עם התחייבויות במיליארדים ותחרות שחוזרת: לאן פניה של אל על?

ברקע ההתחייבות להחליף את צי המטוסים, החברות הזרות ששבו לישראל והניסיון המוזר לרכוש את ישראכארט • האם חברת התעופה תישאר עם מעט מזומנים בקופה?

מטוס אל על (ארכיון). צילום: משה שי

אחרי תקופה שבה נראה היה כי אל על עולה על דרך המלך, בימים האחרונים התברר שזה לא כך. רק בחודש יוני האחרון לקחה על עצמה התחייבות להחליף את צי המטוסים שלה ולהגדיל אותו, כך שיהיה מורכב מהדרימליינר. מהלך שאמור לעלות לא פחות מ-2.5 מיליארד דולר.

כאשר גורמים המעורים בפרטים נשאלו ביוני איך מתכוונת החברה לממן את המהלך, הם ענו שלחברה יש כסף בקופה, היא מייצרת תזרים מזומנים משמעותי ולכן לא נראה שיהיה לה צורך בהלוואות או בגיוסי הון.

התסריט האופטימי הזה החל להשתבש, כשחברת התעופה הלאומית ניסתה לרכוש את ישראכרט. מהלך שגרם למשקיעים המוסדיים לפקפק במהלך וביכולת של החברה לכלכל את קופת המזומנים הדשנה שלה באופן ראוי.

באל על הגיבו מהר והחליטו "לרוקן את הקופה" או לפחות לדלל אותה באמצעות חלוקת הכסף כדיווידנד. זה נעשה באמצעות פנייה לחשב הכללי כדי שיאשר את המהלך.

הנטייה במשרד האוצר כרגע היא לא להתערב בהחלטות הניהוליות של אל על, ולתת להם לשבור את הראש לבד. הבעיה היא שהחלטה כזו מעבירה מסר פשוט למשקיעים: כאן נזרעים הזרעים למשבר הבא של החברה.

אז נכון שמצבה הפיננסי של החברה כרגע מצוין, אבל ממש בשבועות הקרובים מספר רב של חברות תעופה זרות יחזרו או חזרו כבר להפעיל קווים לישראל וממנה, מה שיחייב אותה להציע מחירים תחרותיים שיכווצו את הרווחים. ואם הרווחים מתכווצים, התוכניות להחלפת צי המטוסים יועמדו בספק

מחברת אל על נמסר בתגובה: "כפי שדיווחה אל על לבורסה לפני שלושה שבועות, החברה מנהלת מו"מ עם המדינה בנוגע להסכמים שנחתמו מולה בשנים 2021-2022, לרבות צמצום התחייבויות החברה שנקבעו בהסכמים אלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר