“הבינה המלאכותית היא כבר חלק מהעולם הלוגיסטי”

מרים צור החלה את דרכה כבלדרית והגיעה עד לכיסא המנכ”לית של השלוחה הישראלית של חברת השילוח הגדולה בעולם FedEx. את השינוי שהיא מחוללת כולנו מרגישים במהירות מסירת והגעת המשלוחים אל ומאירופה, ארצות הברית ושאר העולם: “אנחנו כל הזמן מתאימים את הפלטפורמה לצרכי הלקוחות”

מרים צור מנכ"לית פדקס אקספרס ישראל. צילום: נטי לוי

בשיתוף Fedex ישראל

מרים צור מוכיחה שהכל אפשרי. הילדה שעלתה בגיל 10 מגיאורגיה והחלה את דרכה ב-Fedex כבלדרית על אופנוע, עומדת כיום בראש הארגון כמנכ”לית השלוחה של החברה בישראל, ומשנה את חוקי מהירות המשלוחים. “אני חושבת שהאתגר הגדול ביותר בענף הוא להבין את צרכי הלקוח, את צרכי השוק ולבנות תשתיות מתאימות שיודעות לספק פלטפורמה שתענה על שני אלו”, היא אומרת.

במאי 2019, לאחר שנים בהם הסתפקה חברת השילוח בסוכן מקומי, נפתחה שלוחה רשמית בישראל וצור מונתה לתפקיד המנכ”לית. כמי שתמיד רואה וחושבת קדימה, צור מתאימה את החברה הגלובלית לפעילות המקומית ופותחת בפני לקוחותיה - מסחריים ופרטיים כאחד - אפשרויות שימוש בפלטפורמה העולמית ורחבת ההיקף של FedEx.

בעיניה של צור, ההישג המשמעותי ביותר של הקדנציה שלה עד כה הוא הוספת טיסת שילוח לאירופה וממנה. “אנחנו מפעילים שתי טיסות יומיות: אחת שנוחתת  בישראל בשעה 5:30 לפנות בוקר ומשרתת את הלקוחות המקבלים חבילות מארצות הברית ומהמזרח ואחת שנוחתת ב-11:30 ומשרתת את מקבלי החבילות מאירופה. כך, ניתן לספק ללקוחותינו שירות מהיר ככל הניתן”, היא מסבירה. “כשמדובר בכיוון השני - כל דבר שנאסף במרכז הישראלי שלנו עד השעה 12:30 בצהריים - יגיע למחרת החל משעה 08:00 בבוקר שעון ארצות הברית על פי בחירת הלקוח. זו מסירת משלוח טרנס אטלנטי בפחות מ-24 שעות. טיסת הערב שהוספנו מאפשרת לנו לספק יכולת זאת גם ללקוחות ישראלים ששולחים לאירופה. בכלל, אנחנו כל הזמן מתאימים את הפלטפורמה לצרכי הלקוחות ומשתדלים שהיא תהיה הקצרה והיעילה ביותר לשירותם כדי שהלקוחות ייהנו משירות מהיר עם פרפורמנס מצוין”.

אילו עוד מהלכים חשובים ביצעה Fedex בשנים האחרונות?

“בשנתיים האחרונות אנו נמצאים בתהליך אינטגרציה בין Fedex המקומית לבין העולמית. התהליך מביא איתו  מצד אחד אתגרים ומצד שני הזדמנויות גדולות, דוגמת גמישות בקיבולת בטיסות. Fedex העולמית מפעילה כ-700 מטוסים בעולם ב-220 מדינות, רוב מוחלט של מדינות העולם. רכישת חברת השילוח TNT Express על ידי Fedex ב-2016 אפשרה לה לפתח את הפלטפורמה עוד יותר ולפתוח בפני הלקוחות שירותים נוספים. אם נסתכל יותר מקומית, ספציפית על ישראל - ניתן לציין את הסניף החדש שפתחנו בצפון הארץ, המתפרס על פני שטח גדול של כ-3,000 מטר. במתקן שלנו בנתב”ג הוספנו עמדות עבודה והתרחבנו לכמעט 6,000 מטר, בנוסף ל-4,000 המטרים שיש לנו באיירפורט סיטי. לקוחות Fedex מקבלים שירות משלושת אתרים מרכזיים אלו, שכיום הקיבולת שלהם משמעותית גבוהה יותר מאשר בעבר”.

מהם ההזדמנויות והאתגרים הניצבים בפני הענף בימים אלו?

“לוגיסטיקה ושילוח אקספרס זה עולם דינמי, ששי בו תמיד שינויים. אנחנו רואים הזדמנות שמתפתחת בישראל ובעולם כאחד והיא הסחר האלקטרוני, שהואץ על ידי הקורונה. החשיבה הייתה שלאחריה אנשים יחזרו לרכוש בצורה שקדמה לה, אך גם לאחר הקורונה אנשים המשיכו לקנות באתרים בכמויות גדולות. מבחינת FedEx המשמעות היא שהפכנו מחברה ששירתה בעיקר ללקוחות עסקיים לחברה שמספקת לא מעט שירות גם ללקוחות פרטיים - מה שמצריך ללמוד את אופן התפעול ואת הרגולציה הנלווית לכך. FedEx מאמינה שהסחר האלקטרוני יכול להוביל אותה לשלב הבא ומשקיעה בכך לא מעט, ובהתאם לכך התאמנו את התשתית והשירות והשקנו מוצר תומך בסחר אלקטרוני”.

התקרה של אתמול היא התחתית של היום

צור מסתכלת לאחור על המסלול שעברה עד לכיסא המנכ”לית וכלל גם תפקידים כפקידת עמילות מכס ונוספים בתחום השילוח, ומסמנת את כוח הרצון וההתמדה ככלים חשובים להצלחה. “בכל תפקיד שעשיתי סימנתי את המטרה הבאה ולא נתתי לשום דבר לעצור אותי. בדרך למדתי מאנשים רבים וחשובים בחיי שעיצבו את אישיותי העסקית וכך חידדו את ראייתי העסקית וסייעו לי להוביל נכון. תמיד חשבתי איך אני נותנת את האקסטרה מייל, את השיקוף וההבנה של צרכי הלקוח. כל חיי אני נותנת שירות ללקוחות, תמיד ידעתי להסתכל על העולם העסקי מנקודת מבטם. זה לימד אותי הרבה בחיים וגם התווה את מסלול הקריירה שלי. אני לא מאמינה ב’זבנג וגמרנו’. לבנות קריירה זה התמדה, למידה, לקום בכל בוקר ולהגיד: ‘כל מה שעשיתי עד היום זה רק התחתית למה שאתחיל לעשות היום. התקרה של אתמול היא התחתית של היום’.

מהם הקווים המנחים שלך בניהול?

“שקיפות. שיתוף. הקשבה. החלטה לאחר שמיעה וניתוח. בניית תוכניות נכונות ואסטרטגיה נכונה לאחר למידה והבנה של הזירה בה פועלים. כמנהלת אני נותנת לעובדים לגדול, לצמוח ולהוביל פרויקטים, כך שכל הזמן יתפתחו. הדבר שאני הכי מאמינה בו הוא תכנון תוכניות יישומיות מאתגרות והטמעתן בצורה נכונה. בלי מזל ובלי ‘יהיה בסדר’. התפקיד שלנו כמנהלים הוא לבנות אסטרטגיה ולגייס את כל צוות ההנהלה והעובדים כדי להשיג את המטרות שהצבנו לארגון ולעצמנו”.

אילו כישורים מיוחדים נדרשים ממנהלים כיום בסביבה העסקית?

“יצירתיות היא מהדברים החשובים ביותר. צריך לחשוב כל הזמן מחוץ לקופסה ולבנות תשתיות שבכוחן לתת מענה לכמה שיותר מגזרים ולדעת לבנות תהליכים קצרים ולתת מענה לצרכי הלקוח מנקודת מבט שיכולה לתרום. להסתכל על העולם, לזהות בו חדשנות ולהוביל חדשנות. אני מאמינה שאחד הדברים שישפיעו ביותר על העולם בשנים הקרובות זה הבינה המלאכותית, שהולכת ותופסת תאוצה מאוד גדולה. היא נכנסת כמעט לכל מגזר והיא כבר חלק מהעולם הלוגיסטי”.

מרים צור - מנכ”לית Fedex ישראל

השכלה: תואר ראשון במנהל עסקים

תפקידים קודמים: משנה למנכ”ל. חברה בינלאומית גדולה.

תחביבים: צלילה, סקי, קריאת ספרי היסטוריה.

מוטו מוביל: “לקום כל בוקר, להסתכל במראה ולשאול את עצמך מה אני יכולה לעשות יותר טוב היום

חלום אישי שרוצה להגשים:

“לפתוח עמותה שעוזרת לילדים עם מוגבלויות”.

“הדבר שאני הכי מאמינה בו הוא תכנון תכניות יישומיות מאתגרות והטמעתן בצורה נכונה. בלי מזל ובלי ‘יהיה בסדר’. התפקיד שלנו כמנהלים הוא לבנות אסטרטגיה ולגייס את כל צוות ההנהלה והעובדים כדי להשיג את המטרות שהצבנו לארגון ולעצמנו”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף Fedex ישראל

כדאי להכיר