שנה אחרי שיצא לאור ונמכר בעשרות מיליוני עותקים, זוכה יומנה של אנה פרנק לעיבוד חדש ומפתיע: רומן קומיקס. לפרויקט, שאותו יזמה קרן אנה פרנק בשווייץ, אחראים הבמאי ארי פולמן והמאייר דוד פולונסקי, ששיתפו פעולה בסרטים "ואלס עם באשיר" ו"כנס העתידנים".
הרומן הגרפי ממחיש באיורים את כתביה של הנערה היהודייה, שהתחבאה עם משפחתה מפני הנאצים בעליית גג באמסטרדם עד שנשלחה למותה במחנה ריכוז. הספר יראה אור ביום שני הקרוב ויופץ בכ־50 מדינות. באוקטובר יגיע גם למדפים בישראל, בהוצאת דביר.
"בקרן פרנק אהבו את מה שדוד ואני עשינו ב'ואלס עם באשיר', והציעו לנו לעבד את היומן לספר מאויר ולסרט קולנוע באורך מלא", מספר פולמן בראיון מיוחד למוסף "ישראל השבוע", שיתפרסם ביום שישי הקרוב, "הם הבינו שהדרך למשוך קהלים חדשים לקרוא ביומן היא לדבר איתם בשפה ויזואלית שהם מכירים ומבינים".
פולמן, בעצמו בן לניצולי שואה, טוען כי נרתם למשימה מתחושת שליחות: "אנחנו מתקרבים לעידן שבו לא יהיו עדים חיים שהיו שם. אצל בני נוער וילדים יש ירידה מטורפת בקריאה. הם חיים בעולם הווירטואלי. אם בזכות הרומן הגרפי הזה יהיה ילד אחד שיבקש לקרוא גם את המקור - עשינו דבר גדול".

ארי פולמן ודוד פולונסקי // צילום: קרן אנה פנק, באזל
העבודה על הרומן בן 148 העמודים ארכה שנתיים. מתואר בו הווי היום־יום בדירה הדחוקה שבה הסתתרה פרנק בת ה־13, עם הוריה, אחותה וידידי המשפחה. בין השאר, מונפשים דמיונות ופנטזיות הממלאים את ראשה, לצד פחדיה ותשוקותיה - כפי שבאו לביטוי בכתביה.
פולמן: "הקפדנו לתת המון כבוד לטקסט המקורי, שהוא מאסטר פיס מפעים. במקביל, שמרנו על תפיסה קולנועית וחיפשנו מה להכניס לריבועים המצוירים ולתוך ה'בועות'. שברנו את הראש מה יראו על העמוד כתחליף למילים".
על השאלה אם אינם חוששים שהבחירה בקומיקס תתפרש כזלזול במורשת פרנק והשואה, השיב פולונסקי: "הרבה נושאים רציניים טופלו בעבר בקומיקס, וזה כבר מזמן לא רק ז'אנר של גיבורי־על וצחוקים". על הבחירה בקו הסגנוני אמר: "כמאייר היה לי חשוב לבחור בציור תקופתי שאנה עצמה היתה מרגישה נוח איתו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו