מקוקטיילים ועד קינוחים מוכנים: רון יוחננוב מדריך איך לארח בחג

מה הוא באמת חושב על מתכוני הטיקטוק שהופכים לטרנד, מה עדיף בכלל לקנות, איפה אפשר לטעום מהאוכל שלו בימים אלו ולמה בבית שבו גדל בכלל לא היה חלבי? • תפסנו את הבלוגר והמתכונאי המוערך לשיחה, רגע לפני האירוח בשבועות

רון יוחננוב . צילום: אריק סולטן

גם אחרי עשרות ראיונות, תוכניות בישול, ספרי מתכונים נמכרים וכמיליון עוקבים ברשתות החברתיות, איש הקולינריה רון יוחננוב עדיין נשמע מופתע מכך שבחרנו לפנות דווקא אליו כדי לדבר על אחד החגים הגסטרונומיים יותר שיש ביהדות ולקבל כמה טיפים הכרחיים. "לפעמים אם מדובר במישהו שסתם צמח ולא מאוד מעורבב בתחום המסעדנות, אז מלכתחילה בלי להכיר אותו, אנשים מהעולם הזה עושים עליו איקס", הוא משתף, "אבל בסוף אני עושה עבודה מאוד קשה בליצור תכנים מיוחדים כבר כמה שנים ומביא את הדנ"א של הישראלי האמיתי".

זה נכון, בסופו של דבר יוחננוב הוא הבשלן, וגם איש המשפחה ואיש הקריירה, שמחפש את החיים הקלים - בלי לעמוד שעות במטבח. אז אם יש סיבה לחשוב פעמיים לפני שמדברים איתו על שבועות, זאת דווקא העובדה  שאצלו בבית, כשהיה ילד בין שמונה אחים, גבינות בכלל לא באו בחשבון בערב החג. "אני בא מבית בוכרי פשוט ועניו, ובמטבח הזה אין הרבה מתכונים חלביים", הוא מספר. "כשומרי כשרות לא היה לנו אפילו סט חג חלבי או כיור חלבי, שתביני. היינו שוטפים את הכלים האלה בכיור באמבטיה", הוא נזכר בחיוך.

כל הקרקס סביב שבועות - מקולקציית מאפה נאמן, צילום: גיל אבירם

מצד שני, עוד מגיל צעיר סבבו חייו סביב ספרי ותוכניות בישול. "תמיד ראיתי את כל הקרקס שקורה סביב שבועות - מוצרים חדשים, מתכונים וגבינות. אז אני לא אשכח שפעם אמרתי למשפחה: 'אנחנו עושים השנה ארוחה כמו כולם ואל תדאגו, נעשה גם דגים".

מה הוגש כשזה השתמר אצלכם?

"אז ארוחות הבוקר בשבועות היו אצלנו חלביות. היו עוגות גבינה, את הבלינצ'סים הרוסיים שאמא שלי הייתה מכינה, 'וטרושקי' שהן מן גביניות ודייסת אורז בוכרית שהיא הייתה מכינה".

לקראת כל חג אתה מעלה תוכן חדש, איך ממשיכים להמציא?

"תראי, בסוף הכל תמיד סובב סביב אותם דברים שאנחנו אוהבים ואוכלים בחג, והכל נגיש וביתי, כי לא משנה איזו לזניה אני אכין עם עלים ופרחים, בסוף יאכלו את הלזניה הפשוטה. באופן אישי, אני שם דגש על הצד הוויזואלי ועל קיצורי דרך במטרה להפוך את החיים לקלים. אז במקום לזניה, אני אקח נגיד את אותם מרכיבים ואצור דבר יצירתי כמו קנלוני שעומדים ומעליהם גבינות".

פטה פסטה, צילום: GettyImages

מה דעתך על מתכוני הטיקטוק למיניהם?

"זה תופס אותי במקום של קיצורי דרך ויצירת חיים קלים, אבל בהרבה מהמקרים זה פשוט לא קולינרי. לעומת זאת, הפסטה פטה נגיד, הוא מתכון אייקוני ועל זמני שאנשים יכינו ומכינים כל הזמן, בלי קשר לכך שזה היה טרנד. את השוקולד דובאי עם הקדאיף, למרות זאת, ניסיתי לצלם ולקח לי שלוש שעות. בינינו - זה לא מה שתעדיפי לאכול בסוף".

"אני עצמי לא אקנה עוגה ב-490 שקל"

לא רק מתכונים לרשת יצר השנה הבלוגר והמתכונאי המוביל. אנחנו יכולים לטעום הפעם לקראת החג במפרי יצירותיו גם בסניפי רשת "מאפה נאמן". כחלק משיתוף הפעולה הזה נוצרה קולקציה עשירה שמורכבת מעוגות גבינה בשילובים חדשניים - החל מעוגת גבינה בקלווה פיסטוקים ועד עוגת כתר גבינה לוטוס עם כדורי שוקולד לוטוס. "אני בוחר היום ממש בפינצטה את השותפים ואת הדברים שאני עושה. זאת אחת הסיבות שאני עובד גם עם רמי לוי".

נוצר דיבור אמיתי, צילום: גיל אבירם

למה דווקא מאפה נאמן?

"יכולתי להתחבר לכל מאפייה מפונפנת שהיא, אבל רציתי להתחבר לאנשים כמוני - פשוטים ועממיים. מאפה נאמן הם מאוד בדנ"א שלי ונוצר יחד דיבור אמיתי שאני מאוד מזדהה איתו. בסוף אני רוצה להיות יותר נגיש ובא לי שכולם יהנו מעוגת גבינה טובה ומושקעת, מאיזה בריוש טוב עם מלא גבינות, במחיר שלא עובר את ה-50 השקלים. אני עצמי לא אקנה עוגה ב-490 שקל, אז למה שאני אפרסם דבר כזה?"

אז מה הטיפים שלך למארחים בחג?

הכנות עושים יום קודם

"לפני הכל - בכל הקשור לסידור את השולחן, פרחים וכו', אני מציע לעשות הכל יום קודם. באופן כללי, כל מה שאפשר לעשות מראש, תעשו מראש. גם מתכונים חלביים אפשר להכין מראש ולדחוף להקפאה. את כלי ההגשה היפים תכינו לפני, שלא תתחילו לחפש בבוידם לפני שהאורחים מגיעים. וגם, לא הכל חייב להיות ללבן - לבן, זהב - לבן".

לא רק אוכל, גם שתייה

"תכינו קוקטיילים - זה הדבר הכי מרענן שיכול להיות על שולחן החג - ותשכחו קצת את המציאות שלנו".

תגישו קוקטיילים, צילום: אסף קרלה

למתכונים של יוסי שטרית לקוקטיילים

בייסיק מנצח

"תבחרו בבייסיק - סלט פסטה, תפוחי אדמה מוקרמים, פסטה טובה, לחמניות שום, פלטת גבינות טובה וכמה סלטים פרשים".

גבינות שמנות או רזות?

"הטיפ שלי הוא לקנות את הגבינות הכי שמנות, כי אם כבר אוכלים גבינות - אז שכולם יהנו מכל ביס".

לארח בחיוך

"יש הרבה כאלה שמתעצבנים לפני שהם מארחים, שנלחצים. תזכרו לחייך. כל כך צריך לקדש ולהעריך את הרגע הזה שבו כולם יושבים ביחד - הרגע הזה שבו אתם מפגישים את כולם".

תבחרו בגבינות שמנות, צילום: Getty Images

אל תכינו הכל בבית

"זה הטיפ הכי חשוב שלי - את הכל תכינו, אבל את הקינוחים תקנו. זה מה שאני עושה. אני קונה עוגת גבינה פשוטה כזאת, מפזר עליה סוכר וקצת פירות, וכולם מתלהבים. בחג כזה, שאת גם ככה טורחת ומכינה כל כך הרבה דברים, תחסכי מעצמך את האנרגיה כי יש המון עוגות מצוינות שאפשר לקנות בחוץ".

המנות המנצחות

"לחמניות שום זה חובה, גראטן - כי יש משהו בתפוח אדמה מוקרם עם שמנת שהוא הכי 'גילטי פלז'ר', לא לוותר על סלט פסטה טוב כזה עם פסטו, עגבניות וגבינות - כי זה כאילו כבר החג של המאכל הזה, גבינות וכמובן, עוגת גבינה טובה".

תחסכו את ההכנה - מקולקציית מאפה נאמן, צילום: גיל אבירם

שלבו את הילדים

אני נוגע בזה גם בספר שפרסמתי לאחרונה "ילדים מבשלים ואופים" וחשוב לי לשים על זה דגש - בטח ובטח בחג הזה שהוא עשיר בירקות ופירות. תנו לילדים לחתוך, לערבב, לקלף, למרוח. יש בשבועות מתכונים שמכינים רק פעם בשנה - תראו להם איך מכינים אותם, תנו להם לטעום ולגלות מה המרכיבים. תהפכו את זה לפעילות כיפית וזה פשוט יהפוך את הארוחה להרבה יותר כיפית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר