תחת אש ובמרחב מוגן: הדרכות עזרה ראשונה במלחמת "חרבות ברזל"

הניסיון והידע הרב ברפואת חירום, שצברו צוותי ההדרכה של מד"א מאז הקמת הארגון לפני 94 שנה, מועברים מדי יום במאות קורסים והדרכות מצילי חיים לכלל הציבור. השאיפה: לייצר מערך אזרחי תומך ברפואת חירום ולהגיע לכל אזרח במדינה, כדי שיידע להציל חיים ויוכל לתקשר עם מד"א בשעת חירום

פראמדיקית מד"א מדריכה החייאת תינוקות. צילום: דוברות מד"א

בשיתוף עמותת ידידי מד"א בישראל

לפני כחודשיים קיבלה תושבת קיבוץ שניר, איילה מזור, תעודת חובשת בתחנת מד"א, לאחר שסיימה קורס יחד עם 15 חובשים חדשים. מזור ,(22) הגיעה לקורס בעקבות פציעה של חבר ילדות, שאותו חיפשה בבית החולים סורוקה ב-7 באוקטובר, ונחשפה שם לפצועים ולמראות קשים. חבר הילדות, יונתן בית הלוי, בן 20 מקיבוץ דן, שירת בגדוד 50 של הנח"ל ונורה על ידי מחבלים בשדה הקרב שבע פעמים. עם היוודע דבר הפציעה יצאה מיד לבית החולים וחיפשה אותו במשך שמונה שעות, עד שהונחת עם מסוק והובא לחדר הלם במצב קשה. בשעות הארוכות שעברו עליה, עם חוסר האונים שהרגישה כשלא יכלה לעזור לפצועים, נשבעה לעצמה ללמוד להציל חיים.

היום כשהיא עולה על האמבולנס היא מממשת את השבועה שלה, ויונתן שעבר ניתוחים רבים והחל תהליך שיקום ארוך מלווה אותה בדרך החדשה.

"הרגע שגילינו שהוא בחיים היה כל כך משמעותי בשבילי. עם התחממות הגזרה הצפונית והפינוי מהבית, הרצון שלי ללמוד להציל חיים עלה כדי לנסות למנוע את האירועים שנתקלתי בהם ב-7 באוקטובר. בזכות יונתן אני במד"א וגאה להיות כאן, ובזכות הקורס המדהים למדתי כל כך הרבה ואני מרגישה שזו רק ההתחלה," מספרת מזור.

הדרכת שימוש בתחבושת אישית לעצירת דימום צילום: דוברות מד"א,

עלייה בביקושים לקורסי עזרה ראשונה מתחילת המלחמה

מתחילת 2024 ועד היום הודרכו כ-350,000 איש במגן דוד אדום, ארגון ההצלה הלאומי של ישראל, ועד סוף השנה צופים בארגון לחצות את רף חצי מיליון המודפ רכים בעזרה ראשונה. לשם השוואה, ב-2023 הודרכו כ-410,000 איש במתן עזרה ראשונה. את המספרים, שגדלו באופן משמעותי, מייחס מנהל מחלקת ההדרפ כה של מד"א, מג"מ אליעז מור, למודעות הציבורית שגברה בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" ולרצון הציבור לחוש ביטחון ולדעת מה עליו לעשות במקרי חירום. "אנחנו מזהים בקרב הציבור מוטיבציה גבוהה ועלייה ברצון ללמוד עזרה ראשונה, דבר שייחודי מאוד לישראל.

בארגון ההצלה הלאומי של ישראל חשוב לנו שליד כל אדם שזקוק לעזרה ראשונה יהיה מישהו שיודע מה לעשות הכי מהר שאפשר, עד שהצוותים המקצועיים של מד"א יגיעו. חצי מיליון איש שלומדים כיצד לבצע פעולות החייאה, אנו רואים בכך הישג. עבורנו זהו גם מכפיל כוח כשרבים בישראל אינם מורתעים ויודעים להשתמש במַפְעֵם (דפיברילטור,) במזרק אפיפן ולבצע פעולות מצילות חיים עד שיגיעו כוחות מד"א, זהו גשר אפקטיבי שמקדים את הטיפול של אנשי מד"א. המודרכים מקבלים כלים להצלת חיים ולמעשה הופכים לחלק בשרשרת ההצלה הלאומית והם מסייעים בקיצור זמני התגובה, מה שמשפר משפ מעותית את סיכויי ההישרדות וההחלמה של המטופל. יצאנו בקמפיינים ציבוריים כשהמטרה שעמדה לנגד עינינו היתה הצלת חיים אדם על ידי כך שכל אדם בישראל ידע לזהות מצב חירום, לחייג למד"א בקו החירום 101 ולבצע פעולות מצילות חיים."

בשניות הראשונות ועד להגעת צוותי מד"א

מאז 7 באוקטובר, מספר מור, הונחה כמות בלתי רגילה, אולי אף הגדולה ביותר מאז קום המדינה, של חוסמי עורקים באמצעות אלתורים כמו בד, חולצה, מגבת או מקל וחגורה שמייצרים חוסם עורקים. במקביל אמצעים רשתיים הדריכו את הציבור למתן עזרה ראשונה בשעת חירום. "בעקבות אירועי המלחמה הציבור כבר מבין איך להציל חיים בפעולות פשוטות של עצירת דימום וטיפול בשברים וכוויות ואף קיבל כלים לזיהוי וטיפול ראשוני במקרה של דום לב או אוטם בשריר הלב, המכונה התקף לב , ידע חיוני להצלת חיים שהוא בבחינת חובה לכל אדם."

הדגמת שימוש בחוסם עורקים, צילום: דוברות מד"א

מור מוסיף כי תודות לשיתוף פעולה יוצא דופן עם קרן עזריאלי, שתומכת בפרויקט "מד"א למשפחה," בוצעו משנת 2023 למעלה מ-3,000 קורסים בהגשת עזרה ראשונה, שמתוכם התקיימו מתחילת המלחמה למעלה מ-2,000 קורסים במקלטים ובמרחבים מוגנים.

"לא צריך להיות רופא, אח או פראמדיק כדי ללמוד מה לעשות עם הידיים בדקות הראשונות שלאחר אירוע חירום רפואי. לכך יש להוסיף כמובן את החיוג למוקד 101 שם החובש או הפראמדיק, אנשי רפואת שטח בעצמם, ינחו כיצד להפוך ל'ידיים של הצוות הרפואי' עד להגעתו."

כל האמור לעיל ניתן כהדרכה ללא תשלום לכולם. מד"א מזמין את הציבור להתאגד בקבוצה של כעשרה אנשים ולהזמין את המדריך להגיע למרחבים המוגנים

בקהילה, וכך ליצור רשת חברתית המבוססת על חוכמת ההמונים. תוך כדי המלחמה, כשפניות החלו להגיע, הוחלט במחלקת ההדרכה לייצר מנגנון הזמנה עצמית של הדרכה באמצעות הווטסאפ. "הבנו שהאזרחים צריר כים את מד"א, אז נהיה שם בשבילם, נגישים בלחיצת כפתור ובכל שעה ביממה," אומר מור.

מצילים חיים גם בדרכים

חובש רפואת חירום במד"א, מוחמד זנגריה, היה בדרר כו הביתה, כשסמוך לצומת עמיעד הבחין ברכב בשולי הכביש ולידו צעירה המנופפת בידיה לעזרה. הוא עצר מיד וגילה מחוץ לרכב את ישראל דהן מהיישוב שכרניה, כשהוא מחוסר הכרה. זנגריה ביצע בו פעולות החייאה בסיסיות וניידת טיפול נמרץ מד"א המשיכה בטיפול מציל חיים עד להבאתו לבית החולים זיו. בתו של ישראל, צליל בת ה-20 יזמה בעקבות כך הדרכת החייאה ל-70 תושבי היישוב, ואלה למדו כיצד לבצע פעולות החייאה ולהציל חיים במצבי חירום הדומים למה שחווה אביה. את ההדרכה העביר לא אחר מאשר מוחמד, שהיה הראשון להעניק לאביה את הטיפול בכר ביש, יחד עם חובש ופראמדיק נוספים. ישראל, שישב נרגש באולם, למד כיצד מצילים חיים ותירגל בעצמו את מה שיישמו עליו. "לראות את ישראל כאן היום איתנו, מחייך בחיק משפחתו, זה מה שנותן לנו את הכוחות להמשיך ולצאת לשטח להציל חיים 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה," אמרו אנשי צוות מד"א.

כמוהו למד יוסי יהודאי מפתח תקוה (74) החייאה מפראמדיקית מד"א, שהצילה את חייו לאחר שאיבד הכרה והתמוטט בדרכו מבית הכנסת. אזרח שהיה עד לאירוע תודרך על ידי חובשת במוקד 101 של מד"א כיצד לבצע פעולות החייאה בסיסיות, וזו הזניקה למקום ניידת טיפול נמרץ של מד"א וכונני תגובה מיידית.

מהי השאיפה המרכזית של מחלקת ההדרכה בארגון?

מור: "השאיפה שלנו היא להגיע לכל אזרח במדינה, כדי שכל אחד מהם יידע להציל חיים ולתקשר עם מד"א בשעת חירום. אחת ממטרותיה המרכזיות של מחלקת ההדרכה של מד"א היא להעלות את המודעות הציבורית לשלושה מרכיבים משמעותיים מניעת תאונות, מקרי חולי ופציעה עתידיים; זיהוי מצבי חיר רום רפואיים שמצריכים הגשת עזרה ראשונה מיידית והזעקת צוותי מד"א; והגשת עזרה ראשונה ובביצוע פעולות החייאה מצילות חיים."

הכשרות והדרכות בשגרה ובחירום

הקורסים שמעבירה מחלקת ההדרכה בשגרה ובחירום נחלקים לארבע קבוצות: קורסים בסיסיים לכל דורש, שמעניקים ידע קצר ולעניין בהגשת עזרה ראשונה, לדוגמה להורים ולמשפחה בכלל עם הולדת תינוק; קורסים שמקנים תעודה מקצועית, כמו מגישי עזרה ראשונה וחובשים, שרלוונטית לרגולציות כמו הצלה בים או הוראה בבית ספר; קורסים לקהילה הרפואית, שכוללת רופאים ואחיות בקופות חולים ובבתי חולים.

אלה מחויבים לעבור רִענון בעזרה ראשונה ומד"א, שאמון על שמירת כשירות, מספק את ההדרכות האלה עבורם אחת לשנתיים; קבוצה אחרונה היא קורסים

פראמדיקית מד"א מדריכה שימוש במנשם צילום: דוברות מד"א,

למטרת התנדבות במד"א. מור: "יש לנו למעלה מ31– אלף מתנדבים, בני נוער ומבוגרים, שהם בעלי הכשרה רפואית ומחויבים בשמירה על כשירות. לימים אותם אנשים ממשיכים לקורסי המשך, למשל חובש שהופך לחובש בכיר או לפראמדיק."

בעת חירום, כמו בתקופה הנוכחית, חושפים במד"א באמצעות התקשורת הכתובה והדיגיטלית כמה שיותר אנשים להסברה לפעולות מצילות חיים, להדרכות, שניתנות כאמור לכל דורש במקום מוגן, ולהחזרת אנר שים לכשירות. "המתנדבים שלנו מגיעים פעם בחודש למקומות הומי אדם בפריסה ארצית, כמו קניונים, תחנות רכבת ואוניברסיטאות, מקימים דוכנים ומלמר דים אנשים איך להשתמש במפעם (דפיברילטור) במזרק אפיפן, איך לטפל בכווייה, לעצור דימום ולהעלות את המודעות ליתר לחץ דם," אומר מור.

במד"א גאים גם בהדרכות שהם מעבירים כחלק מהר שיעורים במערכת החינוך לתלמידי תיכון, ובתוכנית הלימוד להצלת חיים מגיל בית הספר היסודי במסגרת גפ"ן של משרד החינוך. ארגון מגן דוד אדום פועל כבר 944 שנה במשימת הצלת החיים במדינה ומחוץ לגבולור תיה. צוותי ההדרכה שלו צברו ניסיון שטח עשיר וידע רב ברפואה דחופה והם מעבירים הלאה את הידע בהר צלת חיים. מדי חודש, כאמור, מתקיימים עשרות קורסי החייאה ועזרה ראשונה במוסדות וארגונים, ביניהם בתי חולים, קופות חולים, בתי ספר לסיעוד, מפעלים, מוסדות חינוכיים, ארגונים ביטחוניים, משרדי ממשלה וצבא ההגנה לישראל.

במקביל מכשירה המחלקה את אנשי המוסדות האקדמיים, כגון הפקולטות לרפואה ואוניברסיטאות. כל המדריכים בוגרי קורס הדרכה רשמי של הארגון ומשמרים את מקצועיותם במסגרת השתלמויות תקופתיות.

התעודות שמעניק מד"א מוכרות גם בחו"ל ובשנים האחרונות מסונף הארגון למרכזים אקדמיים מובילים בלימודי רפואת חירום כגון אוניברסיטת בןרגוריון, אוניברסיטת תל אביב ועוד, המאפשרים לחניכים מסלול לימוד רפואת חירום כתואר אקדמי.

מעוניינים לקבל כלים להצלת חיים? תאמו קורס,קורסי החייאה ועזרה ראשונה באמצעות אתר מד"א: www.mdais.org/kursim וואטסאפ 03-6880022 | טלפון *8101 (בימים א-ה, בין השעות 08:30-17:00)

Training.info@mda.org.il :מייל

בשיתוף עמותת ידידי מד"א בישראל

כדאי להכיר