הגדלת ההיצע
קביעת יעדים שאפתניים לארבע שנות הממשלה בהגדלת הצע: 280,000 התחלות בנייה בשנות התוכנית - המהווה עלייה של עשרות אחוזים ביחס להתחלות הבנייה בשנים האחרונות. תכנון 500,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון. פרסום מכרזים ל300,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה. הצלחת מכרזים בקרקעות מדינה להקמת 180,000 יחידות דיור.
סיכויי ההצלחה: בסרט הזה כבר היינו. הבטחות לחוד מציאות לחוד. בינתיים, התחלות הבנייה הולכות ויורדות ושיווק הקרקעות צולע. למרות ששר האוצר כבר סיפק ויסקי למנכ"ל רמי לאור 45 אלף עסקאות שביצע מתחילת השנה. הישג יפה.
נשיא לשכת יועצי המס: "החוק החדש יהרוג את הדיור להשכרה בישראל"
האצת השוק
על מנת להגדיל את הבנייה החדשה בשכונות חדשות, שתביא להגדלה משמעותית של היצע יחידות הדיור ברחבי הארץ, נדרשים בראש ובראשונה תשתיות לתמיכה בשכונות החדשות. תשתיות אלו כוללות תשתיות תחבורה, ניקוז, מים, ביוב ועוד.
על מנת להרחיב את ההשקעה בתשתיות לטובת הגדלת היצע יחידות הדיור תשקיע הממשלה בשנות התכנית סך של 8 מיליארד שקל בתשתיות תומכות דיור.
לצורך המענה הנדרש לגידול האוכלוסייה בשכונות החדשות תשקיע הממשלה בשנות התוכנית 5.5 מיליארד שקל לבניית כיתות לימוד חדשות.
כמו כן יוקצו כ-640 מיליון שקל בשנים הקרובות לתמרוץ היתרים וכן השקעה של למעלה מ-2 מיליארד שקל בחברה הערבית בקידום התכנון, הפיתוח, הקמת מוסדות הציבור ועוד.
סיכויי ההצלחה: בהסכמי הגג היו פה כישלונות מפוארים. אם התקציבים הוקצו כפי שטוענים השרים, זו בהחלט בשורה טובה. הבעיה במקרים כאלה לא בכסף אלא בביצוע.
דיור ציבורי
טיפה בים אך מדובר לצערנו בתוספת של 4,700 דירות מול תור של 30 אלף ממתינים. המדינה תרכוש לשם כך 1,700 דירות חדשות.
סיכויי ההצלחה: הדיור הציבורי לא מתפקד כבר שנים ארוכות, אבל נחזיק אצבעות.
ביטול הקלות כמותיות
חוק ההסדרים החדש צפוי לבטל את ההקלות הכמותיות בחוק התכנון והבנייה שמעכבות משמעותית את משך התכנון ומעוותות את הליכי התכנון.
המתווה קובע כי תוכנית חדשה שיוחלט על הפקדתה אחרי ינואר 2023, תהיה במסלול ללא הקלות כמותיות (שטח בנייה, מספר יחידות דיור ומספר קומות). הקלה בנושאים אחרים תתאפשר רק אם נושאים אלה ייקבעו במפורש בתקנות כנושאים שניתן לבקש לגביהם הקלה.
באשר לתוכניות ישנות, הוחלט לאפשר שלוש שנים (עד ינואר 2025) במסלול ההקלות הקיים היום, עם אפשרות של שנתיים נוספות באישור שרת הפנים. זאת על מנת לתת לשוק הדיור זמן היערכות לביטול ההקלות ולהכנת תוכניות מעודכנות.
בשנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בכלי מעין תכנוני זה של הקלות באופן שהפך את ההקלה לכלל ולדבר שבשגרה. נוצרו תהליכי רישוי עוקפי תכנון ובעיקר הארכת הליך הרישוי ויצירת עומס משמעותי על מוסדות התכנון בשלב הרישוי.
מניתוח שערך מנהל התכנון שהוצג לוועדה עולה כי אחוז לא מבוטל של תוכניות בנייה אינו מגיע למימוש יעיל ומהיר נוכח בקשות להקלות. הליך רישוי שכולל הקלה, גורם להארכת תהליך הרישוי במספר חודשים לפחות ולעיתים קרובות בתקופה של חודשים רבים ואף שנים.
ההקלות בשטחי הבניה או במספר יחידות הדיור לעיתים קרובות גוררות הקלות נוספות, מביאות לפגיעה בפרוגרמות העירוניות, משנות את המצב התכנוני ולעיתים גורמות לתופעה של תכנון חסר בתוכנית, תוך כוונה להוסיף יחידות דיור או שטחי בניה בהקלה.
הליך ההקלות למעשה מייצר הליך תכנוני נוסף הכולל פרסום ההקלות לשכנים ולבעלי עניין נוספים, דיון תכנוני משמעותי בוועדה המקומית והכרעה בהתנגדויות ולעיתים קרובות אף דיון בוועדת ערר מחוזית ובבתי המשפט. זאת לאחר שהתוכנית כבר עברה את כל השלבים במוסד התכנון.
כך למעשה הליך הרישוי שאמור היה להיות הליך קצר ויעיל, הפך לתהליך סמי תכנוני ארוך ומסורבל, עם ראייה מצומצמת בלבד שמתמקדת במגרש הבודד ולא בתמונה המלאה.
סיכויי ההצלחה: החלטה חשובה מאוד. סיכוי קלוש, אלמלא ציינה השרה שקד: ״הנחיתי את הוועדות המחוזיות לתת כמה שיותר כבר מראש״. אם כך סיכוי מצויין. הכל יקום וייפול על הנחיות הוועדות.
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית מאפשרת להגדיל את היצע יחידות הדיור בלב המרחב העירוני, בדגש על אזורים בהם קיים מחסור משמעותי בקרקעות פנויות. להתחדשות עירונית תועלות רבות בהיבטים כלכליים, אורבניים וחברתיים; התחדשות עירונית במרכזי הערים מאפשרת הגדלת ההיצע הזמין למגורים בנגישות לתעסוקה איכותית בפריון גבוה תוך חיסכון בזמן נסיעה, עקב ירידה ביוממות.
התחדשות עירונית מובילה לשיפור מרקמים עירוניים ותיקים, תוך שיפור מצבם הכלכלי של אוכלוסיות ותיקות אשר מחזיקות בנכסים במתחמים המתחדשים. בנייה במסגרת התחדשות עירונית מצמצמת את הצורך לבנייה בשטחים הפתוחים.
במסגרת חוק ההסדרים מקדמת הממשלה רפורמת ענק להאצת הבנייה בהתחדשות עירונית. הרפורמה מסירה חסמים רבים בקידום פרויקטים של פינוי-בינוי וכוללת בין היתר צעדים לצמצום התופעה של דיירים סרבנים, הגברת ההגנה על דיירים מפני החתמות פוגעניות ויזמים שאינם מצליחים לקדם את הבנייה במתחמים, יצירת ודאות והפחתת רגולציה לאורך תהליך הפינוי-בינוי והעמקת הקלות המס בפרויקטים אלה. הממשלה תשקיע כחצי מיליארד שקל בתשתיות התומכות בפרויקטים להתחדשות עירונית, על מנת לאפשר את תוספת יחידות הדיור במרקם הבנוי.
סיכויי ההצלחה: כל מה שייאמר ויעשה לטובת פינוי-בינוי - אנחנו בעד.
תמ״א 38
בשל העובדה כי תמ"א 38 עתידה להסתיים באוקטובר 2022, ולאור תרומתה להתחלות הבנייה בשנים האחרונות, מקדמת שרת הפנים חלופה להתחדשות הבניין הבודד. במסגרת המתווה יוסמכו הוועדות המקומיות לקדם תוכניות שיגדילו את זכויות הבנייה עד ל-400% במסלול הריסה ועד ל-200% במסלול חיזוק, וכן להקצות קומה לשימושים ציבוריים שיתנו מענה לתוספת יחידות הדיור.
יגובש מנגנון שיתמרץ את הרשויות המקומיות לקדם תוכניות כאמור בשטחן באמצעות תשלום היטל השבחה או הענקת קומה ציבורית מבונה. תקודם חקיקה להשוואת הרוב הדרוש להתחדשות עירונית כפי שנקבע בהסדרים (66%). תקודם חקיקה להארכת תמריצי מיסוי לפרויקטים במסגרת תמ"א 38 – כדלהלן:
בהתאם להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תוכנית המתאר הארצית 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) תפוג באוקטובר 2022. בסוף דצמבר 2021 יפוגו כבר הטבות המס למעורבים בעסקה במסגרת תמ"א 38 המפורטים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) ובחוק מס ערך מוסף. יש להאריך את הטבות המיסוי לתמ"א 38 הבאות עד לפקיעת התוכנית, וכן לאפשר את ההטבות גם לתוכנית החלופית להתחדשות הבניין הבודד.
א. מס שבח – ישנו פטור ממס שבח לדיירים על שירותי הבנייה שמתקבלים מהיזם, ובלבד שלא נוספו לדירתם מעל 25 מ"ר ובמקרה של תמ"א הריסה, התקבלה רק דירה אחת בתמורה (או שתי דירות באזורים מיוחדים). הטבות המס ניתנות רק לגבי התמורה לדיירים שהיא בשירותי בנייה.
ב. מס רכישה – היזם ישלם מס רכישה במועד בו החלה הבנייה בפועל (בשונה מהמצב הרגיל בו חבות המס חלה ביום חתימת חוזה הרכישה) ובהתאם לשווי שירותי הבנייה שניתנים לדיירים.
ג. מע"מ – היזם יהיה זכאי למע"מ בשיעור 0% על שירותי הבנייה הניתנים לדיירים ובהתאם יוכל לקזז תשומות שהיו לו בתהליך הבנייה.
סיכויי ההצלחה: העיריות כבר נגד תמ״א 38/1 - תוספת קומות וחיזוק מבנים. מצד שני, אין מנוס מתמא במקומות שאי אפשר לפנות ולבנות. הצעה מעניינת שתלויה ברצונם של יזמים להעמיק בתמ"א ושל העיריות לעודד. תמ״א 38 כבר אמורה הייתה להתחסל. זה לא קורה. סביר שתמשיך איתנו גם הלאה.
ממשרד לדירה
לאור עודף ההיצע המשמעותי של קרקעות פנויות המיועדות לשימושי משרדים, וכן בשל הצורך בהגדלת היצע הדיור, באזורי הביקוש בפרט, במסגרת חוק ההסדרים מקדמת הממשלה הסבת שטחי משרדים לדירות, דירות קטנות להשכרה לטווח ארוך, מעונות סטודנטים ודיור מוגן במסגרת הליך רישוי בשיעור של עד 30% משטחי המשרדים המתוכננים. המנגנון יאפשר המרה מהירה של שטחי משרדים לשימושי דיור בהליך מקוצר וללא תכנון מחדש.
הליך הרישוי רלוונטי לבניינים שטרם נבנו כאשר מדובר: בתב"ע מתומהלת – עד 30 אחוז לדירות (קטנות). בתב"ע לא מתומהלת – עד 30 אחוז, אך רק לדיור להשכרה, דיור מוגן, מעונות.
בכוונת הממשלה להקים ועדת משנה למועצה הארצית אשר תדון בתוכניות מפורטות להסבת שטחי משרדים למגורים בהליך מקוצר. הצעד יאפשר המרה של שיעור גבוה יותר משטחי המשרדים למגורים ולא תוטל מגבלה על מאפייני הדירות.
סיכויי ההצלחה: קלושים. לראשי ערים מזוכיסטיים. לך תשכנע ראש עיר לוותר על ארנונה עסקית וגם לספוג כאב ראש מדיירים למה אין באזורי משרדים שירותים ומוסדות ציבור למיניהם, שלא תוכננו מראש.
הסרת חסמים
לצורך קידום שיתוף הפעולה ממשלתי בתחום הדיור, ובשל הירתמות כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים להגדלת היצע הדיור, הוקם פורום מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה. הפורום יתכנס באופן תדיר על מנת לדון בחסמי תכנון ופיתוח במטרה להגדיל את היצע הדיור.
סיכויי ההצלחה: חוזרים לאוטובוס המנכ"לים של שבס בממשלת רבין. בהחלט מבורך ואפשרי.
הארכת הוותמ"ל
לותמ"ל תרומה משמעותית להגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור ולקיצור משך הליך התכנון. לצורך הגדלת ההיצע קידמה הממשלה הצעת חוק שאושרה על ידי הכנסת להארכת פעילות הותמ"ל. חוק הותמ"ל והאצת הפעילות בכל המסלולים (מתחמים מרובי יח"ד, התחדשות עירונית, מגזר ערבי).
סיכויי ההצלחה: כבר קורה.
יעול הרישוי
משרד הפנים יוביל רפורמה רחבה בהליכי הרישוי ויצירת מגוון מסלולים מהירים לקבלת היתר בזמן קצר. בשנים האחרונות הליכי הוצאת היתר בנייה מתארכים ומהווים חסם משמעותי להגדלת היצע יחידות הדיור. ההצעה - לאפשר רישוי באמצעות מורשה להיתר, כלומר אדריכל מורשה יוכל לתת את היתר הבנייה.
בחוק ההסדרים נפתח הפתח להסדר זה, והוא חל כרגע רק על חלק מהמקרים. משרד הפנים מתכון להרחיב את ההסדר על מקרים נוספים.
המשרד מתכוון לקדם מסלולים נוספים המותאמים לצרכי מבקשי ההיתר, כך שיוצעו לציבור מספר מסלולים. בין היתר נשקלת הקמת מכוני רישוי, כפי שנהוג במדינות מפותחות בעולם.
יצומצם מנגנון ההקלות, כך שהיתר הבנייה יהווה הליך טכני בלבד, ולא יכלול היבטים תכנוניים שיצריכו את שיקוליה של הוועדה המקומית.
יקודם נושא התב"ע הנפחית, שיאפשר חופש פעולה גדול יותר וימנע בירוקרטיה מיותרת שנגרמת כתוצאה מהאבחנה בין שטח עיקרי לשירות.
יקודם מתווה לתכנית + היתר, כך שמשך הזמן להשלמת הליכי התכנון והרישוי יתקצר. אדריכל יוכל לתכנן בעצמו את הבניין, מבלי לקבל מראש את אישור הוועדות לבניין עד 9 קומות. זה יכול לקצר את התהליך אפילו בשנתיים-שלוש.
על מה יחול הרישוי העצמי?
1. בקשה ללא הקלות.
2. בקשה שעיקרה למגורים (80% למגורים).
3. חייבת להיות הסכמה של כל הבעלים (כולל רמ"י). אם אין הסכמה הבעלים יכולים להתנגד, ופה מדובר במורשה להיתר שלא יכול לשמוע התנגדויות.
4. כל בקשה כזו חייבת להיבדק במכון בקרה, למעט בקשות שהן עד 2 קומות ועד 5 יח"ד.
5. בקשה שאינה בבניין לשימור.
6. ההסדר וולונטרי - כלומר ועדה מקומית או רשות מקומית בתחום ועדה מרחבית יכולות לקבוע שרישוי עצמי לא יחול אצלן.
7. מורשה להיתר מאשר את הבקשה, לרבות שלבי הביצוע: אישור תחילת עבודות ותעודת גמר.
8. מורשה להיתר יהיה רשום בפנקס האדריכלים, אדריכל רשוי עם ניסיון של 5,000 מ"ר ב-10 השנים האחרונות.
סיכויי ההצלחה: נוסה בעבר ונכשל. אדריכלים סירבו לקחת אחריות על הליכי רישוי בגלל היותנו מדינת חלם בלי סדר. לגבי מכון רישוי, רעיון יפה שעובד במיאמי. בישראל מכוני בקרה כבר יושבים על המדף כמה שנים בגלל מחלוקות. קחו כמה שנים טובות כדי שכל זה יקרה.
חיזוק הפריפריה
הקמת ועדה מחוזית נוספת במרכז והקמת ועדה מיוחדת לגולן. בקצרין הכוונה לשחרר 1,500 דירות כדי להכפיל את היישוב.
סיכויי ההצלחה: חיזוק הפריפריה חשוב. תלוי בנחישות הממשלה להטבות מס לדיירים.
מס רכישה
על מנת למתן את הביקושים העודפים של המשקיעים, שמובילים לעליית מחירים, מוצע להעלות את שיעור מס הרכישה על משקיעים ל-8%.
לאחר הפחתת מס הרכישה למשקיעים על ידי השר כץ ביולי 2020 עלו רכישות המשקיעים באופן משמעותי והגיעו לכ-20% מסך העסקאות בשוק הדיור. הנתונים מצביעים על כך שעליית הביקוש של המשקיעים מולידה ביקושים עודפים. הפחתת מס הרכישה האיצה את מגמת עליית מחירי הדירות.
על מנת למתן את הביקושים העודפים של המשקיעים מוצע להעלות את מס הרכישה לפי המדרגות הבאות (בכל מדרגה שיעור המס יהיה מהשקל הראשון): עד 5,348,565 שקל - 8%, מעל 5,348,565 שקל - 10%.
סיכויי ההצלחה: אומנם ייקח 10 ימים, אך לצערנו ייצא לפועל.
קרקע פרטית
לצורך עידוד מימוש קרקעות פרטיות, מוצע להעניק הקלות במס לבעלי קרקעות שיבנו בשנים הקרובות ולתקן עיוותים במס שבח. הממשלה תקדם את המהלכים הבאים על מנת להטיב עם מי שיקדם בנייה בקרקע פרטית בשנים הקרובות, ותגבה מחיר ממי שיבחר להמשיך לדגור על הקרקע מבלי לבנות. יינתנו הקלות מס לבעלי קרקעות בנויות, אשר יממשו את הבנייה בשנים הקרובות.
בשנים האחרונות חוקקו שני מבצעים שמטרתם שחרור קרקעות היסטוריות לבנייה. שיעור המס על מכירת קרקעות שמועד רכישתן לפני שנת 2000 הינו 47% ואילו על התקופה המאוחרת יותר שיעור המס הינו 25%. בעת מכירת הקרקע מבוצע חישוב ליניארי של תקופת ההחזקה. המשמעות הינה שהמשך החזקה מוביל לשיעור מס פחות כל שנה שעוברת, כך שאין מוטיבציה לקדם מכירה ממחזיק היסטורי (לרוב אדם פרטי) לחברה יזמית שתקדם את הבנייה בקרקע.
המבצעים שנוהלו עד כה קבעו כי יש להשלים את הבנייה בתוך פרק זמן שנקבע. המנגנון למעשה יצר מוטיבציה לבנייה רק למי שבלאו הכי יכול היה להגיע לבנייה סביב פרק הזמן שנקבע. מוצע לקבוע כי מי שישלים בנייה בתוך 4 שנים מיום העסקה יזכה לשיעור מס של 25% על כל שנות ההחזקה בקרקע. מהשנה החמישית ועד השמינית יבוצע חישוב כך ששיעור המס עבור התקופה שטרום שנת 2000 יעלה הדרגתיות משיעור של 25% עד לשיעור 47%.
סיכויי ההצלחה: גבוהים. שיטת המקל והגזר למחזיקי קרקעות.
דירות צמודות קרקע
פיצול דירות עם תוספת זכויות בנייה – מוצע לאפשר פיצול דירות ללא הליך תכנוני נוסף לתוספת דירה שתשמש להשכרה או למגורי קרובו של בעל הדירה. על מנת לעודד פיצול כאמור באופן שיגדיל את ההיצע, ניתן לאפשר תוספת זכויות בנייה של 45 מ"ר.
ניתן כיום לפצל דירות בהתאם להוראות הבאות:
• הדירה צמודת קרקע.
• שטח הדירה 120 מ"ר לפחות.
• הדירה הנוספת בשטח 45 מ"ר לכל הפחות (לא כולל שטחי שירות).
• לא הוצגה חוות דעת מטעם מהנדס הוועדה המקומית לפיה התשתיות, החניות, מוסדות הציבור והשטחים הפתוחים לא יעמדו בעומס שייווצר בעקבות הגדלת יחידות הדיור.
• לא הוגשה התנגדות מכוח סעיף 149 לחוק התכנון והבנייה. ככל שהוגשה התנגדות לא הוכח כי ההקלה שתינתן ביחס לפיצול הדירות תגרום לפגיעה בלתי סבירה במגיש ההתנגדות.
• הוראות השעה לא יחולו על יישובים שלגביהם נקבעה מגבלה בתמ"א 35.
• השימוש ביחידה הנוספת שתתקבל כתוצאה מהפיצול יהיה להשכרה או למגורי קרוביו של בעל הדירה.
• לא ניתן למכור את היחידה הנוספת בנפרד מהיחידה המקורית.
• שיעור ההשבחה בגין אישור פיצול דירת המגורים יעמוד על 34% מסך כל ההשבחה, כאשר מחצית מההיטל ישולם במועד מתן ההיתר ואילו היתרה בעת מכירת דירת המגורים.
• מוצע להאריך את הוראת השעה ולקבוע שלצורך מימוש הפיצול יותרו בניית 45 מ"ר נוספים במסגרת ההיתר.
סיכויי ההצלחה: גבוהים. יעשיר את בעלי האמצעים.
שימושים חורגים
דירות מגורים רבות, בדגש על אזורי הביקוש, משמשות כיום בשימוש חורג כמשרדים ומרפאות. שימושים אלה מאפשרים מחד עירוב שימושים במרחב העירוני, אך מנגד גורעים דירות מגורים רבות.
לאור מצוקת הדיור הקיימת, לצד העודף המתוכנן בשטחי תעסוקה ומגורים, יש לבטל את האפשרות לשימוש חורג ולהחזיר את השימוש בדירות אלו למגורים. שינוי זה לא יחול על מעונות יום וגני ילדים, להם יתאפשר השימוש החורג.
סיכויי ההצלחה: עיריית ת"א ניסתה זאת בעבר ונכשלה. יגרור משפטים, מריבות, מחלוקות ובכל מקרה לא יקרה מחר.
ביטול Airbnb
דירות מגורים רבות משמשות להשכרה בפלטפורמה שיתופית כגון Airbnb. שימוש זה אינו מחייב ברישוי או רישום, אינו כפוף למשטר ארנונה שונה מאשר ארנונה למגורים ואינו מוגבל לשיקולי תכנון המרקם העירוני של הרשות המקומית. הכנסה מהשכרה בפלטפורמה שיתופית חייבת במס הכנסה או מס חברות, אבל שיעורי הגבייה והאכיפה נמוכים מאוד.
דירות אלו נמצאות בלב אזורי הביקוש והן נגרעות ממלאי הדירות באזורים המאופיינים במחסור משמעותי בדירות מגורים. מוצע להחיל את איסור השימוש החורג גם על שימוש בדירות מגורים כאחסון מלונאי קבוע.
סיכויי ההצלחה: תיתכן פגיעה בזכות הקניין ומאבק משפטי. במדינות שונות נקטו השלטונות צעד דומה ובהצלחה.
התחדשות בפריפריה
תוקם ועדה בינמשרדית לבחינת כלים להתחדשות עירונית בפריפריה. תקציב של 155 מיליון שקל לפרויקטי חלוץ בהתחדשות עירונית בפריפריה. יימצאו קרקעות חילופיות לבנייה חדשה להגדלת זכויות פינוי-בינוי. נקבע פיילוט לערים דוגמת ירושלים, אשקלון, רחובות, גבעת שמואל ולוד. מה הקשר לפריפריה? אלוהים יודע.
סיכויי ההצלחה: הכרחי. אבל האם יקרה? ספק. יש שיטות טובות הרבה יותר כמו שהציעו הקבלנים, באמצעות קרנות כספיות מוטבות מס, כנהוג בעולם.
מחיר מטרה
השבוע נכנס לתוקף בכל המכרזים מחיר מטרה למתן פתרון מיידי לצעירים - 20% הנחה עד 300 אלף שקל לדירה. "המדינה מוותרת על הכנסות מהקרקע של 12 מיליארד שקל, ולפי ההערכות זה יגיע גם ל-20 מיליארד", אומר אלקין.
סיכויי ההצלחה: עוד כמה אלפי צעירים ייהנו. הקצב שמחליפים להם תוכניות הוא כמו גרביים.
שכירות ארוכה
ועדת הכספים כבר אישרה לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק לעידוד השקעות הון, שמטרתם לעודד שוק שכירות מוסדית ארוכת טווח. תקופת חובת ההשכרה קופצת מ-5 ל-15 שנה. הכוונה לשווק 6,500 דירות להשכרה ארוכת טווח בשנה הבאה.
סיכויי ההצלחה: עידוד המוסדיים בא על חשבון הפרטיים. בהחלט הממשלה באה לקראתם. כעת נותר לראות עד כמה יצליחו ליישם את השינויים הרבים.
עובדים זרים
תוספת של 30 אלף עובדים. 9,000 מתוכם כבר בישראל.
סיכויי ההצלחה: כחלון הבטיח 20 אלף סינים. אז הבטיח.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו