ראשונים גם בזירות התופת

מערך התגובה המיידית במד"א מונה עשרות אלפי אנשי מד"א ומהווה את חוד החנית של הארגון בהתמודדות עם מצבי חירום. כמו ברפואה מותאמת אישית, גם במערך מגוון אמצעים המותאמים לאתגרים שונים: אמבולנסים רגילים וממוגני ירי, אופנועים, טרקטורונים ואפילו מסוקים. הכול כדי להגיע במהירות ולהציל חיים

חובשים ביחידת האופנועים של מד"א. צילום: דוברות מד"א

בשיתוף עמותת ידידי מד"א בישראל

ב7– באוקטובר, כשישראל התעוררה ליום הקשה ביותר בתולדותיה, עמד מערך התגובה המיידית של מד"א בחזית המאבק להצלת חיים.

בעוד הדי הפיצוצים הרעידו את הדרום והטילים הגיעו עמוק לתוך מרכז הארץ, אלפי כוננים — רופאים, פראמדיקים, חובשים — מתנדבים של מד"א נזעקו לפעולה, בדרכם להתמודד עם אתגר שלא נראה כמותו בתולדותינו. "התעוררנו לתוך סיוט שאף אחד מאיתנו לא דיו מיין," מספר יוסי חלבי, מנהל מערך תגובה מיידית במד"א. "אבל המערכת שלנו, שנבנתה במשך שנים של הכנה והתמודדות עם מצבי חירום, הוכיחה את עצמה ברגע האמת."

חלבי, במד"א כבר 25 שנים, מתאר כיצד בתוך דקות ספורות הופעל מערך התגובה המיידית של מד"א במו לוא עוצמתו: "בשעה 6:29 בבוקר התקבלה ההתרעה הראשונה, ותוך שניות המערכת שלנו החלה להזניק את הכוננים הקרובים ביותר לאזורי הסכנה. ב6:30– כבר היו לנו עשרות כוננים בדרכם לזירות השונות." המערך, המבוסס על כ20,000– מתוך המתנדבים והעוו בדים של מד"א, הוא חוד החנית של הארגון בהתו מודדות עם מצבי חירום. הוא כולל מגוון רחב של אמצעים, שכל אחד מהם מותאם לאתגרים שונים: אמבולנסים רגילים וממוגני ירי, סירות ים-בולנס, אופנועים, טרקטורונים ואפילו מסוקים.

"כל אחד מהכלים האלה נועד לתת מענה לסוג אחר של אתגר. האופנועים מאפשרים לנו להגיע במהירות ולעקוף פקקי תנועה, הטרקטורונים מספקים גישה לשטחים קשים והמסוקים משנים את כללי המשחק כשמדובר במרחקים גדולים או בתנאי שטח קשים במיוחד," מסביר חלבי.

ב7– באוקטובר, כשהתופת משתוללת, כיצד הצליח מערך התגובה המיידית לתפקד בתוך הכאוס?

"המערך שלנו תיפקד בצורה יוצאת דופן. הכוננים פרוסים בכל הארץ, והם היו הראשונים להגיע לזיו רות האירועים. הם מצוידים בכל מה שצריך כדי

להעניק טיפול רפואי ראשוני מיידי, כולל מַפעֵם (דפיברילטור,) תחבושות וחסמי עורקים, ערכות החייאה וחמצן. המהירות והנחישות שלהם הצילו חיים רבים," מספר חלבי.

ממוגני הירי ומענה המסוקים

לאורך היום הקשה הזה, האמבולנסים ממוגני הירי של מד"א מילאו תפקיד מרכזי במאמצי הפינוי. אמו בולנסים אלו, המיועדים לפעולה באזורים מסוכנים במיוחד, מצוידים במיגון שיכול לעמוד בפני ירי קל ופגיעות רסיסים. במלחמת "חרבות ברזל" נפרסו כ40– אמבולנסים ממוגני ירי בדרום הארץ, באזורים שהיו קרובים לגבול עם רצועת עזה, שם הסיכון היה גבוה במיוחד.

מה המשמעות של האמבולנסים ממוגני הירי במצבי לחימה כאלה?

"אמבולנסים ממוגני ירי קריטיים בתנאי לחימה. הם מאפשרים לנו להיכנס לאזורים מסוכנים ביותר, כמו קיבוצים ויישובים תחת מתקפה, ולפנות את הפצוו עים בביטחה. הצוותים שמפעילים אותם הם אנשים אמיצים בצורה בלתי רגילה, שמבינים את החשיבות שיש לכל דקה."

גם יחידת המסוקים של מד"א מהווה חלק חיוני ממערך התגובה המיידית ומספקת מענה מהיר

"כיום יש לנו חמישה מסוקים, ששניים מהם פעילים .24/7 הם מצוידים בציוד רפואי מתקדם, כולל מנות דם, ומאוישים על ידי צוותים מיומנים, המסוגלים להעניק טיפול חירום מתקדם כבר בזמן הטיסה.

הם מהווים נכס קריטי במצבים שבהם נדרש פינוי מהיר למרחקים ארוכים או מאזורים קשים לגישה. המסוקים שלנו קריטיים גם בימי שגרה," מדגיש חלבי.

יחידת המסוקים פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר, מה שמאפשר תיאום מיטבי במצבי חירום לאומיים. הם מסוגלים לנחות כמעט בכל מקום, כולל בשטחים הרריים, חופים ואפילו כבישים. "המסוקים שלנו הם כמו חדר מיון מעופף," מוסיף חלבי, "הם מצוידים בכל מה שנדרש לטיפול נמרץ."

מהפכת הדו גלגליים

הרבה יותר מהר להגיע על שני גלגלים. יחידת האופב נוענים של מד"א, הפועלת משנת ,2003 נועדה להבב טיח שצוותי מד"א יגיעו אל המטופל מהר ככל האפשר ויגישו טיפול מציל חיים עד שהאמבולנס יגיע. קיצור זמני תגובה הוא שם המשחק, ובמד"א שוקדים כל העת לחשוב באופן יצירתי ומחוץ לקופסה, איך להגיע הכי מהר אל מי שזקוק לעזרתו. להגיע מהר ולפנות מהר — שתי חוליות קריטיות בשרשרת הצלת החיים. צי המונה מאות רבות של אופנועים, שחלקם מופעלים על ידי פראמדיקים ורופאים, מהווה את הלב הפועם של מערך התגובה המיידית.

"האופנועים שלנו הם הרבה יותר ממה שנראה לעין. בכל אופנוע יש ציוד קריטי להצלת חיים, כולל ציוד להנשמה, לעצירת שטפי דם וחמצן, ואין רכב הצלה של מד"א ללא מַפְעֵם. בנוסף יש מזרקי אפיפן לטיפול בהתקף אלרגיה מסכן חיים בכל האופנועים," מציין חלבי.

כיצד כלי הרכב הקטנים האלה מצילים חיים?

"אני לא צריך לספר לך על הפקקים, הסמטאות הצרות והאזורים הקשים לגישה. כך שהאופנועים הם לעתים קרובות ההבדל בין חיים למוות. עם זאת, אם תציל חיים ולא תביא את המטופל לבית חולים — לא עשית כלום. היתרון הגדול של מד"א, יתרון שהופך אותנו לשירות רפואת חירום מהטובים בעולם, הוא המכלול. האופנוענים מתחילים בהצלת חיים וצוותי האמבולנסים והניידות לטיפול נמרץ מפנים תוך כדי טיפול מתקדם, לטיפול המשכי בבית חולים. ככה מצילים חיים." בנוסף, הארגון מפעיל צי של טרקטורונים שהם מהפכה של ממש בתחום הצלת החיים. "אלה לא סתם טרקטורונים," חלבי לא מסתיר את התלהבותו. "הגיב בורים הם אנשי מד"א, אבל הטרקטורונים שלנו הם הרבה יותר מצעצוע. הם כלי הצלה מתקדמים שתוכננו במיוחד לאתגרים הייחודיים של ישראל. היכולת לפב נות מטופל בשכיבה על טרקטורון היא חידוש עולמי שלא תראה בשום מקום אחר. אנחנו יכולים להגיע למקומות שאמבולנס לא יכול להגיע — שבילי הרים צרים, חופים מבודדים או אזורי טיולים מרוחקים. כשכל שנייה קובעת, הטרקטורונים שלנו מגיעים ומתחילים טיפול קריטי במהירות. הם לא רק כלי רכב, הם מענה לאתגר הייחודי של הצלת חיים בכל סוגי השטח."

אני רוצה לקחת אותך בחזרה ל7– באוקטובר. מה מלמדת אותנו התגובה של מערך המתנדבים של מד"א על רוח הארגון?

"ביום כזה אתה רואה את האנשים שמגיעים לא רק בגלל החובה, אלא בגלל האמונה העמוקה במה שהם עושים. המתנדבים שלנו הגיעו מכל מקום, עזבו את המשפחות שלהם והצטרפו למאמץ הלאומי. כולנו נדהמנו לראות את המחויבות שלהם."

כיצד אתה מסכם את היום הבלתי נשכח ההוא?

חלבי משתתק לרגע לפני שהוא עונה: "זה היה יום של אתגרים עצומים, אבל גם של גאווה גדולה. הצב לחנו לעמוד במשימה בזכות תכנון, היערכות מראש והאנשים המסורים והמקצועיים שלנו. האתגרים שעב מדו בפנינו היו עצומים, אבל הצוותים שלנו עבדו יחד, בצורה מתואמת ומקצועית, וזו היתה ההצלחה שלנו." אירועי 7 באוקטובר היו רק יריית הפתיחה, תרתי משמע, של מלחמת "חרבות ברזל." "אנחנו עדיין במצב חירום, יש לנו כוננים שמוצבים בקביעות ביישובים סמוכי גדר, מוכנים לכל תרחיש," מציין חלבי.

אחד האתגרים הגדולים, לדברי חלבי, הוא ההתמוב דדות עם האיום המתמשך של ירי טילים. "עלינו להיות מוכנים לפינוי נפגעים תוך כדי אזעקות," הוא מסביר. "זה דורש רמת מוכנות ותיאום גבוהה מאוד."

אחרי כל האתגרים שעמם התמודדתם, כיצד אתה רואה את העתיד של מערך התגובה המיידית? איך מתכוננים למה שעוד יבוא?

"אנחנו לא נחים וממשיכים לבחון טכנולוגיות מתקב דמות, כלי רכב חדשים ושיטות עבודה חדשניות, כך שהם יגיעו למקומות שקשה להגיע אליהם ברכב או ברגל ויספקו ציוד חיוני עד שהצוותים שלנו מגיעים. חשוב לזכור שאנחנו מכניסים כלים חדשניים לתגובה מיידית גם בשגרה."

כך, למשל, הוכנסו לשימוש סירות אמבולנס בכינרת ובחופי אילת, הפותרות את בעיית הנגישות למטופלים במרחב הימי. מי שחווה את הכינרת העמוסה במתרחב צים מכיר את הפקקים בכבישים הסובבים אותה והמוב בילים לחופים. הסירות מגיעות לכל נקודה בחוף או במים. אלו סירות טיפול נמרץ לכל דבר, ובכינרת לבדה הן נותנות מענה ליותר מ200– אירועים בעונת הרחצה. מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" החל לפעול פרוייקט "מגן" של מד"א, המכשיר את העורף לשעת חירום כגון רעידת אדמה, מלחמה כוללת, מזג אוויר קיצוני וכו.'

במסגרת הפרויקט מוכשרים ומצוידים אלפי אזרחים מן השורה — חברי כיתות כוננות, עובדי רשויות, מאבטחים ועוד, היכולים במקביל לעיסוקם לתת מענה רפואי ראשוני לקהילה. בנוסף, אנשים בעלי הכשרה רפואית כגון רופאים ואחיות מוכשרים ומצוידים בהתאם לאפשרויות הטיפול שלהם.

אחד החידושים המרגשים ביותר שחלבי מספר עליהם הוא "סיירת המיילדות" של מד"א.

"יש לנו כ-50 מיילדות מוסמכות כחלק ממערך הכוננים שלנו," הוא מפרט. "הן מוזנקות ללידות חירום, במיוחד באזורים מרוחקים או בעייתיים, וכבר יש להן סיפורי הצלחה." למרות האתגרים המורכבים, ואולי בגללם, מד"א ממשיך להתחדש ולהתאים את עצמו למציאות הסוערת. מערך התגובה המיידית, על שלל אנשיו ואמצעיו החדשניים, מסמל את נחישותו של הארגון להגן על חיי אזרחי ישראל בכל מצב ובכל זירה.

אמבולנס לפינוי רב נפגעים, צילום: דוברות מד"א

אמבולנס לפינוי רב נפגעים

אחד מרכבי ההצלה המיוחדים של מד"א הוא המרצדס יונימוג ,U4023 אמבולנס צהוב המשויך ליחידה לניוד מבצעי באגף המבצעים של מד"א.

האמבולנס במשקל 10 טונות כולל ציוד הקיים בשתי ניידות טיפול נמרץ, אמצעי החייאה מתקדמים ומאפשר פינוי של ארבעה פצועים, שניים קשה ושניים קל-בינוני.

יתרון נוסף הוא ביכולת להגיע למקומות קשים לגישה בשטח, להביא לשם צוותים רפואיים ולחלץ נפגעים לכביש הקרוב, או מעבר לכך, לחבירה עם אמבולנסים רגילים ומהירים יותר.

ב7– באוקטובר ובימים שאחריו סייע היונימוג בפינוי פצועים שמצבם קשה, ארבעה בכל פעם, מבית חולים ברזילי לבתי חולים אחרים בארץ.

בשיתוף עמותת ידידי מד"א בישראל

כדאי להכיר