הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד הכלכלה משיקים את סל המוצרים הבסיסי - כלי לקידום התחרות, למעקב מחירים ולצרכנות נבונה. הכלי החדש שמשיקים משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יאגד תחת סל אחד את המוצרים הבסיסיים הנמכרים ביותר למשקי הבית בישראל, ויאפשר להשוות את העלות בפועל של הסל, תוך השוואה בין הרשתות - ובכך יאפשר תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר.
הסל כולל 68 מוצרים המחולקים לקטגוריות, ומאפשר להשוות בין הקטגוריות השונות. בחלק מהקטגוריות המוצרים המושווים זהים, ובחלק מהקטגוריות המוצרים דומים, אך ממותגים שונים. סל המוצרים לא כולל את כלל המוצרים הנרכשים, אלא את הבסיסיים שהם הנמכרים ביותר. שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר בעניין כי "הכלי חשוב למעקב מוחשי אחר מחירי המוצרים. מדובר בכלי נוסף לעודד צרכנות נבונה, שיאפשר לבצע השוואת מחירים רחבה ומקיפה, וכך יגביר את התחרות בין הרשתות ויתרום להורדת המחירים".
שלושה קריטריונים
עוד ציין השר כהן כי בחירת המוצרים נעשתה לפי שלושה קריטריונים: משקלם היחסי ב"סקר הוצאות משקי הבית" של הלמ"ס; רמת השונות בין חמישוני ההכנסה בישראל, באופן שבו נבחרו מוצרי בסיס הנצרכים על ידי כלל החמישונים; מוצרים שנמכרים לאורך כל עונות השנה.
הסל כולל מוצרי חלב, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקוי. בכל עדכון של סל מחירי המוצרים יפורסמו העלות הכוללת של רכישת סל המוצרים (יחידה אחת מכל מוצר), המחיר החודשי הממוצע של כל מוצר ושיעור השינוי בעלות הסל הכוללת.
"כלי נוסף לעודד צרכנות נבונה". שר הכלכלה אלי כהן // צילום: אורן בן חקון
העלות הממוצעת של סל המוצרים הנבחר עמדה בשנת 2017 על 1,090 שקלים ובשנת 2018 (ינואר־אוקטובר) על 1,086 שקלים. הסל מהווה כ־45% מסך ההוצאה הממוצעת של משקי הבית על קטגוריות המזון (כולל פירות וירקות) ומוצרי ניקוי וטואלטיקה.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!