חברת בואינג קראה הערב (רביעי) למדינות העולם ולחברות התעופה לנקוט משנה זהירות ולקרקע את מטוסי Boeing 737-Max – בעקבות התרסקות הדגם באתיופיה בתחילת השבוע, שגבתה את חייהם של 157 בני אדם.
מוקדם יותר היום נכנעה גם ארצות הברית ללחץ הציבורי וקרקעה את המטוסים. על השינוי במדיניות הודיע הנשיא דונלד טראמפ שהצהיר: "הביטחון של אזרחי אמריקה ושל כל בני האדם - הוא הדאגה הגוברת שלנו".
ההודעה על הקרקוע בארה"ב הגיעה כמה שעות לאחר שקנדה הצטרפה ל-47 המדינות שקרקעו את המטוס - וזאת בשל הדמיון בין ההתרסקות באתיופיה לבין התרסקות נוספת שאירעה באינדונזיה באוקטובר האחרון. הראשונה להודיע על הקרקוע הייתה סין – שבה פועלים כ-20 אחוזים ממטוסי הדגם שיוצרו.
לפני הצהרת הנשיא נחשף כי טייסים בארה"ב התרעמו על כך שטראמפ נותן גיבוי לחברת בואינג שלא מהסיבות הנכונות ושהוא מעכב את ההוראה לקרקע את המטוסים בעקבות שיחה אישית שהייתה לו עם מנכ"ל בואינג.
עם זאת, יצוין כי בשלב זה חקירת ההתרסקות נמצאת בשלבים ראשוניים ונתוני הטיסה מהקופסה השחורה, שהועברה לבדיקה בצרפת, טרם פוענחו. לכן, עדיין לא ידוע אם יש קשר בין שתי ההתרסקויות אך מדינות, חברות תעופה ונמלי תעופה החליטו על הקרקוע "ליתר ביטחון".
בתוך כך נחשף בארצות הברית בסיס נתונים פדרלי שבו תיעדו טייסים בחברות "אמריקן איירליינס" ו"סאות'ווסט" מקרים שבהם הפעלת הטייס האוטומטי גרמה להורדת חרטום המטוס בהמראה. מרשות התעופה האמריקנית נמסר כי תיקון התוכנה עלול לארוך חודשים.
הנזק: ליצרנית המטוסים ולציבור
הקרקוע הוא מכה קשה לבואינג. היצרנית תצטרך לנסות להאיץ את השלמת התוכנה - שתאפשר להחזיר את האוטובוסים המעופפים לשמיים. בחברות התעופה מנסים כעת למתוח את השמיכה הקצרה, כדי להטיס את כל אלה שרוצים לטוס.
הדגם שהתרסק הוא "סוס העבודה" של התעופה האזרחית והמטוסים שיוצרו מבצעים בכל שבוע כ-8,500 טיסות ברחבי העולם. לכן, קרקוע המטוס גרם לשיבושים קשים בלוח הטיסות. עד כה הורגשה ההשפעה בעיקר בסין אך כעת גם המערך האווירי בארה"ב צפוי להיות מושפע.
המטוס מהווה תחליף לאוטובוס, אך הוא מהיר ממנו ובטוח ממנו - ולכן הפך להיות כלי התחבורה המועדף לטיסות קצרות של חצי שעה עד שעתיים. למרבה המזל, אנו מצויים בעונת השפל ולכן התפוסה בטיסות אינה גבוהה ומאפשרת לקלוט לדגמי המטוסים האחרים את הנוסעים שהיו אמורים לטוס בדגמים המקורקעים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו