דירה בהנחה: היכן תוכלו להשיג את ההנחה של 1.8 מיליון שקלים?

בסוף מאי נפתחה הרשמה להגרלה נוספת של דירה בהנחה, שבמסגרתה יוגרלו דירות ב־19 יישובים ברחבי הארץ - ובהם תל אביב, ראשון לציון, בת ים, באר שבע, דימונה וקריית גת • "המחירים עלו משמעותית"

דירות למכירה בבאר שבע. צילום: דודו גרינשפן

בסוף מאי נפתחה הרשמה להגרלה נוספת של "דירה בהנחה" במסגרתה יוגרלו דירות ב-19 יישובים ברחבי הארץ בהם: תל אביב, ראשון לציון, בת ים, באר שבע דימונה, קריית גת ועוד. האם באמת משתלם לזכות בהגרלות והיכן גובה ההנחות צפוי לחצות את רף המיליון שקלים? באמצעות התאחדות יועצי המשכנתאות בדקנו את כל הפרטים החשובים.

גילינו כי בחלק מהמקרים, מחירי הדירות במסגרת ההגרלה משתלמים במיוחד לעומת המחיר של דירה דומה בשוק החופשי. ההנחות הגבוהות ביותר על דירות ארבעה חדרים: בירושלים - 1.3 מיליון שקלים, בתל אביב - 1.8 מיליון שקלים, בראשון לציון - 1.8 מיליון שקלים, באלעד - 650 אלף שקלים, בבאר שבע - 800 אלף שקלים, ובקריית ביאליק - 900 אלף שקלים.

הגרלות "דירה בהנחה", צילום: ללא קרדיט

כמו כן, חישבנו את גובה ההון העצמי המינימלי שזוגות צעירים יידרשו לשלם כדי לקבל משכנתא לקניית דירה במסגרת ההגרלה. בחלק מהמקרים מדובר בסכומים גבוהים, המגיעים ל־300-500 אלף שקלים בערים כמו תל אביב, ירושלים וראשון לציון.

שימי אדזיאשוילי, סגן יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות ומנהל קהילת הפייסבוק "דירה בהנחה/מחיר למשתכן פורום ייעוץ והדרכה", הביע ביקורת על הגרלת דירה בהנחה ואמר ל"ישראל היום": "ההגרלה החדשה שנפתחה כעת מבהירה שוב שדירה במרכז הארץ היא מוצר לעשירים בלבד".

דירות חדשות, צילום: יהושע יוסף

אדזיאשוילי הוסיף: "ההגרלות, שהיו אמורות לספק פתרון לדיור בר־השגה עבור זוגות צעירים, הפכו להגרלות שפוגעות בזוגות הצעירים, ושיוצרות חלוקה שלפיה במרכז הארץ יוכלו להירשם רק עשירים. המטרה המקורית של תוכנית 'מחיר למשתכן' היתה לסייע לזוגות צעירים לרכוש דירה בהון עצמי נמוך, ולצערנו הרב זה כבר לא קורה".

עוד הוא הדגיש: "מחירי ההגרלות עלו משמעותית, ומנהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון הוסיפו נוסחאות חישוב מורכבות לחישוב מחירי הדירות, שהן לא אחידות ושונות בין ההגרלות. בעצם יוצרים חוסר שקיפות ועיוות נתונים שמטעים את הזוגות, שלא יכולים לחשב את מחירי הדירות בפשטות ובצורה מהירה כדי לדעת לאיזו הגרלה כדאי להם להירשם, ואיזו הגרלה עומדת בתקציב הרכישה שלהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר