בשיתוף דגם הדפסות
“מדברים כבר תקופה ארוכה מאוד על מדפסות במונחים של מהפכה תעשייתית, אך הגעתן של מדפסות תלת ממד לבתים עדיין בתהליך ההבשלה. מצד שני, מדפסות תלת ממד מוטמעות יותר ויותר בתעשייה. טכנולוגיית הדפסת התלת-ממד קיימת כבר כ-40 שנה - אנחנו מאמינים שלא רחוק היום בו מכונות תלת ממד יחליפו קווי ייצור שלמים”.
את הדברים הללו אומר אריה כץ, מנכ”ל חברת “דגם”, המפתחת מדפסות תלת-ממד חדשניות. כץ הקים את החברה יחד עם חברו מאור אברג’יל, המשמש כסמנכ”ל הטכנולוגיות שלה, ויחד פיצחו השניים יכולת קריטית עבור התחום: שילוב מספר חומרים בראש הדפסה בודד, על מגשי הדפסה גדולים ובקצבים מהירים.
“צריך להבין שכל מוצר שמורכב מיותר מחומר אחד - הוא בהכרח מוצר שיוצר בהרכבה”, אומר כץ. “מייצרים כל חלק בקו ייצור נפרד ולפעמים אף במפעל נפרד - ואז מרכיבים אותם ביחד. מדפסות ‘דגם’ חוסכות את התהליך באמצעות אספקת מדפסות המסוגלות לייצר את כל החבילה במכלול אחד, תוך שילוב מספר חומרים הנדסיים. אזור מוליך חום, אזור מבודד חום, אזור גמיש, אזור קשיח - יש אין ספור אפשרויות. כמובן שזה גם חוסך זמן תכנון - כי אין צורך להתחשב בתהליכי הרכבה מיותרים, שלב בו מתרחשים לא מעט כשלים”.
אברג’יל: “התהליכים הנוכחיים הקיימים לא מסוגלים לתמוך בייצור סימולטני של שני חומרים שונים ומאלצים את היצרן לוותר על כל מה שאינו הכרחי. הטכנולוגיה שלנו, לעומת זאת, מאפשרת לשלב שישה חומרים שונים בהדפסה אחת - ואף יותר אם נדרש לכך. קח לדוגמה מנוע, שמצד אחד בנוי מחומר קשיח העומד בכל דרישות ספיקת האנרגיה ומצד שני כולל צלעות קירור מחומר בעל מוליכות טרמית. לא מוצאים דברים כאלו בתעשייה של היום מכיוון שאינה מסוגלת לבצע חיבור אינטגרלי של חומרים. ‘דגם’ מביאה בשורה תעשייתית אמיתית, עם הכנסת יכולת שכיום כלל לא נמצאת על שולחן השרטוטים”.
מה הוביל אתכם למצוא פתרון לבעיה הזו?
אברג’יל: “נחשפתי לעולם ההדפסה לפני יותר מעשור וגיליתי שיש בכוחו לפתור בעיות, לשנות מוצרים, לייצר התאמות אישיות, להוריד מחירים ולספק פתרונות חדשים. כשאריה ואני גילינו שאתגר שילוב החומרים השונים עדיין לא פוצח - זה נראה לנו כהזדמנות. אמרנו ‘בוא נעשה את מה שאף אחד עוד לא עשה’. כמהנדס, משימות כאלו תמיד מעניינות ומאתגרות אותי”.
כץ: “זה לא שקמנו, ראינו והקמנו חברה. התחלנו לחקור את הנושא לעומק, להבין מה קיים, מה לא, מהם הפערים, אילו פיתוחים קיימים קרובים לזה, איזה כיוון כדאי לתפוס. בוצע חקר שוק עמוק מאוד, כולל ניסויים. ככל שהתקדמנו - הרגשנו שאפשר ללכת על זה ולהקים מיזם”.
ניסיון מבצעי של למעלה ממיליון שעות הדפסה
“דגם” הוקמה ב-2018. מאז רשמה החברה 11 חדשנויות שהוגשו כפטנטים בתחום וישנם עוד כמה הנמצאים לפני רישום. לאחר עבודה מאומצת השיקה החברה מדפסת תלת-ממד המסוגלת להתיך חומר ולהוציאו באמצעות דיזה משתנה. השניים ממשילים את עבודת המדפסת לציור, אך לעומת צייר שיש לו ארסנל מברשות גדול - מעדינה עד גסה - והוא מתאים לכל חלק בציור את המברשת הנכונה, באמצע תהליך הדפסה לא ניתן להחליף דיזה, כך יוצא שלעיתים הגאומטריה של האובייקט מכתיבה שימוש בדיזה עדינה (מכחול עדין) ועבודות ההדפסה מתארכות מאוד. אנחנו פיתחנו דיזה משתנה: אלמנטים גסים מודפסים בקוטר הדפסה רחב ואלמנטים עדינים - בקוטר הדפסה מכווץ יותר”, מסביר כץ ומעדכן, שבימים אלו המוצר עובד כאבטיפוס ושהחברה מצפה להעבירו בקרוב מפיתוח לייצור. “זוהי בשורה אדירה לתחום. מאז הקמת החברה צברנו ניסיון מבצעי של למעלה ממיליון שעות הדפסה בשילובי חומרים - וכעת אנו עומדים בפני פיילוט משמעותי עם התעשייה. כשהפיילוט הזה יצליח - תגיע נקודת מפנה היסטורית הן מבחינת החברה והן מבחינת התעשייה”.
עד כדי כך?
