הממשלה שינתה את שמו של המשרד לחקלאות - ואנחנו נשלם כשני מיליון שקלים על ה"שדרוג"

עבור עדכון השם החדש של המשרד במסמכים רשמיים, אתרי אינטרנט, כרטיסי ביקור, שילוט וחומרים פרסומיים - נדרש תשלום גבוה • "בזבוז שערורייתי של כספי ציבור" • תגובת משרד החקלאות: "העלויות המוזכרות מופרכות"

זה הזמן לשינוי היקר? דיכטר (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

ממשלת ישראל החליטה לשנות את שמו של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ל"משרד החקלאות וביטחון המזון הגולמי" - מה שעורר זעם בקרב אזרחים ובקרב התנועה לאיכות השלטון: "בזבוז שערורייתי של כספי ציבור, שיכול היה לשמש למטרות חיוניות יותר".

על פי בדיקה שערכה התנועה לאיכות השלטון, עלות שינוי שם המשרד צפויה להגיע לסכום של בין 1.5 ל-2 מיליון שקלים. עלות זו כוללת החלפת לוגו, עדכון פרסומים רשמיים ופנימיים, שינוי שילוט ועוד.

גם עלה הון כששינה את שם המשרד. בן גביר, צילום: ללא

הבדיקה מתבססת על תקדימים קודמים של שינויי שמות משרדים ממשלתיים: שינוי שם המשרד לביטחון פנים למשרד לביטחון לאומי בשנת 2023 עלה כ-2 מיליון שקלים, שינוי שם משרד התעשייה והמסחר למשרד הכלכלה בשנת 2015 עלה כ-1.5 מיליון שקלים.

ההשלכות של החלטה זו כוללות לא רק את העלות הכספית הישירה, אלא גם את הצורך בעדכון מסמכים רשמיים, אתרי אינטרנט, כרטיסי ביקור ומגוון רחב של חומרים פרסומיים ומנהליים.

בתנועה לאיכות השלטון אמרו: "מגנים בחריפות את ההחלטה ההזויה והמיותרת לשנות את שם משרד החקלאות. בעת שהמדינה מתמודדת עם אתגרים כלכליים וביטחוניים משמעותיים, הממשלה בוחרת להשקיע מיליוני שקלים בשינוי קוסמטי חסר תועלת. זהו בזבוז שערורייתי של כספי ציבור, שיכול היה לשמש למטרות חיוניות יותר. אנו קוראים לממשלה לחזור בה מהחלטה זו ולהפנות את המשאבים לטיפול בבעיות האמתיות של אזרחי ישראל.

למה בכלל לשנות את השם? במשרד החקלאות טענו כי ביטחון מזון (food security) הוא מונח שתופס אחיזה במדינות מתקדמות רבות בעולם, שעובר, לאור שינויי האקלים, מהיצעים לביקושים, נוכח קיטון בתנובות הגידולים החקלאיים. מדינת ישראל לא יכולה להישאר מאחור בתחום ביטחון המזון.

תגובת משרד החקלאות: "העלויות המוזכרות מופרכות. אין כל תקצוב עבור הוצאות בשלב זה, מלבד ההתקשרות ליצירת לוגו דיגיטלי חדש והטמעתו במסמכים בעלות אפסית מתקציב 2023, עוד טרם המלחמה, כך שיותאם ללב פעילות המשרד.

"שינוי השם אינו עומד במרכז העשייה, אלא מדובר בשינוי תפיסה של ממש אודות פעילות המשרד, בדומה למדינות רבות נוספות, וכולל רצון לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון של ישראל עד לשנת 2050 בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים. מהלך זה הוא מחויב המציאות, ויבטיח את יכולת ייצור המזון המקומית ואספקה סדירה של מזון בריא ובר-השגה לטווח הבינוני והארוך, בצל שינויי האקלים, משברים גאו-פוליטיים ומצבי חירום, כמו מלחמת "חרבות ברזל". יש לציין כי להחלטה קדמה עבודת מטה יסודית ארוכה שנעשתה במשך יותר משנה בהובלת המל"ל, שהטיל את ההובלה על משרד החקלאות בשיתוף עם משרדי הכלכלה, הבריאות והגנת הסביבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר