מכוח סמכותו הייחודית כאמון על האינטרס הציבורי הגיש היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לבית המשפט המחוזי מרכז התנגדות להסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד חברת פנגו.
מנדלבליט נימק זאת בכך ש"ההסדר אינו ראוי משום שאין בו לרפא את הטעיית הצרכנים החמורה מצד החברה ואין בו כל פיצוי לצרכנים". בתובענה נטען כי פנגו הטעתה את לקוחותיה במסגרת שירות "זזתי", הניתן כחלק מחבילת "פנגו סימפל", וגבתה ממנוייה סכומים עודפים.
התובע טען כי "זזתי" הוצג על ידי פנגו כ"סיום חנייה אוטומטי" ופורש על ידי המשתמשים כסיום תשלום מיידי. בפועל הסתבר כי סיום החנייה בשירות נעשה רק אם מרחק הנסיעה עולה על קילומטר ובמהירות של לפחות 35 קמ"ש; העדכון מתבצע במרווחים של עד עשר דקות ולכן במקרים מסוימים החיוב נמשך גם דקות רבות אחרי שהנהג עזב את מקום החנייה שלו.
פנגו טענה מנגד כי המונח "אוטומטי" משמעו ללא התערבות מגע אדם וכי הפרטים על אופן השימוש נשלחים ללקוח מיד לאחר הרשמתו. הצדדים גיבשו הסכם פשרה שיחייב את החברה להוסיף הבהרה למשתמשים. עוד נקבע כי חברי הקבוצה התובעת אינם זכאים כלל לפיצוי בגין התנהלות החברה בין היתר משום שישנו קושי בכימות והערכת הנזק לחברי הקבוצה.
אפליקציית פנגו
אך כאמור, היועמ"ש הביע התנגדות לפשרה. בעמדה שהוגשה באמצעות עו"ד לירן פאר מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), בסיוע המחלקה למשפט אזרחי בייעוץ וחקיקה, נאמר כי פנגו הפרה את חוק הגנת הצרכן מכיוון שהיא מטעה את הצרכנים בפרט מהותי בעסקה. לגישת מנדלבליט, על פנגו לחדול מיידית מהטעיית הצרכנים ולשנות את אופן שיווק התוכנית, הן בשיווק ובפרסום והן בהסכמי ההתקשרות והחשבוניות החודשיות.
בנוסף, הוא סבור כי בתקנון תנאי השימוש של השירות ישנו לכאורה תנאי מקפח בחוזה אחיד, שכן נקבע בו כי "האחריות להפסקת החנייה מוטלת על המנוי עצמו ולא תעמוד לו כל טענה כנגד פנגו, במידה ששירות 'זזתי' לא התריע לאחר תזוזת הרכב או לא כיבה את החנייה באופן אוטומטי".
היועמ"ש מתנגד גם להיעדר הפיצוי בהסכם. בנוסף, הפשרה פוגמת במטרותיה של התובענה הייצוגית, שהן הרתעה ומתן סעד הולם לנפגעים. בעמדה צוין כי המחוקק נתן מענה למקרים בהם קשה לאתר את חברי הקבוצה או לחשב את הנזק.
מפנגו נמסר בתגובה: "עמדת היועץ המשפטי לממשלה אינה עולה בקנה אחד עם דעתו של בית המשפט המחוזי, שהמליץ לצדדים להגיע להסדר הפשרה המוצע לאור העובדה כי פנגו פירטה את מאפייני השירות הנדרשים בתנאי השירות שאותם פרסמה. פנגו תמשיך לפעול בשקיפות מול לקוחותיה על מנת להעניק להם את השירותים הטובים ביותר. את עמדתה המלאה פנגו תציג בפני בית המשפט שיכריע בעניין".