מאחורי הקלעים של עולם המסעדנות

הסועדים שיתגייסו להציל את המסעדות, האתרים שיקלו עליהן ועולם הפרסום והיח"צ שימציא עצמו מחדש • קולינריה בעידן הפוסט קורונה מזווית קצת אחרת

מסעדת יאקימונו בתל אביב // צילום: עדי גלעד // מסעדת יאקימונו בתל אביב

בימים האחרונים קראנו ושמענו המון על פתיחת המסעדות, הרגשות המעורבים של השפים, ההתרגשות מהפתיחה המחודשת לצד החשש ממפולת כלכלית. אם נשים לרגע את הרומנטיקה וההתרגשות בצד, נגלה שהתהליך כולל לא מעט הגבלות, חלקן פשוטות ליישום וחלקן לא לגמרי אפשריות עבור חלק מן המקומות. 

עוד בנושא:

"יש התרגשות באוויר": המסעדות חוזרות

המסעדות יחזרו לפעילות מלאה ב-27 במאי

באילת מתרגשים: "בירת האבטלה תחזור לשגשג"

חדש בת"א: מסעדת שף בחדר מלון יוקרתי

המסעדנים יאלצו להתמודד, בין היתר, עם הגבלת תפוסה של 100 סועדים לכל היותר, או 85%. כמו כן, יאלצו לשמור על מרווח של מטר וחצי בין כל שולחן, רישום של כל אורח שנכנס למסעדה וכמובן מדידת חום בכניסה וחיטוי מוגבר.

"בימים האחרונים, ובעיקר מרגע הודעת הרשמית על חזרה לפעילות בשבוע הבא אנו בהתרגשות גדולה לצד היערכות והכנות דקדקניות לקבל את הסועדים והאורחים חזרה הביתה למסעדות יאקימונו", מספרת בעלי צמד המסעדות היפניות הוותיקות, שרלי כהן. 

"אנו נערכים במסעדות לסידור מחדש של חללי ההושבה תוך שמירת ההנחיות הנדרשות על שמירת מרחק 2 מטר בין שולחנות האורחים, הצוות כולו עבר הדרכות והסברים והוא מתורגל היטב לפעול תחת הנהלים הנדרשים. כמו כן, אנו ערוכים עם עמדות חיטוי נהן לאורחים והן לצוות. לשמחתנו אנו מוצפים בימים האחרונים בשיחות והזמנות של לקוחות רבים אשר הם כמונו מתגעגעים ליאקימונו – לחוויה ולאוכל".

מסעדת יאקימונו בתל אביב // צילום: עדי גלעד
מסעדת יאקימונו בתל אביב // צילום: עדי גלעד

איך זה קורה בפועל?

למען המסעדנים ובמטרה להקל עליהם, השתדרגו אתרי הזמנת המקום למסעדות, והתאימו עצמם להגבלות והתנאים החדשים. "אין ספק שעולם המסעדנות חטף מכה רצינית", מספר דני גליקמן, מנכ"ל Ontopo, אתר להזמנת מקום למסעדות ואירוח. "הקהל חיכה בסבלנות, ומרגע שהתבשרנו על פתיחת המסעדות ופתחנו את האפשרות להזמנת מקומות ראינו עלייה בהזמנות לחג השבועות ולימים שלאחר מכן. אנשים מתרגשים לחזור לצאת ולאכול אוכל טוב".

"הטכנולוגיה שאנחנו מציעים נותנת מענה לכל המגבלות החדשות שעימן מתמודדים בעלי המסעדות", ממשיך גליקמן. "עשינו התאמות למערכת, ובנוסף לאפשרות של הזמנת מקום לשעה הרצויה, תהיה הגבלת מקום אוטומטית לפי המכסה המאושרת כדי שהמסעדה לא תחצה את כמות הסועדים המאושרת. מנהל המסעדה יוכל לדעת בכל רגע נתון כמה סועדים נמצאים במסעדה ולנהל מעקב בהתאם לדרישות 'התו הסגול'.

מנכ"ל אונטופו דני גליקמן // צילום: פיפל פוטוגרפי
מנכ"ל אונטופו דני גליקמן // צילום: פיפל פוטוגרפי

"כמו כן", מוסיף המנכ"ל, "הוספנו אלמנטים נוספים שיורידו עומס הן מסעדות והן מהסועדים. ניתן למלא הצהרת בריאות דיגיטלית מראש ביום ההגעה למסעדה ובמקביל גם באמצעות ברקוד בזמן ההגעה למקום. סועדים יוכלו לקבל לטלפון שלהם תפריט דיגיטלי מראש, כך יימנע גם שימוש חוזר בתפריטים או הדפסת תפריטים חד פעמיים".

גם ב-Tabit, פלטפורמת ניהול המסעדות והמשלוחים, עשו לא מעט שינויים והתאמות בכדי לסייע לעסקים והמסעדנים במצב הקיים. בין היתר, מציעה החברה תפעול מלא של מערך משלוחים עצמאי ללא עמלות, סיוע בהושבה חכמה, הצהרת בריאות, תשלום ותפריט ללא מגע. 

 

"המסעדות חוו תקופה קשה ומאתגרת בימי הקורונה ונכנסות כעת למבחן חדש", מספר עידן שקד, סמנכ"ל המוצר של החברה. "מסעדה שתשכיל לייעל את ההושבה, לנתח בזמן נתון את כמות ההזמנות, המלאי והקצב, תוכל להתאים עצמה בצורה טובה יותר. היינו מוכנים בחברה לאירוע כזה מיום הקמתנו, המערכת שלנו מחברת בין כלל השחקנים בעולם ההסעדה והמידע מגיע ישירות דרך כלל הגורמים הרלוונטיים עד לטאבלט של המלצר. אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות במקומות נוספים, בהם מדינות בארה"ב שחזרו לסוג של שגרת קורונה".

עידן שקד, סנמכ"ל מוצר חברת Tabit  // צילום: אילן בשור
עידן שקד, סנמכ"ל מוצר חברת Tabit // צילום: אילן בשור

ומה עם הלקוחות? 

ההתרגשות הרבה לקראת פתיחת המסעדות לא מרגשת רק את השפים והמסעדנים עצמם, אלא גם את הקהל, שחסרה לו שגרת הבילוי והקולינריה. "עולם המסעדנות חוזר אבל הוא לא יהיה אותו דבר", מספר אלון קירשנר, פודי ובעלי האתר וחשבון האינסטגרם המצליח "מגזין האוכל". מסכות, ריחוק ומרווחים זה משהו שלא מאפיין את השגרה החמימה שלנו כעם, זה יהיה מוזר, על אחת כמה וכמה עם כל חוסר הוודאות הכלכלי שמצטרף".

כאדם שמתוקף תפקידו מחובר גם למסעדנים וגם לסועדים, קירשנר מעריך כי הקהל לא ינטוש את המסעדות, לפחות לא בהתחלה. "קודם כל, בילוי קולינרי הוא סגנון הבילוי המועדף על עם ישראל , ובכללי בעולם. האוכל והבילוי במסעדות הוא ב-DNA שלנו ואחרי הסגר אנשים צמאים לחזור לשגרה ולבלות. שנית, ישנה הזדהות של הקהל עם המסעדות והמסעדנים. אנשים מבינים שאם לא נגיע המקומות שאנחנו אוהבים יסגרו ומוכנים אפילו 'להקריב' בשביל זה. אני באמת ובתמים חושב שיש לנו את האוכל הכי טעים בעולם", הוא מתמוגג. "קיבוץ גלויות וכור היתוך שיצר טעמים ישראליים משודרגים. חשוב לשמור על הדבר הזה ואני משער שזה יקרה בקצב גבוה".

"בזכות או בגלל הקורונה חלו לא מעט תמורות או שינוים שישפיעו על עתיד התחום. בין היתר, עסקים יפסיקו 'לשבת על הגדר' אלא יצטרכו להציג את האידאולוגיה וטביעת האצבע שלהם באופן מובהק על מנת ליצור בידול. גם זירת הדיגיטל תהפוך לזירה רותחת יותר. מקומות רבים יצאו מאזור הנוחות ופתחו בתקופת המשבר חנויות אונליין ומעדניות משודרגות לאוכל מוכן, ראו כי טוב ונראה שלא מעט מהם ימשיכו לתפעל אותם גם בתום המשבר, ללא קשר לחזרת הקהל. סלי פיקניק, מארזי חגים וגימיקים נוספים יהפכו להיות מוצרים קבועים ועם ביקוש די גבוה".

אלון קירשנר // צילום: מגזין האוכל
אלון קירשנר // צילום: מגזין האוכל

מסכות ממותגות וכוכבי רשת: זירת הדיגיטל במסעדות

מי שעוד יוכל לתת לנו זווית קצת שונה על כיצד יראו המסעדות בתקופת הפוסט קורונה, הן בשטח והן בזירת הדיגיטל, הוא ערן קליגר, בעלי  "קליגר תקשורת", משרד העוסק בתחומי הצרכנות, לייף סטייל, טכנולוגיה אופנה והתמחות בקולינריה. "מצפים מאיתנו היחצ"נים לתת מענה יצירתי למגבלות השונות ולחששות הציבור", הוא מספר. "יהיו מסכות ממותגות, מחיצות זכוכית מיוחדות ועוד. כל הדבר הזה צריך להיות מתוקשר החוצה כהלכה כדי לתת ללקוחות ביטחון".  

"זה אולי נשמע מובן מאליו", ממשיך קליגר, "אבל יצירתיות, במיוחד עכשיו, תהיה אחד הכלים החשובים שלנו. המשרדים והלקוחות יחדיו יצטרכו להוביל מהלכים יצירתיים במיוחד ובעלות הכי נמוכה שאפשר, במטרה לבלוט תקשורתית, תוך חיזוק הסימביוזה עם הרשתות החברתיות והמשפיענים. דגש חזק מתמיד יינתן גם על יצירת תוכן קולינרי ויזום אלמנטים חדשים בתחום חווית האירוח שהיתה כלכך חסרה בחודשים האחרונים, אותו הדבר גם לגבי שיתופי פעולה עם בשלנים, סדנאות בישול ואפילו 'ייצוא' של מנות המסעדה ללקוחות שיכינו בבית". 

"אני מעריך שמרבית המגמות שנוצרו בעולם הקולינריה בתקופת הקורונה יישארו גם אחריה", טוען קליגר. "המשלוחים יימשכו בכל הכוח ואף יתפתחו יותר ויותר בכל הנוגע להגברת חווית הלקוח באמצעות נראות טובה יותר, כלים מעוצבים ואפילו משלוחי רחפנים. טרנד ה"שף טו בוקס" יימשך ויגבר גם הוא וכך גם שיתוף הפעולה המוגבר עם המשפיענים, בעיקר דרך הטיקטוק והאינסטגרם, שיגדילו חשיפה של קהל חדש למסעדות". 

ערן קליגר // צילום: יחצ
ערן קליגר // צילום: יחצ


  טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר