נהיגה ראשונה לקסוס LBX

הקרוסאובר הקטן והחדש של לקסוס מנסה להביא את מותג היוקרה המעונב אל קהל אופנתי וצעיר. האם הוא גם מציע איכויות אופיניות ללקסוס וכמה הוא מצליח להתרחק מהמקור עליו הוא מבוסס?

מאז הוקמה לקסוס כחטיבת היוקרה של טויוטה לפני כשלושה וחצי עשורים עבר המיתוג של החברה כמה תפניות. בתחילה ביססה את עצמה לקסוס בעיקר עבור השוק האמריקאי כמותג יוקרה סולידי בעל רמת איכות ואמינות גבוהה. לאחר מכן הייתה לקסוס ממותגי היוקרה הראשונים להיכנס לעולם רכבי הפנאי עם ה-RX הנחשוני שעזר לה לפנות לקהלים המחפשים שימושיות, כשמן הצד השני ניסו היפנים לבסס גם תדמית ספורטיבית ששיאה נכון לעתה היה מכונית העל הייחודית LFA.

עוד מאוברדרייב >>>

קו הדגמים של לקסוס כולל כיום מגוון דגמי סדאן, קרוסאובר ו-SUV ובקרוב גם היצע מלא של דגמים חשמליים, אך יש כיוון קהל יעד אחד שבלקסוס נמנעו מלפנות אליו עד כה והוא קהל צעיר ואופנתי המחפש רכב יוקרה קטן. אופנתיות לא ממש עמדה בקו אחד עם התדמית היוקרה המכובדת שביססה לעצמה לקסוס, אבל הדרך לגדול עוברת במשיכה של קהל חדש והעולם כך אומרים שייך לצעירים, כך שהדרך ליצירת בייבי לקסוס הייתה הכרחית.

בלקסוס ניסו בעבר לפנות לקהל מבוסס וצעיר יחסית עם ה-CT הקומפקטית שניסתה להיות אלטרנטיבה לאאודי A3, מרצדס A קלאס וב.מ.וו סדרה 1, אבל זכתה להצלחה גבולית. גם כי לא היה פשוט לשכני לשלם פרמיה משמעותית על טויוטה פריוס מהודרת וגם כי הקהל פשוט רוצה קרוסאוברים, מה שהוביל לכך מחליפו הישיר של ה-CT הוא הקרוסאובר UX.

דומה אבל שונה

לקסוס LBX שהושקה בעולם זה עתה היא ניסיון שונה לגמרי לפנות לקהל צעיר. מדובר בדגם שנכנס לנישה כמעט לא קיימת של קרוסאוברים קטנים ויוקרתיים מבוססי מכוניות סופרמיני. קרוסאוברים קטנים הולכים ומשגשגים בשנים האחרונות באירופה על חשבונן של מכוניות הסופרמיני הותיקות, אך למעט אאודי Q2 הוותיק, DS3 ובמידה מסוימת מיני קאנטרימן היא לא ממש קיימת. זאת הסיבה שבלקסוס לוקחים הימור מחושב ולפחות בשנה הראשונה מקווים למכור באירופה כמות צנועה יחסית של 24 אלף יחידות מה-LBX החדשה.

הבסיס של לקסוס LBX הוא פלטפורמת GA-B המודולארית המשמש גם את טויוטה יאריס ויאריס קרוס. הספקנות הראשונית מתעקשת לתייג את ה-LBX כיאריס קרוס בתחפושת, אבל בלקסוס מתעקשים להדגיש שיש שוני גדול בין המכוניות. האורך (419 ס”מ) והגובה (156 ס”מ) אמנם זהים, אבל ה-LBX רחבה יותר ב-6 ס”מ (182.5 ס”מ) עם מפשק סרנים רחב בשיעור דומה, כאשר בסיס הגלגלים התארך ב-2 ס”מ ל-258 ס”מ. מערך המתלים לטענת לקסוס שונה, נוספו לא מעט חומרי בידוד ומערך מערכות הבטיחות האקטיביות המתקדם ביותר הזמין על המדף של לקסוס.

תמונות: אופיר דואק/יצרן

יחידת ההנעה ההיברידית היא גרסה משופרת ליחידה שביאריס קרוס, עם אותו מנוע 1.5 ליטר המחובר למנוע חשמלי חזק מבעבר, היוצרים הספק משולב של 136 כ”ס. שוני נוסף במנוע הוא הוספת גל איזון להפחתת רעידות, כאשר ישנה גם סוללת ניקל-מטאל חדשה בקיבולת גבוהה יותר מאשר סוללת הליתיום הסטנדרטית האמורה לאפשר ביצועים וזמינות חשמל עדיפה.

אבל עם כל הכבוד לכל השינוים הללו, הדבר הראשון שמאפיין יוקרה הוא בתחושה בתא הנוסעים. כאן אפשר להגיד שלקסוס עשו עבודה טובה למדי. עיצוב תא הנוסעים לא פורץ דרך, אך השדרוג ברמת איכות החומרים ניכר כאשר  אל פלסטיקה נעימה מצטרפים מושבים, דיפוני הדלתות ולוח המכשירים עוטים עור סינטטי, עור נאפה או ז’מש בהתאם לארבעת רמות הגימור השונות. ישנו מסך 12.3 כלוח מחוונים ואת מנגנון פתיחת הדלתות החשמלי מדגמי לקסוס הבכירים, לצד תאורת אווירה עשירה וחימום למושבים. מעבר לכך ישנם פריטי אבזור לא אופייניים לקטגורית הגודל כמו חימום הגה, תצוגת נתונים עילית ופתיחה חשמלית לדלת תא המטען ואופציה למערכת שמע עם 13 רמקולים (לא בישראל). גג שמש פנורמי לעומת זאת לא מוצע כלל.

תנוחת הנהיגה עדיפה על זו של מכונית סופרמיני, אך עדין לא גבוהה במיוחד. מרחב הפנים מספק בהחלט מלפנים עבור נהג ונוסע ממוצעי מידות, אבל כל חריגה מכך תבוא על חשבון הנוסעים מאחור שזוכים למרחב סביר בלבד. לא שזה משנה במיוחד, כי לקסוס LBX אמורה להיות מכונית עירונית לזוג פלוס ילד לכל היותר ולא משפחתית במשרה מלאה.

זו גם הסיבה שניתן לסלוח לאופי יחידת ההנעה הרועש תחת עומס בתאוצות החלטיות לבידוד רעשי הרוח הלא מושלם במהירויות שיוט גבוהות. בסביבה עירונית לעומת זאת יחידת ההנעה מצטיינת באופי רהוט ונעים, כאשר מורגש כי בידוד רעידות המנוע שופר משמעותית. הביצועים לא מסעירים אך מספקים בהחלט, אם כי לא היינו מתנגדים ליותר מחץ תחת עומס או בעת עקיפות. גם המתלים מצליחים לספק רמת שיכוך טובה למדי על פני רוב המפגעים, עם אופי פעולה מהודק ושקט, ללא תחושה “חלולה” הזכורה מהיאריס קרוס. ההתנהגות של ה-LBX צפויה ומאוזנת, והתלונה העיקרית היא על כך שהיא פשוט מרגישה בוגרת ומרוסנת מידי וללא ניסיון לשובבות כלשהי שניתן לצפות ממכונית הפונה לקהל צעיר.

פריט אופנה

בסופו של דבר לקסוס LBX אולי חולקת בסיס משותף עם האחות העממית, אך מצליחה לתת תחושה של מכונית שונה. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בעיצוב החביב והמודרני, אלא בראש ובראשונה גם באיכויות נסיעה גבוהות משמעותית לצד תא נוסעים נעים בעל טאץ’ של פרימיום. כמכונית המיועדת בעיר לסביבה עירונית לקסוס LBX מספקת בהחלט את מה שמצופה ממנה בתוספת הנגיעה היוקרתית המתבקשת.

אלא שמי שציפה לבייבי לקסוס במחיר נגיש יתאכזב כיוון שמחירה של ה-LBX נע בין 200 ל-226 אלף שקלים, שבו מוצעות שפע של מכוניות גדולות, חזקות ומאובזרות לא פחות. בתמחור שכזה, לקסוס LBX צפויה להישאר מכונית נישתית.

לקסוס LBX – תעודת זהות

מנוע: 1,490 סמ”ק, 3 צילינדרים. בנזין היברידי

הספק משולב: 136 כ”ס

מומנט: 12.2 + 18.8 קג”מ

תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה קדמית

בסיס גלגלים: 258 ס”מ

משקל: 1,280 ק”ג

מ-0 ל-100 קמ”ש: 9.2 שניות

מהירות מרבית: 170 קמ”ש

צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 21.2 ק”מ לליטר

מחיר: החל מ-200 אלף שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר