מכת תאונות העבודה באתרי בנייה בארץ. הזירה באשדוד (אילוסטרציה). צילום: תיעוד מבצעי מד"א

למרות המלחמה והירידה בפרויקטים: רבים ממשיכים למות ולהיפצע בתאונות עבודה - ומהו הענף הקטלני ביותר?

דוח "קו לעובד" על תאונות עבודה במחצית הראשונה של שנת 2024 מציג תמונת מצב עגומה ביחס להתנהלות הממשלה בנושא • "מדד האדישות לבטיחות העובדים עולה במקום לרדת" •משרד העבודה: "הנתונים הרשמיים מראים על ירידה של 33 אחוזים בכמות ההרוגים"

[object Object]

דוח "קו לעובד" על תאונות עבודה במחצית הראשונה של שנת 2024 מציג תמונת מצב עגומה בנוגע ליחס של הממשלה והכנסת בנושא תאונות העבודה בישראל.

מהדוח עולה כי סוגיות בטיחותיות מרכזיות נדחקו לשוליים עקב המלחמה, החקיקה של תקנות הנוגעות לבטיחות בעבודה כמעט שנעצרה, יש ירידה במגמת הוצאת צווי בטיחות ואכיפת הפרות בטיחות, זאת למרות מספר ההרוגים והפצועים הגבוה ולמרות מגמת העלייה הברורה בשנים האחרונות במספר הנפגעים והמתים.

צילום: דף הפייסבוק של הפורום למניעת תאונות עבודה //, צילום: ללא

מה שבעיקר בולט בדוח היא המסקנה הבלתי נמנעת כי אם אתה ערבי - סיכוייך להיפגע בתאונת עבודה גבוהים, בעיקר בגלל שלמדינה לא ממש אכפת. בעשור האחרון מרבית הנפגעים בתאונות עבודה היו ערבים, פלשתינים או אזרחים ישראלים. גם השנה, ולמרות שעובדים פלשתינים לא נכנסים לישראל מאז 7 באוקטובר, עדיין מרבית הנפגעים בתאונות העבודה היו ערבים, אך הפעם היו גם אזרחים ישראלים.

במחצית הראשונה של 2024 נהרגו בתאונות עבודה 27 עובדים ונפצעו 223, כאשר חודש מאי היה הקטלני ביותר. מרבית ההרוגים בכל הענפים היו כאמור ערבים אזרחי ישראל, 30%. למרות הירידה בהיקפי הבנייה בשל המלחמה, עדיין הענף הקטלני ביותר הוא ענף הבנייה, עם 55% מההרוגים בתאונות עבודה. הגורמים המרכזיים בכלל הענפים לתאונות עבודה עם נפגעים ברמת חומרה בינונית וקשה הם נפילה מגובה (48%), נפילת חפץ (17%) ולכידה במכונה או פגיעה ממכשיר עבודה (10%).

נלחמים בנפגעי תאונות העבודה // צילום: גטיאימג'ס (אילוסטרציה) // נלחמים בנפגעי תאונות העבודה, צילום: גטיאימג'ס

בשנים האחרונות ניכרת, כאמור, מגמה ברורה של עלייה במספר הנפגעים בתאונות עבודה. ב־2023 נהרגו 42 עובדים (שנת שיא מאז 2019), ב־2022 נהרגו 34, ב־2021 נהרגו 33, ב־2020 נהרגו 29 עובדים. למרות זאת, במחצית הראשונה של 2024 הוצאו על ידי מפקחי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה של משרד הכלכלה 1,176 צווי בטיחות.

מדובר בירידה של 13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מתוך כלל הצווים שהוצאו 835, המהווים 71%, ניתנו בענף הבנייה - כאמור, הענף הקטלני ביותר.

עו"ד דיאנה בארון, מנהלת מחקר ומדיניות ציבורית בקו לעובד ומחברת הדוח, אומרת: "נראה כי מדד האדישות לבטיחות העובדים עולה במקום לרדת, ולראיה הפיקוח והאכיפה רק נחלשים.

חשוב לצין כי שינויים במדיניות ההגירה של ישראל, שנעשו בחסות המלחמה, מגדילים את חשיפות העובדים הקיימים והעובדים החדשים בענף הבנייה לפגיעה בבריאותם ובבטיחותם".

ממשרד העבודה נמסר: "הנתונים הרשמיים והמאומתים של משרד העבודה מראים על ירידה של 33 אחוזים בכמות ההרוגים הכוללת בבניה, תעשייה וחקלאות במחצית הראשונה של שנת 2024. כמו כן חלה ירידה, כמו בכל התחומים ירידה של 29 אחוזים בכמות ההרוגים בבנייה. מ-21 ל-15 הרוגים.

"יחד עם זאת, מינהל הבטיחות פועל ביתר שאת וממשיך בפעילות הממוקדת בשטח מול המעסיקים והקבלנים בכדי לוודא מדי יום כי תקנות הבטיחות מיושמות במלואן בשטח. נדגיש כי בשנה החולפת קיבלנו את המוסד לבטיחות ולגיהות שהוא מכפיל כח בכל הקשור להדרכה וגיהות העובדים במקומות עבודה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו