בשיתוף חברת Watergen
העלייה המשמעותית בצריכת המים בעולם, לצד בעיות סביבתיות שהביאו לזיהום מאגרי מים או להתייבשותם, מצריכה פתרונות טכנולוגיים חדשים שיאפשרו להמשיך את אספקת המים כסדרה. חברת Watergen הישראלית הגתה פתרון כזה המוצא מקור מים חדש, רחב וחינמי: הלחות שבאוויר. הטכנולוגיה שפיתחה מאפשרת ייצור של עד 6,000 ליטר ביום, ללא צורך בתשתיות מים או בחיבור אליהן. כך עונה החברה על שני צרכים מרכזיים: אספקת מי שתייה מינרליים ואספקת מים לצרכים אחרים, כמו שימושים תעשייתיים וחקלאות. פתרונות החברה מותאמים לבית, למשרד ולדרכים, וניתן להשתמש בהם בבניין משרדים, בבית מלון, במבנה תעשייתי - וגם בקרוואן או באוטובוס. למעשה, Watergen היא החברה היחידה בעולם המספקת מענה נייד לצרכי מים.
“המוטו של מייסד Watergen ד”ר מיכאל מירילשוילי הוא ‘זו זכותו הבסיסית של כל אדם בעולם הזה ליהנות ממי שתייה נקיים וטהורים, ללא קשר למיקום גיאוגרפי, צבע עור או דתית’. במאה ה-21, אף אחד לא צריך לחיות ללא גישה למי שתייה נקיים בטוחים”, אומר מנכ”ל Watergen סטיב אלבז. “לצערנו, בעיות המים בעולם - זמינות ואיכות - הן גדולות. העולם מתייבש ופתרון היוצר מים מהאוויר הוא אקוטי. אם פעם דיברו על Plug & Play - אנחנו עושים Plug & Drink, המאפשר לנו להציל חיים ברמה יומיומית, למנוע מוות של מאות אלפי אנשים הנמצאים באזורים עם מצוקת מים ולספק להם מים נקיים וטריים באופן מידי. ביכולתנו לייצר מים מהאוויר מ-20% לחות ו-15 מעלות. זה אומר שניתן לספק מים גם במדבר באבו דאבי ב-12:00 בצהריים. לא בכדי בתקופה האחרונה התפתחנו משמעותית והגענו למצב שבו אנו עובדים ביותר ממאה מדינות – אחת חדשה כמעט בכל שבוע. באיחוד האמירויות, למשל, אנו מתפתחים עסקית בימים אלו. בכל מדינה אליה אנו נכנסים יש לנו שותפים מקומיים חזקים ביותר, מהסוג שהולכים רק על טכנולוגיות שהם בדקו בדקדקנות”.
מי הלקוחות שלכם?
“הם מגיעים מכל רחבי העולם. אנחנו עובדים באסיה, בחלק גדול מאירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית ובמדינות מפותחות מאוד כמו ארצות הברית - שיש בה תשעה מיליון ק”מ של צינורות מים מזוהמים. בעיות המים במדינות אלו נובעות מסיבות שונות כמו איכות סביבה, שינויי אקלים, חוסר ברזרבות וכדומה. בין לקוחותינו ניתן למצוא גם תאגידים גדולים מתעשיות שהן צרכניות גדולות במיוחד של מים בתהליכי הייצור, כמו למשל תעשיית הרכב, תעשיית התעופה, תעשיית המוליכים למחצה. הלקוחות מדווחים שהודות לשימוש במוצרינו הם הצליחו לצמצם במידה ניכרת את ניצול משאבי המים מהטבע ולהפחית את טביעת הרגל הפחמנית בתהליך השינוע. פעמים רבות הם נדהמים לגלות עד כמה זה פשוט: אתה מחבר את המוצר - ותוך כמה שעות יש לך מאות ליטרים של מים. אני מאמין שבעתיד הנראה לעין נכבוש נתחי שוק משמעותיים. יותר ויותר אנשים מבינים את הפשטות הזאת, את היכולת ואת איכות המים המופקים. נהיה בכל מקום ועל כל מדף בעולם”.
מלבד מי שתייה אתם גם מספקים “מים טכניים”. עד כמה משמעותי השוק הזה?
“תחום המים הטכניים נמצא בצמיחה מתמדת. קיים ביקוש גובר של יצרניות הרכב להטמעת הפתרונות שלנו לצורך ניקוי חיישנים בכלי רכב אוטונומיים- הידועים בהזדקקותם לכמות מים גדולה מאוד כל הזמן. לקוחותינו הם תאגידים גדולים מתעשיות שהן צרכניות גדולות במיוחד של מים בתהליכי הייצור: תעשיית הרכב, תעשיית התעופה, תעשיית המוליכים למחצה. הם מדווחים לנו שבעזרת השימוש במוצרינו הם הצליחו לצמצם במידה ניכרת את ניצול משאבי המים מהטבע ולהפחית את טביעת הרגל הפחמנית בתהליכי השינוי שלהם”.
בעולם מבינים שיצרנו פה Game Changer
גם אם הרעיון של מים הנוצרים מהאוויר נשמע דמיוני – הוא מתקיים בפועל ככל הזמן. באירוע הגמר של טורניר הטניס הבינלאומי מסבב ה-ATP 250, שהתקיים באוקטובר 2022, נצפה הטניסאי האגדי נובאק ג’וקוביץ’ שותה מים שנוצרו בטכנולוגיית Watergen, שהייתה נותנת החסות הראשית של האירוע וספקית המים שלו. החברה לא מסתפקת בייצור המכונות המאפשרות לייצר מים - אלא גם משתמשת בהן כדי למכור בקבוקי מים משלה.
במטה Watergen קיימת מעבדה מתקדמת שפיתחה פורמולה ייחודית למים מבוקבקים. אלבז מצהיר שהם טריים, בריאים ואיכותיים יותר מאלו המציעות חברות המים המינרליים. “עד סוף השנה יהיו לנו קווי ייצור באיחוד האמירויות, בהם נבקבק מיליארד בקבוקים של מי שתייה פרימיום בשנה”, הוא מבטיח.
“בטיוואן כבר יש לנו קו ביקבוק, לצד קו ייצור מכונות. בסין יש לנו עוד קו ייצור למכונות. השותפים המקומיים שלנו בהודו פותחים קו ביקבוק וקו של המוצרים שלנו”.
ומה בישראל?
“מלבד עוד קו ייצור, כאן ממוקם גם מרכז הפיתוח שלנו, המוח של כל הטכנולוגיה והפטנטים. זה תמיד יישאר בארץ ואנו גם מתכוונים להתרחב כאן משמעותית, בקרוב תוכלו לראות בקבוקי מים מהאוויר על המדפים גם בארץ’’
אילו מהלכים חשובים ביצעה החברה בשנה האחרונה?
“פיתחנו את המודל שלנו כך שעד סוף השנה יהיו לנו שבעה קווי ייצור של מכונות, כשגם נושא הביקבוק תפס תאוצה משמעותית השנה. Watergen גם מפתחת יחידות עסקיות בתחום הניידות, כדי להעמיק את היכולות של ייצור מים בתנועה. כבר עכשיו אנו מתקינים מכשירים על רכבות, אוטובוסים, משאיות, יאכטות וקרוואנים. ישנן פעילויות עסקיות חדשות עליהן אנו עובדים - פיתוח דברים חדשניים שיתנו לנו לפחות עשר שנות יתרון קדימה מול כל מתחרה פוטנציאלי. הקונגלומרטים הגדולים ביותר כבר ניסו לחקות אותנו - אך לא הצליחו להגיע לאותה רמה אופרטיבית גבוהה”.
המנכ”ל אלבז נמצא בתפקידו זה שמונה חודשים, ולדבריו למד במהלכם לשאול שאלות מדויקות יותר ולהבין את ההשלכות של כל דבר. “לכל תחום ולכל מחלקה יש את העולם שלהם. יכול להיווצר מצב של אי-הבנה בין שני גורמים - למשל איש תפעול ואיש פיתוח - מכיוון שהם לא מבינים טוב מספיק אחד את השני. כדי למנוע מצבים כאלו יש לדעת, להבין ולדבר באותה שפה מקצועית”.
מהם הקווים המנחים שלך בניהול?
“הדבר הראשון שעשיתי כשנכנסתי לתפקיד היה לייצר שיח פתוח ביני לבין העובדים בארגון. תקשורת בינאישית חשובה לי מאוד, אני רואה עד כמה זה משפיע על המוטיבציה ועל ההתנהלות בחברה. שמתי לי למטרה לייצר תרבות ארגונית של שיתוף והקשבה כי אני יודע מהניסיון שלי שזה אחד מהגורמים המרכזיים להצלחה”.
כיצד ההצלחה של Watergen תורמת להצלחה הישראלית?
“נותנים אותנו לא פעם כדוגמא כשמדברים על הסטארט-אפ ניישן הישראלי. אני מאמין ש-Watergen היא גאווה ישראלית ודוגמה לכל העולם. אנחנו מגייסים פה עובדים רבים, מרחיבים את פריסתנו בישראל ומרגישים שבעשייתנו החשובה והמצליחה אנו משמשים גם כנציגי המדינה. בעולם מבינים שיצרנו פה Game Changer. אני מקבל סרטונים של לקוחות מרוצים מכל העולם ומרגיש שהעבודה הקשה השתלמה.
הצלחנו לספק מים לכפרים נידחים ברחבי העולם ולשפר את איכות החיים של התושבים שהיו רגילים לצעוד שעות ארוכות עד שהגיעו למקור מים זמין. כמי שעלה לישראל לפני 20 שנה מסיבות ציוניות - אני גאה כל יום מחדש על הזכות להיות מנכ”ל של חברה כזאת. זו זכות ענקית”.
סטיב אלבז - מנכ”ל Watergen
השכלה: תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במנהל עסקים.
תפקידים קודמים בולטים: אחראי על השקעות ואינטגרציית טכנולוגיות בפולקסווגן, איש פיתוח עסקי בקרן הון סיכון.
תחביבים: אספן אומנות, אומנויות לחימה.
מוטו מוביל: “לחשוב 10 צעדים קדימה”.
חלום אישי שרוצה להגשים: “לבנות בית יתומים”.
“מלבד עוד קו ייצור, בישראל ממוקם גם מרכז הפיתוח שלנו, המוח של כל הטכנולוגיה והפטנטים. זה תמיד יישאר בארץ ואנו גם מתכוונים להתרחב כאן משמעותית ומרגישים שבעשייתנו החשובה והמצליחה אנו משמשים גם כנציגי המדינה.”
בשיתוף חברת Watergen