“האתגר המרכזי בשנה-שנתיים הקרובות: עמידה בקצב השכלולים הטכנולוגיים”

השינויים בזירה העסקית גרמו לחברת התוכנה “אלעד מערכות” לשנות את תוכניותיה ל-2023 ולהתאים עצמה למצב החדש במשק. “כיום אנו לא רק בוחנים את היכולת שלנו לבצע פרויקט על הצד הטוב ביותר, אלא עד כמה יש מאחוריו סיכוי להחזר השקעה טוב ללקוח”, אומר מנכ”ל החברה דגן הלוי

דגן הלוי צילום : גיא הכט

בשיתוף אלעד מערכות

כמדי נובמבר, גם לקראת סוף השנה שעברה עמלה “אלעד מערכות” על בניית תוכנית עבודה לשנה הבאה.  נורות האזהרה שהבהבו בזמן בניית התוכנית התחזקו כשהחלה 2023, ומהר מאוד זיהו, מנכ”ל החברה, דגן הלוי וצוותו שהתכנון שלהם הופך ללא רלוונטי.

השינויים המאקרו-כלכליים שהתקיימו במשק, בהם העלאת הריבית והקצב הגובר של האינפלציה שינו את כללי המשחק לכולם, כולל ל”אלעד מערכות”: העלות של הכסף השתנתה, משמעות האשראי ללקוחות השתנתה וכך גם נושא כוח האדם  - שכן הפיטורים בהיי-טק החזירו את השוק להיות שוק של מגייסים ולא שוק של מגויסים.

“הבנו שאנחנו צריכים לבחור בצורה מדויקת יותר את הפרויקטים שאליהם אנו נכנסים”, מוסיף הלוי. “למזלנו, החברה פחות חשופה לבעיות ביקוש מכיוון שהיא עוסקת בשיפור מערכי שירות ומכירות – תחום שלא מפסיקים להשקיע בו, גם לא בתקופות קשות, אפילו להיפך. הבנו שרמת הסיכון עלתה ושעלינו להימנע מפרויקטים בחברות שמסתמן שפחות יצליחו. כיום, כשמתקבלת בקשה לפרויקט אנחנו לא בוחנים רק את היכולת שלנו לבצע אותו היטב אלא עד כמה יש מאחוריו היתכנות ל-ROI (החזר השקעה) טוב ואמיתי. אנחנו חייבים שכתוצאה מהפרויקט הלקוח יגדיל את המכירות וישפר את השירות, ולכן בוחרים כיום את הפרויקטים בפינצטה ולוקחים אותם רק לאחר שהתברר שיש  להם ערך עסקי אמיתי ללקוח. זה שינוי הדיסקט המרכזי שעשינו”.

הבינה המלאכותית תאפשר           מתן שירות מעולה

המונח “שינוי דיסקט” חוזר שוב ושוב בשיחה עם הלוי, ונדמה שאין סמלי ממנו לתאר שינוי תפיסה של חברת תוכנה (למרות שהדיסקט הפך זה מכבר למוצר מוזיאוני). מנכ”ל “אלעד מערכות”, שגדל וצמח בחברה (הוא החל לעבוד בה מיד לאחר שירותו הצבאי, כאיש קוד, והתקדם בסולם הדרגות עד לתפקיד המנכ”ל) זיהה את קווי המתאר המשתנים של השוק וסובב את ההגה, לפעמים בחדות, כדי שהחברה שבראשה הוא עומד תישאר על המסלול הנכון.

“תעשיית ההיי-טק נפגעה ברמה העולמית מבחינת השקעות ושווי שוק של חברות”, הוא מציין. “זו אמנם תעשייה גלובלית שכל הזמן מתקדמת, משתכללת וגדלה - אך היא לא גדלה בקו לינארי כמו בגרף אלא יותר כמו בסינוס - יש לה גלים אלכסוניים של גאות ושפל. כרגע היא נמצאת בנקודת שפל שמשפיעה גם עלינו. לכן, הסטנו את הפעילויות שכוונו להיי-טק למגזרים אחרים. תוכנית המכירות שלנו הוטתה יותר למגזרים התעשייתי, הפיננסי, הממשלתי וגם לחברות נדל”ן. האתגר מול אלו הוא להצליח לשפר עבור לקוחותינו את השירות ואת הפריון. פריון הוא המפתח להכל: תפוקה יותר איכותית ועם פחות תשומות. זהו הבסיס להצלחה של כל גוף והמטרה שלנו היא לשפר זאת עבורם  בקצב הגבוה ביותר האפשרי”.

אילו עוד שינויים השפיעו על המצב?

“הריבית  משנה את הצרכים של לקוחותינו, את יכולותיהם המימוניות ואת הדרך שבה הם עובדים. פתאום כוח הקנייה שלהם יורד. כמובן שהריבית גם משנה את היכולת המימונית של ‘אלעד מערכות’ ומכתיבה בחירת השקעות יותר מושכלת ומוקפדת. השפעה נוספת של המצב היא במשאבי אנוש. לאחר שנתיים קשות בחיפוש אחר עובדים שבהן התמודדנו עם זליגת עובדים והפעלנו תוכניות רבות להכשרת ג’וניורים - כעת העובדים זולגים אלינו בחזרה. יצרנו התאמה של התוכניות למציאות פחות תנודתית ותוכניות ההכשרה הקיימות שונו לעומת התכנון המקורי. שינוי נוסף שאנחנו רואים השנה הוא האצה של קצב השיפורים הטכנולוגיים, בדגש על בינה מלאכותית - שינוי שישפיע באופן עמוק על הענף שלנו ועל המשק כולו”.

עד כמה ההתפתחות בתחומי הבינה המלאכותית משפיעה על החברה כבר כיום וכיצד אתם נערכים לכך?

“הטמעת יכולות AI במערכי השירות והמכירות מביאה לשיפור גדול באיכות השירות ללקוחות הקצה, באפקטיביות של פעולות המכירה ומובילה לשיפור מהותי בפריון של העוסקים בתחום זה: מוקדני שירות, אנשי מכירות ועוד.

מכיוון שקצב השיפורים הטכנולוגיים גבוה, אנחנו נדרשים להגיב מהר ולהטמיע יכולות חדשות בקצב מואץ בכדי לשמור על היתרון התחרותי של לקוחותינו.

הקמנו צוותים במגוון דיסציפלינות שכל הזמן עוקבים אחר השינויים. מדי כמה זמן אנו מחליטים על הטמעה של כלים חדשים ושיטות חדשות בהתאם להתפתחויות בשוק ובעולם הטכנולוגיה. חשוב לנו להיות עם יד על הדופק על כל שכלול חדש שיוצא ולהפוך את הלקוחות שלנו לעדכניים ולחדשניים ביותר שאפשר. האתגר המרכזי שלנו בשנה-שנתיים הקרובות הוא עמידה בקצב השכלולים הטכנולוגיים, כך שהלקוחות שלנו יהיו ראשונים בענף שלהם בכל ניצול של טכנולוגיה חדשה. אנו מרגישים שזה השירות הטוב ביותר שאנו יכולים לתת להם. הקצב השתנה, הקפיצות מהותיות והתועלת ללקוח הקצה גבוהה מאוד - כך שאי אפשר לאחר עם העניין הזה. כמובן שזה מהווה אתגר גדול עבורנו: עלינו להסיט משאבים רבים למחקר ופיתוח ולהתמקד בכך משמעותית יותר מבעבר”.

איך השיפורים הטכנולוגיים והבינה המלאכותית ישפיעו על צרכני הקצה “הפשוטים”?

“הממשק הדיגיטלי שלנו עם גופים נותני שירות יהיה מותאם לנו הרבה יותר מאשר היום וחלקו הארי יתבצע בשפה טבעית ובאופן שיתאים את עצמו לסגנון, לגיל ולשפת האם של אחד ואחד. במקום שאנחנו נלמד את הממשק של כל אפליקציה איתה אנחנו עובדים - האפליקציה תלמד את הסגנון הייחודי שלנו.

ארגונים יוכלו לתת לנו שירות שמותאם לצרכינו האישיים, גם בצורה יזומה, מכיוון שבמקרים מסויימים הם ידעו מה אנחנו צריכים ורוצים עוד לפני שאנחנו נדע את זה. אני מעריך שנוכל לחזור לרמת השירות האישי של שנות ה-70 וה-80, כשהפקידה בסניף הבנק השכונתי הכירה אותנו ואת כל המשפחה באופן אישי. רק שזה יקרה בדיגיטל ואת השירות האישי נקבל מהבינה המלאכותית, שתכיר אותנו לפחות באותה רמה, אם לא יותר”.

דגן הלוי מנכ”ל אלעד מערכות

השכלה: תואר ראשון במנהל עסקים

תפקידים קודמים: ניהול פעילות התוכנה, סמנכ”ל טכנולוגיות, משנה למנכ”ל.

תחביבים: שחייה במים פתוחים

מוטו מוביל: מתוך “מבצע סבתא”: אתה מתחיל הכי מהר שלך - ולאט לאט מגביר.

חלום אישי שרוצה להגשים: “להשפיע יותר ולתרום יותר לחברה בישראל מעבר לתחומים בהם אני משפיע כמנכ”ל אלעד מערכות”

“אני מעריך שנוכל לחזור לרמת השירות האישי של שנות ה-70 וה-80, כשהפקידה בסניף הבנק השכונתי הכירה אותנו ואת כל המשפחה באופן אישי. רק שזה יקרה בדיגיטל ואת השירות האישי נקבל מהבינה המלאכותית, שתכיר אותנו לפחות באותה רמה”

 

ניהול והפקה עינת פרידמן 

בשיתוף אלעד מערכות

כדאי להכיר