פתיחת שנת הלימודים נמצאת ממש מעבר לפינה, והמוני תלמידים נמצאים בהתרגשות גדולה לקראת הגעתם לבית הספר מחרתיים (שישי). אותה התרגשות מלווה לפעמים בחששות ומתחים בנוגע לשלל נושאים, כמו מציאת חברים חדשים, אהדה בקרב המורים והצלחה בלימודים.
בתי ספר רבים ברחבי העולם מאשרים להכניס כלבים לכיתות, שכן הדבר עשוי לשמח את התלמידים, אך האם זה באמת יכול לעזור להם ללמוד טוב יותר? מחקר שנערך על ידי מרכז Waltham לתזונה לחיות מחמד מקבוצת "Mars PetCare" והמכון הלאומי לבריאות הילד והתפתחות האדם Eunice Kennedy Shrive, מבקש לשפוך אור על הנושא, ומסיק כי נוכחות כלבים בכיתה, יחד עם אמצעי ההגנה והרווחה הנכונים, יכולים להועיל לילדים על ידי הפחתת מתח וחרדה, שיפור האינטראקציה החברתית, המוטיבציה והלמידה. זה נכון לגבי ילדים המתפתחים באופן נורמלי, אומרים החוקרים, וגם לגבי ילדים עם לקויות למידה.
המרוויחים הגדולים
מחקר אחר, שבוצע באוניברסיטת וושינגטון סטייט עם תמיכה מהמכון המדעי של Waltham Petcare מקבוצת מרס (Mars), חשף כי אינטראקציה עם בעלי חיים עשויה לסייע לסטודנטים באוניברסיטה בעלי נטייה ללחץ אקדמי וכישלון להתרכז, ללמוד ולזכור מידע, וגם גם להרגיש רגועים ומקובלים. המחקר מצביע על כך שטיפול בעזרת כלבים יכול לעזור להגביר את תשומת הלב ולשפר את יכולת הריכוז של הסטודנטים, ומכאן גם את הזיכרון שלהם ואת היכולת ולהתמודד עם מתח. התלמידים בסיכון גבוה לכישלון אקדמי ולמתח שהיו באינטראקציה עם כלבי טיפול הרוויחו ממנה הכי הרבה, בהשוואה לאלה שקיבלו רק תכנים מסורתיים לניהול מתח אקדמי או שילוב של שניהם.
המחקר בדק במשך 12 שבועות 309 סטודנטים בארה"ב, שהשתתפו באחת משלוש תוכניות למניעת מתח הכוללות רמות שונות של חשיפה לפעילויות הנעזרות בכלבים. חוקרים ביקשו לגלות אם, ובאילו תנאים, תוכנית בסיוע בעלי חיים מבוססת אוניברסיטאית תקדם את תפקוד הסטודנטים בתחומים כגון תשומת לב, זיכרון, ויסות עצמי ושיפור תפקוד קוגניטיבי. כל תוכנית כללה ארבע סדנאות שבועיות בנות שעה, הכוללות ניהול מתח אקדמי, מוטיבציה והצבת יעדים, שיפור השינה והתמודדות עם חרדת מבחנים.
גם בישראל?
אולי תתפלאו לשמוע, אך תוכניות לשילוב כלבים בכיתות כבר קיימות בארץ. דוגמה לכך ניתן למצוא בפרויקט להכנת ילדים העולים לכיתה א' שנערך במספר גני ילדים בירושלים בשם "הכוח לצמוח", המשלב קלינאית תקשורת וכלבנות טיפולית ב-8 מפגשים, שכחלק מההכנה שמה דגש על אוריינות שפתית, ומוכנות רגשית וחברתית של משרד החינוך.
עופר ביטון, מנהל תחום כלבנות טיפולים בקמפוס ברושים ומומחה לכלבנות טיפולית, מספר כי נוכחות כלב בכיתה מורידה חרדה, מסייעת בתהליכי ויסות חושי ורגשי, מרגיעה ומפתחת תהליכי למידה בקרב התלמידים. "בפרויקט הייחודי שעשינו עם ילדים העולים לכיתה א', גילינו שנוכחות הכלבים בתהליך הלמידה מרגיעה", אמר. "הילדים ראו בכלב כשותף, ותחושת הזרות מהכיתה החדשה התפוגגה כמעט מהרגע הראשון. הילדים הצליחו לשמור על ריכוז במשימות המשותפות עם הכלבים, והשמיעו את קולם ביתר שאת על מנת לחבר את הכלבים לתהליכי הלמידה".
דרך העבודה עם הכלבים, הוסיף ביטון, הילדים למדו חשבון, קריאה, שיום אותיות, חשיבה תהליכית ועבודה משימתית, שהיוו גורם מפעיל מרגיע, לא מאיים וללא תחושה של חרדת ביצוע. "חוויות ההצלחה הורגשו מהקבלה ללא תנאי של הכלבים, ותחושת השותפות בין הילדים ללהקת הכלבים", ציין.
לרוב, כלבים טיפוליים הם כלבים שמוכשרים לכך, וכדי שיוכלו לתפקד כראוי הם צריכים לקבל חזרה את הטיפול הטוב ביותר, הכולל תזונה מותאמת בהתאם לזן לגודל ולצרכים – לדוגמה במזון המגוון לכלבים של "רויאל קנין", יצרנית מותג הפרמיום לתזונה לכלבים.
לסיכום, נראה באופן ברור כי השילוב המוצלח של כלבים כחברי למידה בתהליך החינוך עשוי להוביל לתוצאות מרשימות. היכולת של הכלבים ליצור סביבה נוחה ונעימה בכיתות מגוונות ולשפר את המוטיבציה ללמידה, הופכת אותם לכלי יעיל ומעורר השראה לילדים. ההשפעה החיובית של הכלבים עולה גם בתחומים נפשיים וחברתיים, משפרת את תחושת הביטחון והביטוי הקשרי, ומסייעת לילדים לפתח יכולת ניהול רגשות. בעידוד ובתמיכה מסביבתם, הכלבים המסייעים לילדים ללמוד מהווים גורם חיובי ומשמעותי, שמשפיע על תהליך ההתפתחות האישית של כל התלמידים בכל גיל.
והכי חשוב – שתהיה שנת לימודים מוצלחת ומהנה!

ילדי כיתה א' עם כלבים // צילום: עופר ביטון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו