מתוך "שדה". צילום: רועי עידן

אתר של הישרדות, פחד ומוות: השדה אליו נמלטו מבלי מסיבת הנובה שנה אחר הטבח הנורא

תערוכה בשם "שדה" של האמן גסטון צבי איצקוביץ - מהצלמים ואמני הווידאו המרכזיים בשדה הצילום הישראלי - מתעדת מאז 7 באוקטובר את השדה אליו נמלטו משתתפי המסיבה מפני מחבלי חמאס - ומציגה אותו ממבט נוסף

[object Object]

שדה האמנות מתחיל להגיב בחודשים האחרונים לאירועי 7 באוקטובר, עם סרטים, תוכניות, הצגות ותערוכות שמתכתבות עם התופת ומהדהדות אותה בעולם התרבות. כעת מצטרפת תערוכה חדשה לציון שנה לאותה שבת ארורה, שתיפתח ב-29 בספטמבר במוזיאון ישראל. מדובר בתערוכה בשם "שדה" של האמן גסטון צבי איצקוביץ - מהצלמים ואמני הווידאו המרכזיים בשדה הצילום הישראלי.

מתוך "שדה", צילום: גסטון צבי איצקוביץ

איצקוביץ תיעד מאז 7 באוקטובר את השדה אליו נמלטו משתתפי מסיבת הנובה מפני מחבלי חמאס, שדה שהפך לאתר של הישרדות, פחד ומוות, אך בעבודתו של איצקוביץ, זוכה למבט נוסף.

אוצרי התערוכה הם ד"ר גלעד רייך, אוצר הצילום של מוזיאון ישראל, וד"ר תמרה אברמוביץ, אוצרת משנה במחלקה לצילום ע"ש נואל והרייט לוין.

עבודת הווידאו הגדולה של איצקוביץ, וסדרת הצילומים הנלווים כוללת גם חומרי וידאו שצילם רועי עידן ז"ל, שהתגורר בקיבוץ כפר עזה ונרצח באותו הבוקר, זמן קצר אחרי שהספיק לתעד את המחבלים עושים את דרכם לעבר קיבוצו ולשלוח את החומרים למערכת Ynet, שם עבד.

איצקוביץ ועידן ז"ל שיתפו פעולה בעבר, כשאיצקוביץ שילב חומרי גלם חדשותיים שצילם עידן בעבודתו "שקיעה מעל עזה" (2018). לאחר הירצחו של רועי, חזר איצקוביץ אל חומרי גלם אלו, ולאחר שקיבל את ברכת משפחתו, שילב אותם בעבודה "שדה".

מתוך "שדה", צילום: רועי עידן

עוד בתערוכה שתי סדרות צילומים שמספקות פרספקטיבה חדשה על אירועי אותו הבוקר: הראשונה היא "מסתור", ובה תיעוד בורות, שיחים ותלמים בהם התחבאו ניצולי המסיבה במשך שעות ארוכות; והשנייה היא "אובייקט", המתמקדת בחפצים בעלי צורה אמורפית ובלתי מזוהה שנותרו באזור המסיבה כמו חלקי כלי רכב שהותכו על ידי חומר הבעירה הקטלני בו השתמשו המחבלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו