פרוטוקול אי בודד להצלת חיים

ירי על אמבולנסים, ניסיון השתלטות על תחנות מד"א וחסימת צירים הם רק חלק מהסיבות שבגינן מד"א שינה את פרוטוקול הטיפול באירוע רב זירתי מאז שבעה באוקטובר. במד"א הוחלט לחזק את פרוטוקול "אי בודד," המרכז כוחות חיוניים ומהווה ציר הגנה רפואי וביטחוני כיתרון על פני האויבים במלחמה הבאה. לפרויקט "אי בודד" מצטרף כעת פרויקט "מגן" כיתות כוננות רפואיות בקהילה

חובש בזירת נפילה בבאר שבע. צילום: דוברות מד"א

בשיתוף עמותת ידידי מד"א

ב-7 באוקטובר התעוררה ישראל לקול פיצוצים ובמשך שעות נאבקו תושביה וחייליה על חייהם, כשצוותי מד"א תרוצצים בין זירות האש ומטפלים בפצועים תוך סיכון חייהם. העובדה כי צירים מרכזיים, כמו כביש 232 בדרום, שרצו מחבלים ובמקביל תחנת משטרה נכבשה על ידי טרוריסטים, הקשתה על אבטחת צירי התנועה ומעבר חופשי של אמבולנסים. יתרה מכך, האמבולנסים הפכו למטרה והמחבלים חיפשו אותם כדי לירות בהם וכך לנטרל את יכולתו של מד"א להציל חיים.

מנהל מרחב בבארי, צילום: דוברות מד"א

מה שקורה על האי

בתוך דקות התגבשה החלטה: להפעיל את פרוטוקול "אי בודד" ולייצר אזורי טיפול נפרדים, עד לשחרור צירי התנועה המאוימים. במרחב לכיש ובמרחב נגב, שספגו את עיקר הפגיעות, פתחו החובשים והפראמדיקים חמישה אתרי טיפול, שחלקם פעלו בnשך 24 שעות. באתרים אלה התרחשו כמה מהסיפורים ההרואיים הגדולים שאירעו בישראל, תוך שימוש במשאיות ובאוטובוסים לפינוי תושבים.

בכמה מאתרי טיפול אלה, "האיים הבודדים" שהוקמו ברגע, התרחשו דברים שגם התסריטאי הפרוע ביותר לא יכול היה לדמיין. במפלסים אנשים הביאו לוחמים שנפגעו בהיתקלות בהגנה על הקיבוץ אל ביתו של פראמדיק מד"א אורן בניטה ומירב רעייתו, עובדת מד"א אף היא. שניהם הפכו את סלון ביתם לחדר מיון מאולתר וטיפלו בפצועים ואף באישה הרה שחמ שה בצירי לידה מוקדמים. כל זאת, כאשר על ראשיהם ועל ראשי ילדיהם מאיימת סכנה קיומית אמיתית וקומ לות הירי הולכים ומתקרבים.

ביישוב נווה צוותים בראשות מנחם בלומנטל, פראמ מדיק מד"א, הקימו אתר טיפול בבית כנסת והעניקו טיפול מציל חיים לעשרות פצועים. בתחנות מד"א שדרות, אופקים ונתיבות הוקמו אתרי טיפול בפצומ עים וריכוז חללים. כלל הפצועים קיבלו מענה רפואי ראשוני ופונו לבתי החולים.

אתר טיפול בנתיבות,

עשרות מצוותי מד"א מצאו עצמם מטפלים בפצועים ברחובות, בצד הדרך, באתרי טיפול מאולתרים ובעיקר בבתים שלהם. מד"א מכשיר את כלל עובדיו ומתנדביו לטיפול בנפגעים וחלק מהם מצוידים בתיקי עזרה ראשונה מתקדמים, המאפשרים להם לבצע פרוצדומ רות רפואיות מתקדמות בשטח כמו עצירת דימומים, קיבועים, ניתוחי שטח וגם קבלת לידה.

עובדה זו הביאה את מד"א למסקנה ברורה: מוכרחים להקים כיתות כוננות רפואיות בקהילה, להכשיר אותן ולציידן בתיקי עזרה ראשונה, כדי שיהוו את הכוח הקהילתי, להגן על עצמן ועל היישובים במצב של לחימה רב זירתית עד להגעת כוחות צה"ל, ביטחון ומד"א. כך נולד פרויקט "מגן" לבניית כיתות כוננות רפואיות.

כיתות מגן על האי

מד"א מונה כ-35,000 אנשי רפואה מכלל המגזרים, המינים והקהלים, בהם כ-31,000 מתנדבים, שבשעת חירום הם הראשונים להתייצב, לחתור למגע, לגונן על הפצועים ולטפל בהם. הודות לצי של 1,800 אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ, ועוד מאות רכבי הצלה מכל הסוגים, לצד יכולת טכנולוגית מתקדמת של מוקד 101 לזהות את מיקום האירוע ואופיו, מצליחים בארגון לעמוד באתגרים המורכבים ולהציל חיים בישראל. עם זאת, כפי שלמדנו ב-7 באוקטובר, יש צורך לעבות את מערך ההגנה והרפואה ולהעניק לתושבים את הכוח לסייע לעצמם, בעצמם, עד להגעת צוותי חילוץ.

ארגון מד"א פרס מאות רכבי תגובה מיידית בכל רחבי ישראל, שבאמצעותם ניתן להגיע לכל זירה במהירות גדולה ולהגיש סיוע רפואי מציל חיים. בנוסף גייס הארגון לפרויקט זה מתנדבים בעלי הכשרה רפואית למערך הצלת החיים, בהם מאות רופאים, אחיות, חומ בשים קרביים, פראמדיקים, מיילדות ועוד. מגן דוד אדום סיפק הכשרה רפואית בסיסית לכיתות הכוננות בקיבוצים, ביישובים ובערים, צייד את כיתות הכומ ננות בתיקי עזרה ראשונה מתקדמים ועיבה את מערך רפואת החירום המיידי.

זאת ועוד, מד"א מכשיר מעל 400,000 נשים וגברים במתן עזרה ראשונה בסיסית בכל שנה, בהם בעלי מקצועות רפואיים, צוותי חינוך, מצילים בחופים ובעלי עסקים. גם הם נקראו לדגל, עם בניית כיתות כוננות רפואיות חדשות ושילוב כוחות עם כיתות הכוננות הקיימות. במד"א מוודאים שלכולם יהיה ציוד רפואי מקצועי זמין ומקפידים לבצע תרגילי מוכנות משותפים, כדי לחזק את המוכנות ואת החוסן.

יישום הפרוטוקול במג'דל שמס

אחד המקרים הבולטים, המעידים על הצלחת הפרויקט ונחיצות פרוטוקול "אי בודד," התרחש חודשים אחדים לאחר הטבח, באירוע הירי הנורא במג'דל שמס שבו נרצחו 12 נערים ונערות.

ילדי היישוב הדרוזי מג'דל שמס הלכו לשחק במגרש הכדורגל ביישוב, כפי שעשו בכל שבת, אך משחק הילדים התמים הסתיים בפגיעה ישירה של רקטה ששוגרה על ידי חיזבאללה. עם קבלת הקריאה במוקד 101 של מד"א, בשעות אחר הצהריים המאוחרות, הוזמנק מענה רפואי מיידי, שכלל בין השאר כונני תגובה מיידית תושבי המקום, אמבולנסים, אופנועים, ניידות טיפול נמרץ, כוח של רופאים מתנדבים מפרויקט "מגן" של מד"א ומסוקים.

צוותי מד"א, שהגיעו למקום בתוך זמן קצר, החלו במיון הנפגעים, ביצעו פעולות מצילות חיים ופינו את הנמ פגעים בהתאם לחומרת פציעותיהם.

עידן אבשלום, חובש בכיר במד"א שהגיע בדקות הראשונות, סיפר: "יצאתי מקיבוץ סמוך והגעתי למקום בתוך דקות בודדות. ראיתי במגרש הכדורגל המולה גדולה, מראות קשים של פצועים והרוגים, הרס וחפצים שעולים באש. עשינו מיון ראשוני לנפגעים וכוחות גדולים של מד"א הגיעו מיד למקום."

חובש בעכו, צילום: דוברות מד"א

במרחב ירדן של מד"א הוכרז "אירוע רב נפגעים" וצוותים מכל המרחב, בהם עשרות חובשים ופראמדיקים, הוזנקו לתת מענה לאירוע בגזרה הכוללת תוואי דרך קשה ושיבושים בקליטה הסלולרית. במקביל נמשך הירי לאזור ולגזרות סמוכות ללא הרף. חרף אתגרים אלה הצליחו צוותי מד"א לצבור כוחות בזירה בזמן קצר וטיפלו בנפגעים במקצועיות ובמסירות רבה.

ד"ר טליע אבו עוואד, רופא מרדים כונן בפרויקט מגן ותושב האזור: "הגעתי לזירה וראיתי מראות קשים ביותר. פרסתי את התיק והוצאתי את כל הציוד. התח־ לתי לבצע אינטובציות בשטח, לנסות לייצב את מצבם של הילדים. הציוד שקיבלתי ממד"א הוא כמו סירה לאדם שטובע. הציוד הזה העניק לי אפשרות להציל חיים ולעזור לילדים. השתמשתי בתרופות, בציוד החבישה, בהכול. היו כל כך הרבה פצועים, שהציוד פשוט נגמר. מאז לא עצמתי עין. אחרי שטיפלתי בהם בשטח קיבלתי אותם אליי לבית החולים וטיפלתי בהם גם שם."

ד"ר סלמאן חבוס, רופא מתנדב בפרויקט "מגן" ובכיר בקופ"ח כללית: "זה אסון גדול. מראות קשים, מצערים וקורעי לב. אני שמח שמד"א הגיעו במהירות ויחד טיפלנו בילדים גם בשטח וגם במרפאות. אני מודה לצוותי מד"א של רמת הגולן שתמיד מגיעים ראשונים לכל זירה, גם בקיבוצים, ומודה לצוותי מד"א שהגיעו מרחוק כדי לעזור לנו.

היו שם כל כך הרבה צוותים והרגשנו שכולם יחד מטפלים ועושים. הם עשו עבודת קודש בזריזות, בלב טוב. כולם. באמת אין מילים. אני מקווה שלא נראה מראות כאלה יותר, ושיהיה שלום על כולנו."

פרויקט "מגן" של מד"א ממשיך לצבור כוח ובארגון מקווים כי בעזרת תושבים בעלי הכשרה רפואית קודמת, הכשרת מגיבים ראשונים בשלל הכשרות ברח־ בי הארץ, חלוקת תיקי עזרה ראשונה מצוידים היטב ושילוב פעולה עם כיתות הכוננות נבנה את מערך ההגנה החזק והמשמעותי שיהווה גורם מכריע באתגרים הבאים.

בשיתוף עמותת ידידי מד"א

כדאי להכיר