אברג’יל: “כן. אנו מאמינים שדינמיקת הטמעת טכנולוגיית התלת-ממד בתעשייה תתגבר בעקבות הפיתוח, תלך ותתפשט יותר ויותר. היום זה מתחיל מחברות מובילות, והמתחרות שלהן לא יישארו מאחור כך שגם חברות קטנות יותר ילכו בעקבות השוק. זה יתפשט לכל התעשייה - וזו תהיה ההזדמנות שלנו. אם החזון של התחום הוא שמדפסת תלת-ממד תחליף פס ייצור שלם - אנחנו שואפים שמדפסת שלנו תחליף מפעל שלם. אין סיבה שזה לא יקרה. התעשייה צריכה מדפסות תלת-ממד שיוכלו להדפיס אובייקטים גדולים ובמהירות, ויכולת לשלב חומרים. יש חברות שיודעות להדפיס גדול, אחרות יודעות להדפיס מהר, אחרות יודעות לשלב שני חומרים בשני ראשים. אנחנו יודעים לעשות את הכל ביחד”.
מה מאתגר אתכם כיום?
כץ: “פיתוחים חדשניים מצריכים תקציב גבוה והשוק נמצא בתקופה שבה קשה לגייס כסף. לכן ביצענו הערכות מחדש והסטנו את ההגה לכיוון שירותים. בשנה האחרונה נתנו שירותים לשוק תוך שימוש ביותר מעשרים מדפסות תלת-ממד שפיתחנו ובנינו. כשנעבור את התקופה הזאת, נעמיק יותר בפיתוחים הנמצאים כרגע על השולחן. לשמחתנו, אנו נתמכים על ידי רשות החדשנות, שממשיכה להאמין בנו ולתת לנו את הפידבק שאנו נמצאים בדרך הנכונה. הם מבינים את התרומה ש’דגם’ יכולה להביא לשוק המקומי, לכלכלה המקומית ולמדינת ישראל בכלל”.
אברג’יל: “יש גם אתגר שלקחנו על עצמנו: יצאנו בקול קורא לתעשייה - להגיש לנו Case Studies להדפסות. ישנה היענות מצד לא מעט חברות ואנו רואים בכך הזדמנות אדירה לממש את יכולותינו. מציגים לנו תסריטי ביצוע לא פשוטים, שלא פוצחו בכלים הקיימים ועלינו להוכיח שניתן לפצחם בעזרת הטכנולוגיה שלנו”
יש רגע זכיר במיוחד משנותיה של החברה עד כה?
כץ: “בתקופת הקורונה הצטרפנו לקבוצת יצרנים שסייעה לצרכים בתחום הבריאות. ביקשו מאיתנו עזרה בהדפסת חלקים של ציוד רפואי שהיו חסרים. רכזת הלוגיסטיקה והאיסוף שאלה אותי מתי החלקים יהיו מוכנים ואמרתי שכרגע יש כבר 2,000 ועוד יומיים יהיו 10,000. היא נדהמה. תגובתה הייתה: ‘אנחנו בכלל לא מכירים סדרי גודל כאלו. חשבתי שמדובר בכמה עשרות יחידות’. אז ירד לי האסימון עד כמה אנחנו מתקדמים בהשוואה ליכולות הקיימות. זה נתן דחיפה ועידוד מאוד משמעותיים”.
אברג’יל: “לי יש רגע כזה בכל פעם שאנו נפגשים עם אנשי תעשייה - לפעמים נציגים של חברות ענק - ומציגים להם את יכולות המדפסת. העיניים שלהם נפערות והם אומרים דברים כמו ‘אנחנו צריכים לחשוב עכשיו מחדש על כל מה שעשינו’. הטבלה המחזורית של החומרים נפתחת לנגד עיניהם בצורה שלא הייתה אפשרית עד עתה. הם מבינים שזו בשורה עולמית שתהפוך את עבודת התעשיינים להרבה יותר יעילה. אנחנו מאמינים שברגע שהיכולת הזאת תהיה זמינה לכל - תתחולל ‘השתוללות’ של מהנדסים ומפתחים. זה פיתוח משנה עולם”.
מאור אברג’ל - מייסד וסמנכ”ל טכנולוגיות ב”דגם”
השכלה: תואר ראשון בהנדסה.
תפקידים קודמים בולטים: פרויקטור בתעשייה האווירית, מנהל פיתוח בחברה רפואית
תחביבים: טיולים, ספורט.
מוטו מוביל: “התמדה היא המפתח להצלחה”.
חלום אישי שרוצה להגשים: “טיול חובק עולם בחיק המשפחה”.
אריה כץ - מייסד ומנכ”ל “דגם”
השכלה: תואר ראשון בראיית חשבון, תואר שני במשפטים, תואר Executive במנהל עסקים, התמחות בהנדסת תוכנה.
תפקידים קודמים בולטים: חשב בקונצרן גדול, מנהל מפעל תעשייתי, סמנכ”ל בחברה למכשור רפואי.
תחביבים: קריאה, שחייה, בילוי בחיק המשפחה.
מוטו מוביל: “מעשים ולא דיבורים”.
חלום אישי שרוצה להגשים: “לממש מסגרת ייחודית למתבגרים בעלי צרכים מיוחדים”.
"יש גם אתגר שלקחנו על עצמנו: יצאנו בקול קורא לתעשייה - להגיש לנו Case Studies להדפסות. ישנה היענות מצד לא מעט חברות ואנו רואים בכך הזדמנות אדירה לממש את יכולותינו. מציגים לנו תסריטי ביצוע לא פשוטים, שלא פוצחו בכלים הקיימים ועלינו להוכיח שניתן לפצחם בעזרת הטכנולוגיה שלנו.”
בשיתוף דגם הדפסות