מניית טסלה איבדה 7% בשבוע האחרון ואלה נתונים מוזרים מעט שכן האינטואציה (וקונצנזוס ההערכות של האנליסטים בוול סטריט) מדבר על כך שאחרי בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב והתמיכה הבלתי מסוייגת של אילון מאסק בו, המניה דווקא תעשה את הכיוון ההפוך - למעלה. אז מה עובר על מניית טסלה ומה בכלל עובר על החברה.
בשבוע החולף התפרסמו שורה של נתונים ברחבי העולם שמלמדים על כך שבשווקים מרכזיים של טסלה, כמו סין ואירופה המכירות של החברה יורדות עד כדי שסקר שפורסם בימים האחרונים בבריטניה מלמד שכ-60% מהנשאלים שכולם העידו על עצמם שהם מעוניינים לרכוש רכב חשמלי, ישקלו לרכוש רכב מתוצרת סינית למרות כל החששות מנושאי אבטחה ופרטיות.
אמנם בבריטניה מדובר בסקר אבל כשבוחנים את נתוני המכירות בשווקים כמו גרמניה וצרפת, לפחות על פי הפרסומים שם, רואים ירידה של כ-60% במכירות לעומת המכירות בתחילת שנת 2024. בשוודיה ונורבגיה, שווקים קטנים יחסים אבל אלה מצטרפים לגרמניה וצרפת, נרשמה ירידה של 40% ברישום של כלי רכב חדשים מתוצרת טסלה.
נתון שהתפרסם לאחרונה בסין מלמד שלפי אגוד הרכב הסיני, מכרה טסלה קצת יותר מ-63 אלף כלי רכב בינואר נתון שהוא נמוך ב-11.5% מהמכירות בחודש ינואר 2024 ונמוך בלא פחות מ-33% ביחס למכירות של החברה מהמפעל בשנחאי בחודש דצמבר 2024.
ההערכות של האנליסטים שמסקרים את טסלה מדברות על סוג של תגובה של הלקוחות לתמיכה של אילון מאסק בדונלד טראמפ וזה אומר שההתנגדות למהלכים של נשיא ארה"ב הולכת וגוברת ואף מתפרשת כסוג של עויינות למה שטראמפ מייצג (מכסים והעדפה של תוצרת אמריקאית על פני תוצרת אירופאית וסינית) וכשאנחנו מתכללים את האירוע של הירידה בהיקפי המכירות הרי שניתן להבין איך הדברים משתרשרים למניה.
צריך לזכור שטסלה לא מפרסמת נתוני מכירות חודשיים ואף לא מכירות על פי פילוחים גיאוגרפיים שלא במסגרת הדוחות השוטפים שלה ולכן המשקיעים אוספים את הנתונים מסקרים ודיווחים חלקיים שמתפרסמים ברחבי העולם ומהם מסיקים מסקנות שהובילו לירידות חדות במניה בשבוע החולף.
ויולטה טודורובה אנליסטית בחברת ההשקעות Leverage Shares אומרת: "נראה שהזיקה הפוליטית של אילון מאסק מתחילה להכביד על מכירות טסלה באירופה, אך זהו אינו הגורם היחיד לירידה במכירות של החברה. מכירות טסלה בשוקי מפתח כמו גרמניה, שבדיה, נורבגיה, צרפת, הולנד ובריטניה - וזאת בשעה שהאימוץ של מכוניות חשמליות דווקא מתרחב.
"בגרמניה, תמיכתו הפומבית במפלגת הימין הקיצוני AFD עוררה תגובת נגד ציבורית, וסקר בבריטניה הראה כי-59% מבעלי מכוניות חשמליות, או רוכשים פוטנציאליים, ציינו כי יירתעו מרכישת טסלה בשל הזיקה לאילון מאסק. גם בשבדיה סקרים מלמדים על פגיעה במותג של טסלה.
"אך זו ודאי לא הסיבה היחידה. העובדה כי טסלה לא השיקה דגם לקהל הרחב מאז השקת מודל Y ב-2020, הותירה את המגרש למתחרות זולות יותר, כמו החברות הסיניות וגם חברות אירופיות שהחלו להשיק דגמים חשמליים והיברידיים נגישים יותר. ייתכן אף כי זהו גורם משמעותי יותר לירידה במכירות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו