טויוטה, שהיתה מחלוצות התחום ההיברידי, סופגת המון ביקורת על כך שלא היתה מהירה מספיק בזיהוי המעבר לחשמל. את הביקורת היא שמעה, ושמה אחר-כבוד בצד. “אי אפשר להעביר את כולם למכונית חשמלית, זה לא ישים.” אומרים בטויוטה, “הפתרון הנכון הוא מתן מגוון רחב של אפשרויות הנעה, כדי להפחית עכשיו את זיהום האוויר. הזיהום הוא האויב, לא יחידת הכוח”.
את דברים אלה שמעתי בכנס ‘קנשיקי’ (KENSHIKI) השנתי שעורכות טויוטה ולקסוס בו הן חושפת את תוכניותיהן לשנים הקרובות. זו הפעם הרביעית בה נערך הכנס, שבו גם הוצגו ארבעה דגמים שאפשר להתייחס אליהם כחדשים. שניים מהם הוצגו ממש לאחרונה, טויוטה פריוס החדשה, ורכב הקונספט ‘bZ קומפקט SUV’, שמבשר על קרוסאובר חשמלי נוסף. לקסוס חשפה את ‘אלקטרפייד קונספט’ שהיא למעשה שם חדש ל-‘BEV ספורט קונספט’ מלפני שנה. הדגם הרביעי שנחשף לראשונה בכנס, היה טויוטה ‘C-HR פרולוג’ – שרומז על הדור הבא של C-HR שיגיע בקרוב. טויוטה לא הוסיפה פרטים ורק הצהירה שהוא יוצע בגרסה היברידית וגם בגרסת פלאג-אין. זו היתה החדשה האקטואלית המשמעותית של הכנס.
מטרת המפגש הזו, שונה מאירועים דומים בעולם הרכב. לצד הצגת הדגמים, טויוטה ולקסוס חשפו את החזון התחבורתי העדכני שלהם וזה הסיפור האמיתי שלשמו התכנסנו כאן. אותו חזון, עושה רושם, ממשיך את הקו הקיים ודי דומה לכיוון בו הולכת התעשייה כולה.
“קצב ייצור הסוללות לא מספק את הביקוש”. אומרים בטויוטה ומעריכים שיידרשו 15 שנים לאיזון הביקוש. “זה יותר מידי זמן במונחי זיהום אוויר, ולכן צריכים מגוון פתרונות בהתאם להעדפות הלקוח”. למשל בשווקים שבהם אין תשתית מספקת של טעינה וחשמל, הפתרון ההיברידי הוא הטוב ביותר להפחתת זיהום, במקומות בהן יש תשתית חשמלית יכולים להימכר יותר דגמי פלאג אין וחשמל. אגב, זו הדרך בה פועלת מרבית התעשיה. ולמעשה מדגיש את הבעיה בפתרון החשמל מבוסס סוללה ועמדות טעינה כפתרון.
זה אולי הזמן להזכיר, וטויוטה בהחלט עושים זאת, שסוללות לא יכולות להיות הפתרון היחידי, כי הן לא מתאימות לרכב כבד כמו משאיות. שם הפתרון האפשרי הוא מימן, וגם כאן הכיוון בה הולכת טויוטה דומה לכיוון בה מתקדמת התחבורה הכבדה בכלל כשפתרונות מימן לרכב מסחרי וכבד כבר מוצעות בשווקים מסוימים.
טויוטה היא אחת היצרניות היחידות היום, שדואגת לייצר מכוניות ששמות את חובבי הרכב במרכז. כן, גרסאות ה-GR השונות שומרות עדיין מקום של כבוד למנועי הבנזין. אול בכדי להוכיח שמוצרי טויוטה ולקסוס ימשיכו לפנות לנהג, נחשף בפנאי באי הכנס הסיפור הבא. מסתבר שבלקסוס משתעשעים ברעיון של שילוב תיבת הילוכים ידנית למנוע חשמלי. ככל הנראה בניסיון לשמור על הנהג מעורב במלאכת הנהיגה גם בעידן החשמלי. לפי לקסוס הם בנו אבטיפוס בו הוסיפו תיבת הילוכים ידנית ודוושת מצמד ללקסוס UX 300e לא פחות. לפי לקסוס הם גם כיילו את מיפוי ההספק והמומנט, כך שהמנוע יגיע למעשה למעין שיא מלאכותי של כוח, כזה שידרוש החלפת הילוך. “אין בזה צורך אמיתי, וזה כנראה גם פחות יעיל, אבל זה יצר אינטראקציית נהיגה אחרת”, אומרים בלקסוס.
כבכל שנה, וכמו שניתן לראות במקומות בתעשייה, היצרנית המובילה בעולם, לא נחה על שמריה, ודואגת להיות ערוכה לכל התפתחות. מה זה אומר לגבי העתיד שלנו? זו שאלה מצוינת. מה שבטוח הוא, שמכוניות העתיד יציעו תשובות מגוונות לנושא ההנעה ושנכון לרגע זה, אין פתרון ברור בודד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו