בתוך סופרמרקט פיקטיבי: גילינו מסעדה אסייתית כשרה שווה בירושלים

״אין כאן הרבה סושי טוב״, יעידו רבים מאוהביה של העיר - אבל מקום הבילוי החדש הזה ששמו ״סופר המזרח״, אח קטן למסעדת ג׳קו סטריט המוכרת, בהחלט נותן אופציה ראויה גם לקהל שומר הכשרות • ״הוויז׳ן היה להמציא את העולם האסייתי מחדש״, אומר השף זכאי חוג׳ה

מסעדת סופר המזרח. צילום: אסף קרלה

מול תחנת דלק ברחוב בית לחם 34 בירושלים נפתח לא מכבר סופרמרקט קטן עם אורות ניאון מגמגמים שמציע מוצרים אסייתיים שונים. אבל אם תלקטו לכם קצת מירין, סויה ואורז לסושי, ותגיעו לקופה, הקופאית תגלה לכם שהיא בעצם מארחת, תזיז את אחד הקירות שעל גביו נישאים מדפים עם חטיפים, ותפתח בפניכם דלת סתרים.

מעבר לה תיחשף מסעדה מושקעת ורחבת ידיים עם אינספור מקומות ישיבה, בר מרכזי ועמדה עם דיג'יי שמתחיל לחמם את האווירה לעת ערב. מבולבלים? כן, גם אנחנו היינו צריכים עוד רגע כדי להבין שהסופר בעצם פיקטיבי.

סופר המזרח: מאחורי דלת סתרים

"בירושלים אין הרבה סושי טוב", יעידו רבים מאוהביה המושבעים של העיר - אולי כי השפה שמדברת העיר ההיסטורית הזאת דרך אוכל היא שורשית יותר, כזאת ששאובה מעדות ותרבויות שמרכיבות אותה - אולי מסיבות אחרות. בכל אופן, כך יצא שמבין כל המסעדות והמוסדות שמגדירים את הקולינריה כאן, המטבח האסייתי נותר מקופח.

בשנת 2019 פתח השף זכאי חוג'ה בתוך מסעדת ג'קו סטריט המוכרת בשוק מחנה יהודה בר קוקטיילים אסייתי בשם "ג'קו סאן". הובילה אליו דלת סתרים שמדמה מקרר. המקום זכה להצלחה, אבל הבעלים, זכאי חוג׳ה ורפי רביבו, החליטו להעביר אותו למבנה אחר כדי להגדיל את שני המקומות. לבסוף הם פתחו את ״סופר המזרח״ עם תפריט רחב ויצירתי שאפשר להגדיר כפיוז׳ן אסייתי ועם אזכור למקום הישן - דלת נסתרת.

סופר מרקט פיקטיבי,

״הוויז׳ן היה להמציא את העולם האסייתי מחדש. ב׳ג׳קו סאן׳ היו מגבלות גם בגלל המטבח הקטן. רצינו להביא את הסאן לפה ולהתפוצץ עם התפריט, עם העיצוב, עם הכל״, אומר חוג׳ה.

אז כן, אם אתם ירושלמים והחזקתם קרייב לסושי כבר יותר מדי זמן, יש פה סקשן שלם שמוקדש למאכל והוא לחלוטין יספק אתכם. תמצאו בו מנות מורכבות, כמו למשל טורי טונה (78 שקלים) - רול אורז פריך עם טמפורה ועליו טרטר טונה אדומה טרייה, מרמלדת יוזו, קרם אבוקדו, עירית וסלק מתובל בסויה הדרים. אבל גם מנות קלאסיות יותר של מאקי וניגירי.

סשימי בסופר המזרח, צילום: הילה דודאל

״אנחנו מנסים להתאים את האוכל לחיך הישראלי ולא להביא את הכבדות התאילנדית למשל״, מסביר חוג׳ה. התפריט מזמין את המגיעים לחלוק כמה מנות לצד קוקטיילים כיפיים, והמנות יטפטפו אחת אחת לשולחן, אלא אם תבקשו אחרת.

כך הגיעה לשולחננו למשל מנת סלט תאילנדי שנקרא ״נאם פה״ (66 שקלים). הוא היה בנוי מעשבים כמו בזיליקום, נענע וכוסברה עם פרי עונתי - במקרה הזה פומלה. הומלץ לנו לאכול אותו מהקערה המרכזית עם הכף - ככה מלמטה למעלה - עם כל הרוטב שנאגר בה. הוא היה חריף ופרשי.

קוקטיילים כיפיים,

מנה נוספת בתפריט היא סשימי של דג ים עונתי (72 שקלים). בצלחת הונחו פרוסות של אינטיאס ולצידו ״ספגטי״ של קולורבי שעבר כבישה והחמצה. הכל הגיע על מצע של צ'ימיצ'ורי עם אינספור מרכיבים ובהם סויה, טריאקי, ג'ינג'ר, תפוח עץ, צ׳ילי תאילנדי ועוד. מנה עם טעמים עזים וחריפות, שלא בהכרח מתאימים לדג העדין.

על גריל פחמים יפני,

בקטגוריית הרובטה - שהיא גריל פחמים יפני ייחודי בנוי קומות, תמצאו שיפודי יקיטורי שונים. למשל של סלמון במרינדת טריאקי (48 שקלים לשיפוד) או קבב עוף יפני וריבת צ׳ילי (38 שקלים לשיפוד).

מקטגוריית ״אנטיבאן״ תוכלו להזמין לחמניות באן שבהן שילובים שונים. ״אני הייתי מאוד בעד באנים ורפי היה מאוד ׳אנטי-באן׳, אז אמרנו שאם כבר אנחנו מכינים כזה, ניקח אותו כמה צעדים קדימה״, מסביר חוג׳ה למה את הלחמניה האסייתית הם יצרו באופן מעט שונה והיא אכן אחרת - פחות ״עננית״, מתקתקה ומרגישה מעט יותר דביקה ולחמית. תמצאו בתפריט באנים לא סטנדרטים כמו סמאש קבב (64 שקלים) - נשילוב עם קונוטציה לאוכל אמריקני של קציצה עם סלט קולסלאו ואיולי יוזו.

אנטי באן, צילום: הילה דודאל

בין המנות העיקריות שהן מבוססות אורז או אטריות תמצאו בין השאר ראמן (82 שקלים), פאד תאי (82 שקלים) או קארי ירוק (86 שקלים).

אז אומנם נכנסנו בטעות, אבל גילינו מקום שמצטרף לרשימה של עוד ועוד מסעדות עם תפריט מוקפד, שמספקות מקום בילוי לקהל שומר הכשרות.

בית לחם 34, ירושלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר