התוכנית של המדינה לטיפול בתופעת החתולים המשוטטים בארץ

מיליוני שקלים יועברו לעשרות רשויות מקומיות לטיפול בתופעה, שבמסגרתה חיים בישראל כמיליון חתולים משוטטים • "התמיכה תגדיל את יכולתן של רשויות חלשות כלכלית לקדם את הנושא, שלו השפעה ישירה על איכות חיי התושבים ורווחת החיות המשוטטות"

חתול רחוב בירושלים, ב-2020. צילום: אורן בן חקון

85 רשויות מקומיות יקבלו תקצוב ייעודי לטיפול בצמצום של אוכלוסיית החתולים המשוטטים. הרשויות הן במדרג חברתי-כלכלי שבין 1 ל-7.

מדובר בגידול של יותר מ-300% במספר הרשויות הנתמכות - 85  רשויות לעומת 20 בשנים עברו. בהתאם גם תקציב התמיכה גדל בכ-50% לעומת השנה שעברה.

בישראל חיים כמיליון חתולים משוטטים, שהולכים ומתרבים. כדי לטפל בתופעה, הפוגעת ברווחת בעלי החיים ובאיכות חייהם של תושבי הארץ, משרד החקלאות מעניק תמיכה שנתית שבמסגרתה ניתן לרשויות המקומיות סיוע במימון לכידה, עיקור או סירוס ובעלויות האשפוז של חתולים משוטטים.

באופן זה מתמרץ המשרד רשויות הפועלות באופן יזום לטיפול בתופעה הנמצאת באחריותן הישירה. השנה, רשויות במדרג חברתי-כלכלי 7 ומטה יקבלו עדיפות במתן הסיוע.

85 רשויות יקבלו מענה (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

סוגיית החתולים המשוטטים, המכונים גם "חתולי רחוב" או "חתולי קהילה", נמצאת על סדר היום הציבורי בישראל ובעולם זה כמה עשורים. לפי הערכות אגף רווחת בעלי החיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, בישראל קיימים כאמור כמיליון חתולים משוטטים, שממשיכים להתרבות. למרות שיעורי תמותה גבוהים של גורים (75%-95%), התופעה בארץ הולכת ומתרחבת עקב שפע מזון זמין, כושר התרבות גבוה ונטישה ושוטטות של חתולי בית.

הטיפול בתופעה זו אמנם נמצא באחריות הרשויות המקומיות, אך זה יותר מעשור שמשרד החקלאות מייחד תקציבים כדי לעודד רשויות לטפל בסוגיה, ובכך למתן את השלכותיה השליליות, לרבות פגיעה ברווחת החתולים עצמם החשופים יותר לסכנות הרחוב (פגיעות של כלי רכב, התעללות פיזית ועוד), כמו גם פגיעה באוכלוסיית חיות הבר הניצודות על ידיהם ובאיכות החיים של התושבים, אשר עבורם התופעה עלולה להפוך למטרד ציבורי בריאותי ותברואתי.

השנה יועבר תקציב כולל בסך 6.4 מיליון שקלים לרשויות המקומיות לטיפול בעניין, וועדת התמיכות נתנה עדיפות לרשויות במדרג חברתי-כלכלי 7 ומטה. הוועדה בחנה את בקשותיהן של 113 רשויות, ומתוכן זכו 85. כאמור, זהו גידול של יותר מ-300% במספר הרשויות הזוכות לתקצוב לעומת שנים קודמות.

תקציב של מיליוני שקלים (ארכיון), צילום: Getty Images

המימון יינתן עבור 70% מסך החתולים שאותם התחייבה הרשות לעקר. כמו כן, הרשויות המקומיות יידרשו לעמוד בדרישות המשרד לטובת שיפור הליך עיקור החתולים המשוטטים, בדגש על אופן לכידת החתולים, אופן ביצוע הניתוחים וביצוע מעקב ותיעוד יסודיים יותר.

ד"ר דגנית בן דב, מאגף רווחת בעלי חיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות: "נוסף על סיוע מתמשך לרשויות המקומיות, בשנתיים האחרונות, נוכח החרפת התופעה בישראל ובשל האינטרס הציבורי הרב בנושא, אגף רווחת בעלי חיים מגבש מדיניות סדורה לטיפול באוכלוסיית החתולים המשוטטים. התמיכה ברשויות המקומיות תגדיל את יכולתן של רשויות חלשות כלכלית לקדם את הנושא, שלו כאמור השפעה ישירה על איכות חייהם של התושבים ועל רווחת בעלי החיים המשוטטים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר