חברת השליחויות וולט הודיעה אמש (שני) כי היא מעלה את דמי התפעול של החברה משני שקלים ל-5.9 שקלים ויצרה סערה ברשת. הצרכנים, זועמים על עליית המחירים העלו פוסטים בזה אחר זה והודיעו כי הם בתגובה לעלייה, הם מוחקים את האפליקציה.
יש לציין כי מדובר בהתייקרות משמעותית של דמי התפעול אשר עוד קודם לכן גררו ביקורת רבה, זאת מאחר ומדובר בתוספת לדמי המשלוח.
"נכון להיום בדקתי ושמתי לב שכל הזמנה מקבלת דמי תפעול שונים על פי הגודל שלה, זה מגוחך בפני עצמו", אומרת ליטל מתל אביב. "עשיתי ניסיון והכנסתי הזמנה של שקשוקה בלבד מאחת המסעדות, ודמי התפעול היו 3.3 שקלים. אתמול הזמנתי שני מרקים ומנת חמין, ודמי התפעול היו 5.35 שקלים. אבל מה גודל המנה קשור לגביית דמי תפעול של וולט? למה בכלל הם גובים דמי תפעול? הרי המסעדות מכינות את המנות והשליחים שלהם, שהם עובדים עצמאיים ולא שכירים, מובילים את המשלוח", היא תוהה ומוסיפה, "לבעלי מסעדות הם לוקחים 30% עמלה מכל הזמנה, מה שגורם לבעלי העסק לייקר מלכתחילה את כל המוצרים שלהם. אז למה להוסיף דמי תפעול?"
זה מנע ממך להזמין מוולט?
"אתמול בערב הזמנתי משלוח של מרק לילדה שלי שחולה בבית, ואז קלטתי אחרי התשלום שאני צריכה לעבור גמילה ולהפסיק להזמין לאלתר מהם", ליטל מסכמת.
"רציתי להזמין מהם אתמול, אבל זה לא משתלם - המחיר לארוחת צהריים יוצא מגוחך", מספרת לנה מחיפה, שעד לפני כמה ימים גרה ברמת גן. "אפילו שבחיפה אין את החלופות שיש במרכז, אני מעדיפה לוותר. זה מגיע למצב שסתם ארוחת צהריים בבית מגיעה לסכומים מגוחכים. ומילא כשזה כמה אנשים ומזמינים ביחד, אבל דמי תפעול ומשלוח עוברים את ה-20 שקלים, וגם המנות במסעדות התייקרו בגלל האחוזים המטורפים שהם לוקחים מהם - אז להזמין סתם משהו רק לעצמי יוצא חסר פרופורציה", היא מודה.
"לא מזמין מהם יותר בחיים"
כאמור, ברשת התעוררה סערה בעקבות ההחלטה ורבים החליטו למחוק את האפליקציה. ברשת הועלו פוסטים רבים בו הגולשים קוראים לאנשים נוספים לעשות זאת.
כך למשל כתבה אחת הגולשות: "נמאס! נפרדתי מוולט (ושווה לכם לשקול את זה גם). לאחר העלאת המחירים האחרונה, פשוט נשבר לי. זה כבר לא עניין של עוד כמה שקלים פה ושם, זה עניין עקרוני. וולט, כמו חברות אחרות בשוק, מנצלת את הנוחות וההרגל שלנו כדי להעלות מחירים באופן שיטתי. הם יודעים שאנחנו עסוקים, שאנחנו רוצים פתרון מהיר וקל, ושהרבה מאיתנו פשוט יבלעו את הצפרדע וישלמו את המחיר המופקע. אבל אני לא מוכנה יותר לשתף עם זה פעולה! אני לא מוכנה להיות פראיירית".
"מחקתי את האפליקציה ואני לא מזמין מהם יותר בחיים", מספר עדן מחדרה, "אני אזמין מהמסעדה ואסע לקחת, גונבים אותנו בפנים. גם בתפריט, גם בדמי ניהול - וגם משלוח שלא מגיע בזמן".
ויש גם השלכות נוספות. "אני מרותק לבית על כיסא גלגלים, והשירות שלהם מסייע לי המון, במיוחד בנושא הפארם והתרופות", אומר נעם מראשון לציון. "אבל עכשיו נראה לי שאשתמש בשירות הרבה פחות". לדבריו, למרות שמדובר בחברה עסקית שמטרתה להרוויח, ולא מדובר באגף רווחה - הוא חש ברגעים מסוימים של ניצול המצב והמומנטום של העלאת מחירים גורפת בארץ. "לכן, אפחית בשימוש עד שבכלל לא אשתמש, ואחפש אלטרנטיבות - כמו למשל השירות של קופ"ח כללית, ששולחים תרופות הביתה. רק שזה לוקח יומיים".
המינימום - פי שניים מהרגיל
כאמור, אתמול וולט הודיעה כאמור על כמה שינויים וחידושים משמעותיים. בין היתר, הושק וולט פלוס - תכנית המנויים של וולט, שמאפשרת ללקוח להזמין לכאורה כמה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה - בלי לשלם דמי משלוח, בתשלום חודשי של 49 שקלים. מעבר לכך, דמי התפעול השתנו לדינמיים, כלומר הם יחושבו לפי גובה ההזמנה. כך למשל, בהזמנות עד 60 שקלים מדובר בשקל אחד בלבד. בהזמנות בסכום גבוה יותר, מדובר ב-5% מגובה ההזמנה, ולא יותר מ5.90 שקלים.
"אנחנו מודיעים על שינוי בדמי התפעול של וולט", אמר תומר כהן, מנכ"ל החברה בעת השרת "וולט פלוס". "הם יהיו דינמיים כמקובל בכל 28 המדינות של וולט. הם יעמדו על 5.9-1 שקלים. אופן החישוב יהיה שעל כל הזמנה מעל 60 שקלים, דמי התפעול יחושבו על סך 5% מסך ההזמנה ועד 5.9 שקלים. מתחת ל-60 שקלים דמי התפעול יעמדו זה על שקל".
אבל לשירות החדש יש כוכבית. מי שיזמין במסגרתו, יצטרך להזמין במינימום של 60 שקלים ובטווח של עד ארבעה קילומטרים במרחק אווירי. מי שיזמין מסופרים וחנויות פארם יוכל להזמין רק במינימום של 140 שקלים ועד ארבעה קילומטרים בלבד. זאת, לעומת מינימום של 70 שקלים למי שמזמין היום באופן רגיל.
בעקבות כך, הצרכנים שמזמינים מוצרי מזון ופארם דרך וולט מרקט, שופרסל, וויקטורי דרך פלטפורמת וולט, יאלצו להזמין סל הגדול פי שניים מהמינימום הרגיל.
ההחלטה של וולט הובילה לתגובות ביקורתיות גם מצד המתחרים. דניאל רחמים, מנכ"ל ומייסד קבוצת משלוחה תקף את החברה. "וולט ממשיכה לזרות חול בעיני הצרכנים בתקווה שייפלו בפח. תחת מסווה של תוכנית חדשה. היא ממשיכה לעשוק את הצרכנים ומעלה את מחיר דמי התפעול בעשרות ומאות אחוזים לכל הזמנה. אין פה שום תוכנית אלא רק רצון של תאגיד בינלאומי להמשיך ולמצוץ רווחים ללא בושה. חשוב לי להגיד - זו היא לא גזירת גורל! יש אלטרנטיבות ואנחנו ממליצים לצרכן הישראלי לצרוך בצורה נבונה ולבחור אחרת".
בתן ביס החליטו להעלות במקביל פוסט עם הכיתוב "מישהו אמר תן ביס? ללא דמי תפעול, ללא דמי מנוי חודשיים".
בחברת HAAT ציינו כי המכירות של החברה בערים בצפון הארץ עלו ב-50% בשנה האחרונה. "אצלנו מחירי המשלוח יישארו פשוטים ונמוכים, בלי צורך במנוי. אנו עובדים בערים חיפה, ירושלים, עפולה, נוף הגליל כמו גם ביישובים קטנים כמו כוכב יאיר, בדרום ועוד, ונהנים מצמיחה ורווחים וגאים לתת שירות נהדר לקהל המסעדנים והלקוחות הגָּדֵל שלנו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו