פעמים רבות בשנחאי, במהלך שיחות פרטיות עם חברים סינים, כשדיברנו בין היתר על צורות משטר, נטו הסינים להציג את הפוליטיקה האמריקנית העכשווית כדוגמה שלילית ולשאול לגבי "כשלי הדמוקרטיה". הסינים התגאו ביכולת של השלטון למשול ולעצב מדיניות קבועה ולאורך זמן.
תמיד הגבתי שאני גאה ושמח שנולדתי וגדלתי בדמוקרטיה הישראלית, עם החירות וחופש הביטוי שבהם בורכנו. ניסיתי להציג את הצד הטוב, היצירתיות ו"זכות הבחירה". יחד עם זאת, לעיתים, עלו בתוכי תהיות לגבי הכשלים הביורוקרטיים של המערכת שלנו. שאלתי את עצמי מה אנו כן יכולים ללמוד מביורוקרטיה מתפקדת מבלי להיות, בשום אופן, תחת עולו של משטר לא דמוקרטי.
כשנחתנו בשבוע שעבר בארץ, עלתה נציגת משרד הבריאות למטוס ואמרה כי "בשל נגיף הקורונה המשתולל" עלינו למלא אפליקציה כדי שנוכל להיכנס ארצה. להבדיל מסין, אף אחד לא מדד לנו חום בכניסה לארץ, לא עברנו תשאול לגבי הדרך שטסנו ולא נרשם מי ישב בקרבתנו במטוס. כעת, ב־14 ימי הבידוד, מתחדדים הבדלים וצפים היבטים ביורוקרטיים שפעלו בסין במהלך משבר הקורונה, ויכולים לסייע בהבנת ניהול המשבר הנוכחי:
1 הדרג הפוליטי, בבייג'ין ובמחוזות שונים שפעלו במהירות כמו ז'ה־ג'יאנג, התייעץ וקיבל את חוות הדעת ורעיונות הביצוע של הדרג המקצועי שמבין ברפואה. הגורמים המקצועיים והמומחים האקדמיים הובילו יחד את התהליך.
2 הצבא וכוחות הביטחון הסיניים היו שותפים ותרמו, כמו בשיתוף בתי חולים ורופאים צבאיים במאמץ, אבל לא הובילו באותן סוגיות שאינן כלל ביטחוניות ואין להם כל יתרון בהן.
3 חברות מסחריות פעלו במהירות, התייעצו עם גורמי רפואה וממשל להבנת הצרכים, ותרמו מיכולותיהן לייצר ציוד לצורכי המשק, כמו חברת עליבאבא שפיתחה את "אפליקציית הרמזור", אשר סימנה את החולים או את אלו ששהו בקרבת נדבקים ואשר מחויבים בשבועיים בידוד. האפליקציה הפכה מייד לפריט חובה בטלפון הנייד של האזרחים בסין.
4 מתחילת המשבר ניתנה הוראה, שבוצעה ביעילות ובמהירות, לאפשר למפעלי המזון לעבוד במלוא הקצב ולהעביר אספקה שוטפת ומהירה לכל המרכולים שנותרו פתוחים לשירות הציבור, למניעת פאניקה. כך גם עם משלוחי המזון לבתים, שבוצעו ביעילות והועברו בתוך שעות בודדות ללקוחות. תשתית של משלוחים מהירים בסין היתה כבר קיימת לפני המשבר.
5 בתקשורת ובהנחיות לציבור נשמע קול אחד מתואם ולא בליל של קולות שונים וראיונות שנועדו להפחדת הציבור וליצירת פאניקה מיותרת. ההסברה הפנימית, לצד התעמולה החיצונית, כוונו על ידי בייג'ין, אושרו בדרג הגבוה ופורסמו באופן מתואם. כחלק מהדרך הסינית, לא דלף מידע כלשהו על מחלוקות פנימיות בצמרת המפלגה, אף שאפשר להעריך שבדיונים סגורים התנהלו ויכוחים לגבי דרך הפעולה הנכונה.
6 השלטון המרכזי הוכיח יכולת לנייד במהירות אלפי גורמים מקצועיים (בפרט לווהאן מכלל המחוזות האחרים בסין), ולנתב מאמץ מרבי לאזורי המפתח של התפרצות המגיפה.
7 ההוראות של גורמי אכיפת החוק חייבו את כל האוכלוסיות ללא יוצא מן הכלל. כולם הקפידו על הסגר, חבשו מסיכות, בכל כניסה בדקו חום.
ברוח זו, בשבוע שעבר יזמנו, בחסות משרד החוץ והאוניברסיטה העברית, שיחת ועידה בין מומחים סינים אשר ניהלו את המשבר ובכירים במשרד הבריאות הישראלי, במטרה ללמוד מהניסיון הסיני. ישראל איננה סין, ואני שמח על כך, ובעיקר בשל יכולתנו, גם כציבור, להתווכח ולהעלות באופן שקוף דעות שונות. לצד זאת, ראוי להבין, ואולי לאמץ, מספר היבטים ביורוקרטיים וניהוליים שמתאימים לנו ויכולים לסייע בעת המשבר הנוכחי, ובהמשך ללמוד ולתקן ליקויים לקראת משברים עתידיים.
ד"ר אייל פרופר כיהן כקונסול הכללי של ישראל בשנחאי