השקת האייפון 16 מרימה לנו להנחתה: כספומט שממחזר ומייצר לכם כסף

באמריקה זה עובד ונמצא בכל מקום. בפעולה פשוטה גם עוזרים לאלפי אנשים מדי יום למכור את הפלאפונים שלהם, וגם מפחיתים את הפסולת האלקטרונית המזהמת. האם זה יקרה בקרוב בישראל?

[object Object]

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את רוני וולקן, מנכ"ל חברת שורו למיחזור פסולת אלקטרונית. השניים דיברו על המורכבות שעדיין קיימת במיחזור סמארטפונים בישראל ובעולם, הפטנט שעובד טוב בארצות הברית, ולמה כל כך קשה לנו לוותר על הסמארטפון הישן שיושב במגירה?

השקת האייפון החדש מייצרת כרגיל הרבה גלים, וסוחפת אחריה קהל עצום של קונים שבויים שדוהרים לחנויות לרכוש את המכשיר החדש.

כשאנחנו מתחדשים בטלוויזיה או מקרר חדש, אנחנו מיד מחפשים כיצד להיפטר מהמכשיר הישן. בין אם זה בפינוי של המתקין, מכירת יד שנייה, או תרומה ומסירה. אבל כשזה נוגע לסמארטפון חדש, לא תמיד אנחנו ממהרים להיפטר מהנייד הקודם – להפך.

"רובנו שומרים אותו במגירה. הוא קטן ולא מעיק, לא תופס מקום לעומת טלוויזיה או מכשיר גדול אחר." מסביר וולקן. "המחשבה היא שאולי המכשיר יתקלקל, אולי מישהו בסביבה שלי יצטרך". סיבה נוספת היא הקושי שאנשים רבים נתקלים בו כשרוצים למחוק מידע אישי שנמצא על המכשיר, ולכן נמנעים מלמכור אותו ומעדיפים להשאירו קרוב.

"ההערכה היא שיש כ-10 מיליון מכשירים ששוכבים במגירות", חושף וולקן. "אלו מכשירים שיכלו להגיע לתעשיית המיחזור ולייצר מהם מתכות שנדירות בטבע ולכן כולנו מפסידים". אך מיחזור המכשירים הוא לא בהכרח הפתרון היחיד או החשוב ביותר. מבחינת וולקן, יש היררכיית מיחזור: אם אפשר לעשות שימוש חוזר במכשיר לפני שהוא מושלך לפסולת המיחזור, זו האופציה הטובה ביותר. "הארכת חיי המוצר היא הדבר הכי חשוב".

בנוסף לבזבוז החומרים שיכולים לשמש למיחזור, קיימת גם הסכנה שטמונה בסוללת הליתיום. סוללת הליתיום ידועה בסכנת התנפחות שמובילה להתחממות ופיצוץ, ולמרות שהסטטיסטיקה של מקרים כאלו היא נמוכה, עדיף להימנע. "אפשר ממש לראות את הסוללה מתנפחת ולמנוע את זה," מבהיר וולקן. המקרה מזכיר את המקרים המוכרים לנו מאופניים חשמליים, בהם התוצאה של התפוצצות הסוללה עלולה להיות קטלנית ביותר.

תהליך המיחזור של סמארטפון ממוצע הוא מורכב ביותר ודורש אנשי מקצוע מסוימים עם כלים המיועדים לפירוק המכשיר והפרדת הסוללה, מה שמקשה מאוד על תהליך המיחזור של המכשירים הניידים.

"כשמגיעות מאסות של מכשירים אלקטרוניים, צריך להפריד את כל הסמארטפונים ולהושיב טכנאי ספציפי שיישב רק עליהם וישקיע את כל הזמן שלו בזה", מתאר וולקן. "הדבר הזה מאוד מעכב ומאתגר את תעשיית המיחזור".

אם כן, כיצד ניתן לייעל את תהליך מיחזור הסמארטפונים? וולקן מציע תהליכים של סבסוד – מפעלים שיפעלו למיחזורם ויקבלו דמי טיפול מהמדינה בגינם.

אלו דברים שניתן לראות כבר במדינות אחרות, בנוסף למעטפות שמחולקות לאזרחים במטרה ייעודית להחזיר את המכשיר הישן שלהם בעת רכישת חדש.

אחת הדוגמאות הבולטות מהעולם שמעודדת מיחזור סמארטפונים, היא בארצות הברית.

ברשת וולמארט ניתן למצוא מתקן מכשירים דמויי כספומט של חברה פרטית. "הלקוח יכול לשים את הטלפון שלו בתוך הכספומט הזה, והוא עובר סריקה ויזואלית וטכנית כדי להעריך את המצב של המכשיר. בסיום הבדיקה מופיע על צג הכספומט הסכום שיקבל עבורו". האם דבר דומה יכול לעבוד גם בישראל? "בסוף כמה שקלים שבן אדם יקבל חזרה לא יגרמו לו להביא את המכשיר למיחזור, זה הולך אחורה – זה מתחיל בחינוך, כמו כל דבר".

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה