S&P בסקירה פסימית על ישראל: "סיכונים גבוהים" עקב ההסלמה, צווי האג והיחסים עם ארה"ב

בחברה לא מתרשמים מנתוני הצמיחה החזקים שנרשמו ברבעון הראשון של 2024, וחוזים צמיחה נמוכה מהקונצנזוס • סוגיות הפנים הפוליטיות של ישראל צוינו אף הן בסקירה • "הנוף הפוליטי הפנימי נותר לא ברור, לאחר איום יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, לעזוב את קבינט המלחמה"

רה"מ נתניהו והשרים גנץ וגלנט (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

לאחר שלפני חודש הורידה את דירוג האשראי של ישראל ויממה לאחר החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, חברת הדירוג S&P הוציאה הבוקר (שלישי), סקירה מיוחדת המשדרת נימה פסימית באשר ליכולת של ישראל להתאושש במהרה ממלחמת חרבות ברזל.

ערך מוסף | סוניה גורודיסקי מארחת את נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג

"ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית יותר מהריבאונדים בעבר", מסבירה חברת דירוג האשראי בסקירה, וזאת "למרות ההתאוששות והצמיחה ברבעון הראשון של השנה".

בחברה מזהירים כי דירוג האשראי של ישראל נותר "בסכנה", כשהם מונים חלק מהסיבות: "ההידרדרות ביחסים" עם ארה"ב; בקשת התובע בבית הדין הבינלאומי להוציא צווי מעצר בגין פשעי מלחמה נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט; וכן את האיום של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לפרוש מהממשלה.

חברת דירוג האשראי S&P, צילום: רויטרס

בחברה לא מתרשמים מנתוני הצמיחה החזקים שנרשמו ברבעון הראשון של 2024 וכותבים כי "התחזית שלנו מתחת לקונצנזוס כי הצמיחה הכלכלית הריאלית של ישראל תהיה 0.5% בשנת 2024 כולה, ותואץ ל-5% בשנת 2025 ככל שהמצב הגיאופוליטי יתייצב ופעילות הייצוא והשקעות תתאושש".

נזכיר גם כי תחזית S&P הקודמת, לקראת הרבעון הראשון צפתה צמיחה שהייתה נמוכה מהמספרים שנרשמו בפועל – 3% לעומת 3.3% קצב צמיחה שנתי שפורסם על ידי הלמ"ס ביום חמישי האחרון.

בסקירת S&P נכתב: "אנו רואים שהסיכונים לדירוג האשראי של ישראל נותרו גבוהים. בנוסף לאפשרות של הסלמה - למשל במקרה אירועי עימות ישיר עם איראן או סכסוך מתמשך וישיר יותר עם חיזבאללה בצפון ישראל - אנו רואים גם בהידרדרות היחסים בין ישראל ובעלות בריתה הקרובות ביותר סיכון שעלול לפגוע בהתאוששות הכלכלית של ישראל ובאמון המשקיעים".

ביידן. יחסי ישראל ארה"ב משליכים על החוזק הכלכלי, צילום: רויטרס

בחברה מזכירים כי "ב-20 במאי הודיע התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי על הגשת בקשות בגין צווי מעצר נגד חמישה אנשים, בהם ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון, בעקבות המצב ברשות הפלסטינית". בחברה גם ציינו את סוגיות הפנים הפוליטיות בישראל כסיבה שמעודדת את אי הוודאות. "הנוף הפוליטי הפנימי נותר לא ברור, לאחר איום יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, לעזוב את קבינט המלחמה אלא אם כן ראש הממשלה בנימין נתניהו יחשוף תוכנית ברורה לאחר המלחמה לעזה", נכתב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר