרת מותג הברנדי ההיסטורי לחיים, הן בשל חוזקו בישראל והן בשל התעוררות צריכת הברנדי בכל העולם. הם גייסו מספר מצומצם של חביות ברנדי ישנות שנשמרו בסוד שנים ארוכות במרתפי היקב ובמקביל החלו בפרויקט זיקוק של ברנדי חדש.

"זיקוק ברנדי וערבובו הם מלאכה מורכבת ומרתקת" אומר יפתח פרץ, היינן הראשי בכרמל, "ולמרות שצוות הייננים שלנו ואני נרתמנו למלאכה בשמחה רבה, הרגשתי שעדיין חסר לנו ידע וניסיון בכך ולכן הוצאנו "צו 8" לד"ר מנדל גיל, שהיה אחראי בין היתר לזיקוק ביקב עד לפרישתו לגמלאות. הניסיון והידע שלו לא יסולאו בפז. יחד איתו ניסינו לשמר את האיכות ולחדש את המסורת ואני חושב שיצאו לנו דברים נפלאים".
טלפנתי למנדל, דוקטור לטכנולוגיות של ייצור יין ובעל ידע וניסיון של עשרות שנים בתחום באוקראינה ולאחר מכן בישראל, לשמוע ממקור ראשון קצת חוויות. "עליתי לישראל ב־91' ועשור לאחר מכן הצטרפתי לכרמל. למרות שיצאתי לפנסיה באופן רשמי כבר לפני כארבע שנים, אני עדיין בקשר רציף עם היקב, מסייע בבצירים וכמובן שהייתי שותף גם בפרויקט הברנדי", הוא מצטנע. "ברנדי טוב צריך קודם כל להיות מיוצר מענבים לבנים, בעלי תכולת סוכר נמוכה וחמיצות גבוהה. אנחנו גם לא משתמשים בו בכלל בביסולפיט. הכוהל נוצר בתהליך הזיקוק בלחץ אדים נמוך, כאשר את רובו אנחנו מיישנים בחביות עץ חדשות ומיעוטו בחביות שהיה בהן כבר יין, והשילוב הזה מעניק לנו תוצאות טובות מאוד".
"בשלב זה, בגלל מגבלות בכמות חומר הגלם שעמד לרשותנו, הוצאנו למכירה כמות לא גדולה של בקבוקים, אלפים בודדים", מעדכן אדרי, "הברנדי יימכר באריזת מתנה בחנויות המתמחות, במסעדות ובבתי המלון בלבד, אבל לא מן הנמנע שבהמשך נגיע גם לרשתות השיווק, עם ה־777 או עם מותגים נוספים".

השלישייה המנצחת - רשמי טעימה
יחד עם ה־777, הוציא היקב גם מספר מצומצם יותר של שני משקאות ברנדי יקרים יותר; האחד בשם זכרון יעקב, ברמת יישון VSOP (מינימום 7-5 שנות יישון), וברנדי הדגל - ראשון לציון XO (לפחות 13 שנים בחבית, רובו יותר מ־35 שנה. מה שאתה שומעים). אז ניגשנו לטעום את השלישייה:
1. ברנדי 777 דה לוקס, כרמל ברנדי - מותג הברנדי הישן והטוב שכיכב שנים רבות בכל בית בישראל. מורכב מבלנד ענבי פרנץ קולומברד, מוסקט ומעט קריניאן, שהתבגרו בחביות לפחות 3 שנים. צבע כתמתם־תפוזי, באף מכת אלכוהול נעימה, ארומת קליפת תפוז וקפה, מעט תבלינים (ציפורן, וניל). גוף עגול ובינוני במורכבותו. מזכיר נשכחות (מחיר מומלץ - 150 שקלים).
2. ברנדי זכרון יעקב VSOP, כרמל ברנדי - התווית, כמו גם זו של הראשון, מבוססת על צורת סמל העיר, כמה יפה. הברנדי שהותקן מזיקוק ענבי פרנץ קולומברד ומוסקט בלבד, התיישן בין 5 ל־7 שנים בחביות אלון אך חלק מסוים בו שכשך בחבית 13 שנה. אף חם ועמוק, ארומות שקדים מרירים, קרמל, קפה, שוקולד. גוף מלא וחלק, העץ יותר בולט, טעמי קרם ברולה וסיומת מרציפן. למזג אוויר חורפי במיוחד (מחיר מומלץ - 300 שקלים).
3. ברנדי ראשון לציון, XO, כרמל ברנדי - חתיכת משקה. כאמור, הוא מורכב מחביות שהמשקה התיישן בהן בין 13 ל־35 שנה ויותר (גיל ממוצע כ־25 שנה). הייננים דאז (שנות ה־70 וה־80) היו פרדי שטילר וישראל פלם. הוא בעל גוון ענברי עמוק, אף מורכב, חבוש, פירות מיובשים (משמש ושזיף) שמורגשים גם בלגימה לצד טעמי שוקולד חלב וקומקווט (תפוז סיני). ברנדי מורכב ומבוגר שנפתח לעוד ועוד רבדים בכוס. עונג צרוף, למי שידו משגת (מחיר מומלץ - 1,000 שקלים).
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו