האם השמות הבאים: "פרימרה אייר", "אייר ברלין", "מונרך איירליינס", "קובלט אייר", "אליטליה", ו"גרמניה איירליינס" אומרים לכם משהו? אם לא, הרי זה סימן שלא טסתם לאירופה בחברות תעופה קטנות בשנתיים האחרונות.
זאת כיוון שכל השמות האלו הם של חברות תעופה שפשטו את הרגל ונקלעו לקשיים לאחרונה. אלו רק חלק מהשמות של חברות תעופה במרחב האווירי הקרוב אלינו שקרסו בן לילה והותירו את הנוסעים עם כרטיס ביד אבל ללא יעד. אלא שאם אתם חושבים שבשנת 2019 המצב יהיה שונה, הרי נראה כי אתם טועים וכדאי לכם לקנות ביטוח עבור כרטיס הטיסה שלכם.
מי שעומד ומתריע בשער על המשבר שיימשך בשנה הבאה הוא הבעלים של חברת הלואו־קוסט הענקית "ריינאייר", מייקל אוליירי, שהזהיר בכנס תעופתי כי המשבר יימשך.
לחשש הזה שותף גם יועץ התעופה הבריטי פטר מוריס שמסביר כי "החורף הוא התקופה הכי קשה לחברות תעופה מבחינת הפער בין הוצאות להכנסות. לכן חברות שמצויות על הסף עלולות בחורף להידחף למצב של חדלות פירעון. מי שתצליח לגייס מזומנים לחורף או איכשהו לעבור אותו יכולה להתאושש בקיץ, שהוא העונה החמה".
סוכן הנסיעות הבכיר סיימון קלדר מסביר כי "לב הבעיה הוא פשוט מאוד ואפילו טריוויאלי, יש יותר מושבים מאשר נוסעים. זה מצב של הפסד ולכן חלק מהחברות ייעלמו".
הסיבה הראשונית למצב הנוכחי היא הקטנת הרגולציה והפיקוח על הטיסות באירופה. כך נוצר מצב של עלייה של 40 אחוזים בכמות הנוסעים בתוך היבשת בשל הוזלת הכרטיסים והטיסות, אבל שולי הרווח של החברות השונות קטנו דרמטית. מעבר לכך שוק עם שולי רווח צרים חשוף הרבה יותר לתנודות בשוק הנפט.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!