להפוך את הפירמידה - ולעצור את הבזבוז הכספי שנגרם מהקטל בדרכים

במשרד האוצר ממתינה תוכנית אשר תקל על המעמסה הכלכלית שמגיפת תאונות הדרכים גורמת למשק • התוכנית כבר אושרה ורק ממתינה לשר שיחסוך באמצעותה מיליארד שקלים בשנה למדינה • זהו כסף של הציבור - שחוזר לציבור

תאונת דרכים בין רוכב אופנוע לרכב (אילוסטרציה), צילום ארכיון: קוקו

בישראל מציינים השבוע את אירועי הבטיחות בדרכים. אלפי מתנדבי ופעילי עמותת אור ירוק, בבתי ספר ובגני ילדים, מעלים את המודעות לבטיחות בדרכים כל השנה ובעיקר בשבוע הזה, כמו גם במקומות העבודה, בצבא ובמרכזי היום לקשיש.

לדאבון ליבנו, כ-300 משפחות התווספו עד כה השנה למשפחת השכול. שבוע הבטיחות הוא זמן לחשבון נפש מצדם של מקבלי ההחלטות האחראים לחיים של כולנו בכביש.

מדינת ישראל כשלה בעשור האחרון בצמצום ההרוגים בתאונות דרכים. לשם השוואה, בשנת 2012 נהרגו 290 בני אדם בתאונות דרכים. עשור לאחר מכן, ב-2021, נהרגו 364 בני אדם בתאונות דרכים. העשור האחרון אופיין בקיצוץ תקציבים מסיבי: מאחת מעשר המדינות המובילות בבטיחות בדרכים, ישראל הידרדרה למקום האחרון והגרוע מבין כל מדינות אירופה במגמת השינוי בשיעור ההרוגים בתאונות דרכים.

העניין הכלכלי נדחק לעיתים לקרן זווית. מעבר לצער, לסבל, לכאב גדול, תאונות הדרכים גם עולות כסף למשק הישראלי, כ-16 מיליארד שקלים בכל שנה. במציאות של יוקר מחיה, ריביות שרק עולות ומיתון אפשרי, מדובר בכסף מבוזבז שניתן לחסוך אותו בנקל.

ברגעים אלה ממש הממשלה החדשה רוקמת עור וגידים. חלוקת התיקים בהתאם לקווי היסוד של הממשלה, היא פעולה חשובה אשר מהווה את מפת הדרכים שבה הממשלה תצעד. נושא התקציב וחלוקתו יעמוד מן הסתם בראש סדר העדיפויות.

נלחמים בתאונות הדרכים. מיצג סטודנטים באוני' באר שבע (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

כסף על הרצפה

אז הנה מונחים להם 16 מיליארד שקלים על הרצפה, שרק צריך להתכופף ולהרים. כל תוכנית שיוביל משרד האוצר חייבת לכלול השקעה כלכלית באימוץ תוכנית, שתצמצם את תאונות הדרכים ותקל על המעמסה הכלכלית שהמשק הישראלי נאלץ לשלם בשל מגיפת תאונות הדרכים.

למעשה, תוכנית כזאת כבר קיימת. באופן עקרוני היא אושרה בממשלה הקודמת וממתינה לשר או השרה החדשים כדי שיוציאו אותה אל הפועל. חלק מרכזי בתוכנית הוא כלכלי במהותו. המדינה תשקיע כסף מחד, ומאידך תרשום חיסכון כלכלי משמעותי. השקעה של מיליארד שקלים בכל שנה תצמצם את הנזק המשקי מתאונות דרכים מ-16 מיליארד שקלים ל-10 מיליארד שקלים בכל שנה.

אני בספק רב אם קיימות עוד תוכניות אפקטיביות החוסכות למשק הישראלי שישה מיליארד שקלים מדי שנה, וכל זאת במקביל לחיסכון המוצדק והערכי בצער, בסבל ובכאב. לא צריך להיות כלכלן גדול כדי להבין שתוספת העלות המושקעת בתוכנית ובהשגת יעד הירידה בהרוגים, קטנה מהחיסכון הנגרם למשק הלאומי וגם לאדם הפשוט.

לכן חייבים להפוך את הפירמידה. מהפכת הבטיחות בדרכים חייבת להתחיל במשרד האוצר. על פקידי האוצר לעצור את בזבוז הכספים הנוראי והלא מוצדק שכולנו משלמים על הקטל בדרכים. מישהו חייב לעצור את דליפת הכסף על תאונות הדרכים כאילו מדובר היה בגזירת גורל שאין לנו כל דרך להתמודד איתה.

 

הפגנת פעילי אור ירוק (ארכיון), צילום: ליאור מזרחי

המעשה הכלכלי הנכון

שר האוצר הבא חייב לדרוש את קיום התוכנית והוצאתה לפועל, כתנאי ראשוני לכל העברת כספים למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. עליו לעקוב מקרוב ולוודא כי הכסף של כולנו מגיע לאותם גורמים שמשפיעים באופן ישיר על צמצום תאונות הדרכים: שיפור תשתיות בכבישים האדומים מרובי התאונות, חיזוק משטרת התנועה, חינוך, הטמעת מערכות בטיחות מצילות חיים, ועוד.

ככל שבמשרד האוצר יתמכו בתוכנית החומש לבטיחות בדרכים, יקדמו אותה וידרשו השכם והערב ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להציג את הנתונים, כך יגברו סיכוייה של התוכנית להצליח - ומשרד האוצר יוכל לחסוך בכל שנה למשק הישראלי שישה מיליארד שקלים.

מצבה הכלכלי של ישראל איתן. גבית המיסים עולה על התחזיות לא פעם, ונוצרים עודפי תקציב רבים. בממשלה האחרונה התגאו ב-0% גירעון תקציבי, נתון שלא היה מאז 2008, ולכן המעשה הכלכלי הנכון הוא להכניס בבסיס התקציב סעיף של מיליארד שקלים לטובת תוכנית חומש לצמצום הקטל בדרכים.

זהו כסף של הציבור שחוזר לציבור.


הכותב משמש כמנכ"ל עמותת אור ירוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר