כבר יצא לך להכיר את פארק הביוטק של ישראל?

פארק עתידים שבבעלות עיריית ואוניברסיטת תל אביב חרט על דגלו את תחום החדשנות הטכנולוגית ומאכלס במשך שנים עשרות חברות ביוטק, רפואה ולייף סיינס. בחודשים האחרונים האיצה המלחמה את הביקושים לשטחים לטובת שירותי רפואה וביוטק והנהלת הפארק הגיבה בהתאם • בראיון מיוחד, המנכ"ל אייל גרין מדבר על העתיד של פארק עתידים

אייל גרין מנכ"ל פארק עתידים תל אביב . צילום: דפנה טל

לא רבים יודעים זאת, אבל אם זו הייתה שאלת טריוויה הם ככל הנראה היו מנחשים – פארק הביוטק של ישראל קיים וממוקם, איך לא, בעיר המתקדמת בישראל – תל אביב. פארק עתידים שממוקם בשטחה ונמצא בבעלות עיריית תל אביב-יפו ואוניברסיטת תל אביב, מארח כבר שנים חברות ביוטק, רפואה ולייף סיינס רבות, שביססו את מעמדן ומיקומן בלב פארק העסקים.

במהלך החודשים האחרונים, ובייחוד בתקופת מלחמת חרבות ברזל, נרשם זינוק משמעותי בביקוש להשכרת שטחים מחברות בתעשיות הביוטכנולוגיה והלייף סיינס. זאת, בשל ההכרה ההולכת וגוברת בפארק עתידים תל אביב כאלטרנטיבה האידאלית עבור חברות בתחומים אלו. הפארק מציע סביבה תומכת לקהילת הביוטק והלייף סיינס, הכוללת אפשרויות לשיתוף ידע, נטוורקינג והזדמנויות לשיתופי פעולה. דוגמה טובה לכך מספקת מעבדת הדגל של שירותי בריאות כללית, שהגדילה את שטחה ב-2,000 מ"ר נוספים. בנוסף, בית החולים רפאל שכר שטחים נוספים, ובימים אלה מתנהלים תהליכי קליטה למרפאות בבית הרופאים החדש שמוקם בפארק –Atidim Future Medical Care.

פארק עתידים תל אביב, צילום: רון איילון

פארק עתידים תל אביב מנוהל על ידי אייל גרין בשנה וחצי האחרונות, והוא גם היה זה שזיהה עם כניסתו לתפקיד את המגמה המתפתחת בפארק, והחליט לפתח באופן משמעותי את הקהילה שנוצרה בו.

"תחום החדשנות הטכנולוגית מאפיין את הפארק מאז ומתמיד, ואנו שמים עליו דגש כל העת," מציין גרין. "אחת הנקודות המשמעותיות ביותר בפארק עתידים תל אביב, עבור פריצות דרך בתחומי ההייטק ובפרט במדעי החיים, היא מעבדת החדשנות "סיטיזון" (CityZone), המהווה חממה טכנולוגית לכ-20 חברות סטארט-אפ חדשניות. המעבדה נמצאת גם היא בבעלות העירייה והאוניברסיטה השוכנת בקרבת מקום, ופועלת בשיתוף פעולה עם הפקולטה למדעים ומעבדות המחקר של האוניברסיטה".

גרין ממשיך ומסביר: "כשחברות זיהו שאנחנו, כהנהלה, שמים דגש על חדשנות פורצת דרך, היה זה אך טבעי שירצו למקם את עצמן אצלנו. במהלך השנים צמחה כאן קהילת ביוטק ולייף סיינס מרשימה. חברות כמו מדינול (Medinol), כמומאב (Chemomab), פרונטו דיאגנוסטיקה (Pronto Diagnostics), ימד סופט (IMD-Soft) ועוד, הנמצאות בחוד החנית של התחום, ממוקמות אצלנו, וזו רק ההתחלה".

"המציאות הקשה יוצרת הזדמנויות"

"בשמונת החודשים האחרונים, מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, אנו עדים לביקוש רב ופניות רבות מחברות בתחומי הרפואה, ביוטק ולייף סיינס", אומר גרין ומוסיף כי לפעמים המציאות הקשה יוצרת מגמות והזדמנויות שעלינו לדעת למנף. "אנו משקיעים רבות בתחום זה, מארחים דמויות מפתח ומומחים שמגיעים ללמוד איך לייצר אקו-סיסטם כמו זה שביססנו בפארק. לדוגמה, אירחנו את ראש עיריית בייג'ין במעבדת החדשנות "סיטיזון", כדי ללמוד מקהילת הלייף סיינס והערים החכמות שלנו. בנוסף, אירחנו משלחת ממשרד הבריאות, שזיהתה כי הפארק הפך למוקד משיכה לחברות ביוטק ולוקיישן מועדף על נותני שירותים רפואיים".

"מעבר לבתי חולים ולמעבדות רפואיות", ממשיך גרין, "אנו במגעים עם חברות שמפתחות טכנולוגיות רפואיות חדשניות פורצות דרך, כמו גם חברות העוסקות בשיווק עזרים רפואיים תומכים. אנו גם מקדמים הקמת בית רופאים חדש, שיכלול מרפאות ומכונים, וכן עסקים וחברות בתחום הרפואה המשלימה. אנו צופים כי 40% משטח הפארק יאוכלס בקרוב על ידי חברות בתחום הביוטק והלייף סיינס. תעשיית הביוטק הוכיחה עצמה כאחת התעשיות החיוניות ביותר, במיוחד בשנים האחרונות שדרשו מהחברות לייצר פתרונות חדשניים לאתגרים של המציאות החדשה בזמן קורונה ובכלל. אנו מודעים לאתגרים של החברות הללו ומספקים להן מערכת נטוורקינג סיסטמטית המחברת ביניהן, ומובילה לפריצות דרך עתידיות בארץ ובעולם".

תחום ההייטק חווה אתגרים בשנה האחרונה. איך המגמה הזו פוגשת אתכם בפארק?

"החוכמה היא לזהות מגמות, לנצל הזדמנויות ולהתעשת מהר. בשלב הראשון התמקדנו בשימור לקוחות, דאגנו ללקוחות שהולכים איתנו דרך ארוכה, וידאנו שאנו נותנים מענה לכל הצרכים שלהם ואף שיפרנו את תנאיהם. לאחר שהרגשנו יציבות, פנינו לגיוס לקוחות חדשים במקביל לתהליך התחדשות מאסיבי לפארק. בנוסף, אנו נהנים מהירידה המשמעותית באטרקטיביות שטחי משרדים במרכז תל אביב. כיום, חברות רבות שלא היו מוכנות לעזוב את מרכז תל אביב, זולגות לכיווננו. הפער בין מרכז תל אביב לפארק הצטמצם משמעותית, גם בשל המחירים התחרותיים שלנו וגם בשל הגמישות שאנחנו מציעים. אנו מציעים מגוון רחב של משרדים, החל מעמדה בודדת בחללי עבודה משותפים ועד משרדים של קרוב ל-2,000 מ"ר. אנו בנויים לערוך התאמות ולהתאים עצמנו לדרישת לקוחות".

פרט לקהילת הביוטק שהתפתחה בפארק, מה להערכתך מושך את החברות אליכם?

"ראשית, בשונה ממגדלי משרדים, הפארק מציע גמישות והתאמה לצרכי הלקוחות, מה שמעניק שקט נפשי לחברות. שנית, החברות רואות את תהליך ההתחדשות המאסיבי, כולל בניית מגדל חדש בן 30 קומות בתכנון משה צור ושדרוג משמעותי של שני בניינים נוספים. הורחבו שטחי המסחר ונכנסו שוכרים חדשים ואטרקטיביים, סניף חדש של מועדון ההופעות GRAY ייפתח בקרוב, נפתח RoofTop מעוצב לאירועים ומסיבות, ועוד. לצד ההשקעה העסקית, אנו פועלים להעניק ערך בתחום התרבות, הבילוי והפנאי, כך שהעובדים יכולים לבלות כאן גם אחרי שעות העבודה".

אני מבין שגם הנגישות התחבורתית עוברת שדרוג משמעותי

"אני מודע לחשיבות הנגישות התחבורתית למקום העבודה. בחודשים הקרובים יחלו עבודות להרחבת כביש הברזל שיגיע ישירות לפארק, ובהמשך תיפתח תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה ממש בכניסה לפארק. בנוסף, הפארק מציע שירותי שאטלים חינמיים משעות הבוקר המוקדמות ועד הערב מתחנות רכבת האוניברסיטה ובני ברק, וכן חניונים רבים עם כ-4,000 מקומות חניה לעובדים ולמבקרים".

מה אתה צופה לתחום המניב?

"אני מאמין שהשוק יחזור לעצמו, כפי שנדל"ן תמיד שרד משברים וחזר לפריחה, גם בתחום המגורים וגם בנדל"ן מניב. המדינה צריכה לסייע לענף באמצעות מענקים, שיתמכו בחברות לחזור לעמידה יציבה. בתקופות מאתגרות, חשוב לגלות גמישות מחשבתית ולהתאים במהירות את השירות לצרכים המשתנים מהשטח".

אייל גרין, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב: "כשחברות מזהות שאנחנו שמים דגש על חדשנות פורצת דרך, זה טבעי שירצו למקם את עצמן אצלנו"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר