מסווג: היחידה שמנחיתה מטוסים בשטח אויב

הנהגים מתאמנים על רכבי שטח מיוחדים, בוחני העפר מאתרים מנחתים מורכבים • זה מה שמותר לנו לומר על לוחמי יחידת ההנחתה הקדמית של צה"ל

צילום: מתוך אתר חיל האוויר ,
צילום: מתוך אתר חיל האוויר

לא ניתן לומר רבות על לוחמי יחידת ההנחתה הקדמית (יה"ק), ומרבית המבצעים שבהם הם לוקחים חלק לעולם לא יותרו לפרסום ויישארו מסווגים, אולם באתר חיל האוויר חשפו היום (שני) חלק מהכשרתם, מה שמלמד, גם אם בצורה עקיפה, על פעילותם הנועזת. 

הגדרת היחידה היא "איתור, אישור והפעלת שדות תעופה קדמיים ומנחתים למטוסים, אשר אינם שדות קבע של חיל האוויר", כשבפועל מטרתה היא להנחית את מטוסי התובלה הכבדה של חיל האוויר מחוץ לבסיסים – במנחתי עפר ואספלט. מדובר ביחידה קטנה, ציינו שילה לב ונופר בליט, אנשי אתר חיל האוויר, אולם תפקידה ייחודי ובלעדי בכלל כוחות הביטחון במדינת ישראל. ניתן רק לדמיין היכן נחתו המטוסים בעבר, בעומק שטח האויב.

היחידה הסודית הוקמה באופן רשמי ב-1973, אז רוכזו שלוחות שפעלו מאז קום המדינה בכל בסיס וכנף בחיל האוויר. כיום היחידה פועלת בבסיס נבטים. "תפקיד היחידה הוא לאפשר למערך התובלה הטקטי של חיל האוויר לנחות בכל זמן ובכל מקום שאליו הוא נדרש להגיע. היחידה הולכת ומתעצמת כל הזמן. אנחנו אף פעם לא דורכים במקום", אמר סגן ד', קצין אג"ם והדרכה ביחידה.

תמונת המחשה // מתוך אתר חיל האוויר

את הטירונות עוברים הלוחמים בבסיס האימונים של חטיבת הנח"ל, לצד לוחמי "שלדג" ו-"669", ולאחר מכן הם מגיעים ליחידה ועוברים טירונות נוספת ומורכבת יותר מבחינה פיזית ומנטלית. בסיום שלב זה, הם מבצעים מסע עלייה ליחידה, ומתחילים בשלב קבלת הסמכת "מנחית סער קדמי 05". סגן ד' מסביר כי מדובר במקצוע המרכזי ביחידה, שהסמכתו אורכת כשלושה חודשים. "בסיומו מפקד הצוות והסגל הפיקודי ביחידה מחליטים על בסיס הכישורים, היכולות והאופי של הלוחם על התפקיד המתאים לו: בוחן עפר, פקח טיסה, חובש קרבי או נהג".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

גם לאחר סיום הסמכה זו, לא מסתיימת הכשרת הלוחם. במסגרת תפקיד "בוחן עפר" מוסמכים הלוחמים לאיתור מנחתים מורכבים ומבחני הסמכה נוספים. המועמדים לתפקיד פקחי טיסה יוצאים לקורס בבסיס עובדה, ולאחר מכן עוברים השלמה של התנסות ופיקוח במנחתי עפר ומנחתים קדמיים. חובשי היחידה אינם נדרשים לעבור קורסי הסמכה, והם עוברים את קורס החובשים הקרביים של זרוע היבשה. הנהגים ביחידה עוברים הסמכה על רכבי השטח של היחידה, וכלי רכב נוספים.

לאחר הסמכה ארוכה מגיע רגע השיא – התרגיל המסכם, שבו הם מותחים את יכולותיהם עד הקצה, ומתמודדים עם כמות רבה של משימות מאתגרות ותרחישים בלתי מתוכננים, יחד עם עבודה שוטפת מול טייסות התובלה הכבדה, עשרות נחיתות יוצאות לפועל במהלך ההכשרה והצוות הוא שצריך לפקח ולהכין אותן. 

מנחיתים מטוסים "מחוץ לבסיסים" // צילום: קוקו

"אנחנו תמיד משתדלים להתאים את התרגיל למציאות העכשווית, מכיוון שהמצב הביטחוני במזרח התיכון דינאמי מאוד", נותן סגן ד' רמז לגבי מה שקורה בתרגיל המסכם והמסווג שהתרחש לפני כמה שבועות. "התרגיל השנה נמשך קצת פחות משבוע. הלוחמים הוקפצו לקראת סוף החופשה שלהם במתווה של הקפצה בחירום. התרגיל התנהל בחוסר ודאות מוחלט, כאשר הלוחמים מוכנים להגיע לכל נקודה בארץ ומאומנים לבצע כל משימה שנשלח אותם אליה. משימה מבצעית יכולה להימשך שעות ספורות ואף יממות שלמות".

מטבע הדברים, רב הנסתר על הגלוי ביחידה זו, שפעילותה מעוררת את הדמיון. "הלוחמים הם אנשים צעירים, בני 18, שמעתה מונחת עליהם אחריות גדולה על הכתפיים", ציין סגן ג', מפקד צוות ביחידה. "בסופו של דבר, נוחת מטוס בשטח שהם עצמם איתרו, בחנו וסימנו. הם גם אלה שמפקחים על התהליך ונותנים את כל המעטפת בשטח. לכן היה לי חשוב שיבינו את כובד האחריות שכל אחד ואחד מהם נושא, ושזה בכלל לא מובן מאליו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר