שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הסביר היום (שישי) כי התחבורה הציבורית בישראל נמצאת תחת קשיים בשגרת הקורונה וכי יהיה קשה לחזור לשירות שניתן מקודם, עקב הנחיות משרד הבריאות. הנוגעות למרחק והצפיפות בין הנוסעים.
בעמוד הפייסבוק שלו כתב כי "'שגרת קורונה' מציבה בפנינו אתגר מורכב וכמעט בלתי אפשרי לניהול. כדי לשמור על בריאות הנוסעים הורה לנו משרד הבריאות לא לאפשר העלאה של יותר מעשרים נוסעים בכל אוטובוס. זה בערך שליש מקיבולת של אוטובוס בשגרה. המשמעות הפשוטה היא שאנחנו צריכים להוציא שלושה אוטובוסים במקום כל אוטובוס שהוצאנו קודם לכן".
סמוטריץ' הוסיף כי הוא מאמין שהנחיות אלו יישארו זמן רב ולכן השירות יפגע, ולא יהיה ניתן לעמוד בביקוש. "כדי לתת לכם שירות באותה הרמה שנתנו לפני המשבר אנחנו צריכים שלושים אלף אוטובוסים וארבעים וחמישה אלף נהגים וזה כמובן דבר שאין לנו שום יכולת להעמיד", עוד אמר כי "הביקוש לתחבורה הציבורית עדיין נמוך יחסית, כ-30 אחוזים ממה שהיה לפני המשבר, ועדיין זה אתגר אדיר", אך אלו כאמור זה צפוי לעלות.

במשרד מנסים כעת להתאים את המשאבים וכוח האדם לפי הקווים לביקוש הקיימים. "לשנות קווים ומסלולים, לבטל קווים שיש להם ביקוש נמוך או להוריד את התדירות שלהם כדי לפנות את האוטובוסים לקווים עמוסים ולתגבר אותם. חלק מהשינויים במפה הם זמניים, אחרים יישארו איתנו גם אחרי המשבר פשוט כי כך המערכת תהיה יעילה יותר גם בשגרה".
עוד הוסיף סמוטריץ' כי מנסים להגיע לסיכום עם משרד האוצר על תוספת של אוטובוסים מחברות ההיסעים, שכרגע פנויות מאחר ואין תיירות וטיולים. בנוסף, בימים קרובים יעברו הקווים לשיטה של מסלול חכם בהזמנה מראש ביישומון במקום מסלול קבוע. כך תעלה הקיבולת בקווים יחסית ריקים ויפונו אוטובוסים לתגבור קווים עמוסים.
עוד בנושא:
חזרה הדרגתית לשגרה: קווי התחבורה הציבורית יתוגברו
התחבורה ציבורית תחזור לעבוד בערב
הממשלה אישרה שורת תקנות נוספות
כמו כן, יצא השר בקריאה לאזרחים להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, גם בתוך האוטובוס וגם בהמתנה ברציפים ובתחנות. "מרחק, מסיכות, הטענת רב קו מראש (אי אפשר לשלם לנהג במזומן או להטעין אצלו את הרב קו שלכם), ועוד", והדגיש "הנסיעה בתחבורה הציבורית עשויה להימשך זמן ארוך יותר בתקופה הקרובה, בגלל המתנה לאוטובוס תגבור או בשל צורך להחליף אוטובוס באמצע הדרך בגלל השינויים שעשינו במפה. אל תיסעו בתחבורה ציבורית אם אין צורך, זו ההוראה הכי כואבת שלי אליכם".

בהתייחסו לתקציבים סיכם השר כי הירידה בקיבולת האוטובוסים מפחיתה מיליארד וחצי שקלים מתקבולי הנוסעים, מה שכמובן מגדיל אוטומטית את תקציב הסבסוד. "וזה עוד לפני שדיברנו על מאות מיליונים לתגבורים ותוספות של אוטובוסים וקילומטרים, עשרות מיליונים להפרדה בין הנהג לנוסעים, לפיצוי הנוסעים שרכשו רב קו או חופשי שנתי, ועוד ועוד", אמר. "אנחנו בשיח על כל הנושאים האלה מול משרד האוצר ואני מקווה שנצליח להגיע להבנות", סיכם.
נזכיר כי השבוע אושר תקציב לצורך התקנת מחיצות מגן בין הנהג באוטובוס לבין ציבור הנוסעים. המחיצות יותקנו בתקופה הקרובה. מנגד ממשיכים נהגי ההסעות הפרטיות המועסקים בחברות הללו למחות על העדר התעסוקה.