רפורמת "לא עוצרים בנמל" תחל ממחר: אלו המוצרים שיוזלו

סחורות החייבות בהתאמה לתקן רשמי ומיובאות לישראל, לא ייעצרו בנמלים לבדיקות ולאישורים • בין היתר מדובר במכשירי חשמל וצעצועים

שר הכלכלה ניר ברקת: "אני מוכן לוותר על הקרדיט, רק תעבירו את רפורמת ׳מה שטוב לאירופה׳" // ערוץ הכנסת

רפורמת "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל" יוצאת השבוע לדרך, כאשר השלב הראשון ברפורמה: "לא עוצרים בנמל", יחל מחר (שני). המשמעות היא שאלפי מוצרים, החייבים בהתאמה לתקן רשמי ומיובאים לישראל, לא ייעצרו בנמלים לבדיקות, לאישורים ולעיכובים אחרים.

כמו באירופה, גם ישראל תיפתח לפעילות מואצת של יבואנים, ישירים ומקבילים, שתייצר תחרות על מגוון גדול שמוצרים ומחירים.

חקיקת חלקה השני של הרפורמה - "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" – תושלם בקריאה שנייה ושלישית במושב הנוכחי. הרפורמה החדשה מסירה את הצורך בהצגת הצהרות, אישורים ובדיקות במעבדות למרבית המוצרים המיובאים לישראל וכפופים לתקינה רשמית.

מכולות בנמל אשדוד (ארכיון), צילום: ללא

מעתה, יבואנים יידרשו רק להצהיר כי המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות, כמו במדינות אירופה. במשרד הכלכלה מציינים כי שיטה זו מקלה מאוד על היבוא ותאפשר כניסת מוצרים מהירה יותר לשוק, תפחית את עלויות הייבוא והדבר יוביל להגדלת התחרות באמצעות מגוון המוצרים הזמינים לצרכנים הישראלים.

חיסכון בעיכובים ובעלויות

הרפורמה תחול בין היתר על בקבוקים וכלי אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, סירי לחץ, כפפות, מנורות, מזגנים, מדיחי כלים, חיתולים, טמפונים, וגם מקררים, מזגנים, תנורים, טוסטרים, טלוויזיות, ציוד מחשבים, אופניים, ריהוט לתינוקות ולילדים ועוד אלפי מוצרים.

המוצרים שלא יכללו ברפורמה, הינם אלו שבסיכון גבוה לבטיחות הציבור או הסביבה, כגון ציוד רפואי ומוצרי חבישה, מוצרים לתינוקות, ציוד הרמה, כולל מעליות, ציוד לחץ, מוצרי בניה, ציוד גילוי וכיבוי אש ועוד.

על מנת להבטיח שהמוצרים המיובאים יהיו בטיחותיים ויעמדו בדרישות התקינה, אומרים במשרד הכלכלה כי יתווסף כוח אדם משמעותי למינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה. כוח אדם זה יפעל במסגרת מערכת ניהול סיכונים לביצוע בקרה רצופה על המשלוחים. מוצרים המשתייכים לקבוצה 1, בעיקר מוצרי תינוקות וצעצועים מסוימים, ימשיכו לעבור ביקורת קפדנית כדי להבטיח את עמידתם בתקן הישראלי באמצעות בדיקות מעבדה והוכחות ממוסמכות.

השר ניר ברקת מכריז על מהפכת מחירים, צילום: קוקו

עד היום, יבואנים נדרשו להגיש את בקשות היבוא למעבדות הבדיקה ובאמצעותן לקבל את אישור הממונה על התקינה לשחרור הטובין. דרישה זו הביאה לעיכובים ולעלויות נוספות, שכללו את עלויות הבדיקות, האחסון והעיכובים, אשר התווספו למחיר הסופי של המוצר לצרכן. עלויות אלו יכולות להגיע, על פי אומדנים שונים לכ-9% מערך היבוא של מוצרים שונים.

לפי משרד הכלכלה, המוצרים ייכנסו לשוק ללא עיכובים בנמלים, מה שיאפשר יבוא מהיר ויעיל יותר. בנוסף, הסרת החסמים הבירוקרטיים תוזיל את עלויות הייבוא, מה שיאפשר ויעודד הוזלת מחירים לצרכנים והגברת התחרות בשוק.

המשמעויות הכלכליות של הרפורמה לפי משרד הכלכלה כוללות את הפחתת עלויות היבוא. ביטול הצורך בהגשת הבקשות באמצעות מעבדות הבדיקה, יפחית את העלויות הבירוקרטיות המוטלות על היבואנים. עלויות אלו, שהיו מתווספות למחיר המוצר הסופי, יופחתו, מה שיאפשר הוזלת מוצרים לצרכן.

בנוסף, הסרת החסמים הבירוקרטיים תאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לענף הייבוא וליצירת תחרות. תחרות מוגברת בין היבואנים תוביל להוזלת מחירים ולשיפור האיכות והמגוון של המוצרים המוצעים לצרכנים.

עוד מציינים כי תחול הוזלת מוצרים בקבוצות ספציפיות: מוצרים מקבוצות 2 ו-3, כמו מכשירי חשמל קטנים, חיתולים ומוצרי היגיינה, צפויים להוזלה משמעותית בשל פתיחת השוק ליבוא מקביל וליבואנים חדשים.

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת אמר: ״זהו יום היסטורי במאבק שלנו במונופולים ובקרטלים, כעת אף מכולה לא תעוכב בנמלים והסחורה תגיע ישר למדפים בלי בירוקרטיה מיותרת ובלי מכון התקנים - ובעיקר בלי עלויות מיותרות שמתגלגלות על הצרכן. החל מעכשיו לא יעכבו מכולות עם סחורות מאירופה בנמלים בישראל והשליטה של המונופולים בעורק הכניסה של סחורות לישראל תיפסק.

אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו פי כמה מאזרחי אירופה על מוצרים זהים. כי מה שטוב לאירופה - טוב לישראל. החלק הראשון ברפורמה המכונה ׳לא עוצרים בנמל׳, הוא מהפכה בשיטת הייבוא של מוצרים לישראל, חוסך ביורוקרטיה, טופסיאדהוחסמים מיותרים שעלותם יקרה מאוד לציבור. החגיגה של המונופולים נגמרת״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר