אהבה חייתיית: השידוכים שנועדו לשמר חיות בסכנת הכחדה

בגן החיות התנ"כי בירושלים משדכים בעלי חיים המצויים בסכנת הכחדה, כדי לשמר את הזן • לעיתים בעלי החיים עצמם בוחרים להם בני זוג משלהם, כמו זוג הנשרים הזכרים יהודה ודשיק, שחיו ביחד עד תפנית מפתיעה במיוחד

האריות גיר ויאשה בגן החיות התנ"כי בירושלים. צילום: עדי פיליפסבורן

לרגל ט"ו באב, בגן החיות התנכ"י בירושלים נתנו לנו הצצה לכמה מבעלי החיים במקום שמצויים בסכנת הכחדה, שכחלק מפרויקט שימור עם ארגון גני החיות האירופי (EAZA), "שודכו" להם בני זוג ממקום אחר בעולם כדי למנוע את הכחדתם.

אחד מהזוגות האלה הם האריות גיר ויאשה, שמגדלים ביחד את הגורה קיארה בת תשעת החודשים, כחלק מפרויקט שימור האריה האסיאתי שנעלם מהארץ ומצוי בסכנת הכחדה. גיר הגיע לגן משבדיה ויאשה מגרמניה.

סיור בגן החיות התנ"כי בירושלים // כתב: אסף הדר, צילום: משה בן שמחון

בינג'או, הקופה הסיאמנגית, הגיעה לגן החיות מפורטוגל כ"שידוך" לריצ'ארד, לאחר שלא הסתדרה עם אחיו הגדול. עם השנים, ריצ'ארד הלך לעולמו ובינג'או נשארה לבדה עם הגור אוליבר. גן החיות חיפש לה בן זוג חדש, ולאחר כשנה הגיע אליה סיאנוק הצרפתי. השניים התחברו מההתחלה, ולאחרונה נולד להם גור.

אחד השידוכים המפתיעים בגן החיות הוא של הנשרים יהודה ודשיק, שני זכרים שהחליטו לנהל ביחד "משק בית". באחד הימים הצטרפה אל צפריית הדורסים נקבת הנשר ביאטריס, ויהודה התאהב בה ממבט ראשון - והעיף את דשיק מהגן. השניים נחשבים כיום לאחד מזוגות הנשרים האהובים ביותר בגן, וידוע שכשיש גוזל שזקוק לטיפול מסור במיוחד - הם הזוג שיטפל בו וידאג לו בצורה הטובה ביותר.

כבר הפכו להורים. בינג'או וסיאנוק בגן החיות, צילום: גיא קשי

"שידוך" נוסף בגן החיות הוא של שני בעלי חיים שאינם מאותו המין, ובמקרה של דג השושנון, מדובר בשושנה שלו. הדג לא עוזב את שושנתו לעולם, מדשן ומאוורר אותה, ובתמורה היא מעניקה לו בית מוגן מטורפים.

מנכ"ל גן החיות התנ"כי, זיו איילון: "כחלק מהמאמץ העולמי לשימור ולהצלת מינים, אנו מצליחים להקים גרעיני רבייה המסייעים בהמשך קיום המינים".

שידוך מפתיע. הנשרים יהודה ודשיק, צילום: שמשון ביריג
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר